POM als aslager mogelijk ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Van die elektrische vijl moet je alleen niet verwachten dat je mooi gelijkmatig de as in diameter reduceert, maar dat is in jouw geval ook geen ramp en uiteindelijk leer je een hoop van dat gedoe.

Als ik in jouw schoenen stond deed ik de Hugo-methode: paar 12mm binnendiameter lagertjes (6001) kopen en busjes maken. Verreweg het minste werk en het beste uiterlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Ja zit in mijn achterhoofd dat kan altijd nog als ik het heb opgegeven ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

Da's 3-0 voor de Hugo methode. Zal mij benieuwen. Is ie eigenwijs of verstandig? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 25 aug 2020 21:10 Da's 3-0 voor de Hugo methode. Zal mij benieuwen. Is ie eigenwijs of verstandig? :mrgreen:
En dan heb ik nog niet eens gezegd dat ik voor POM lagertjes zou gaan, die kun je zo vormgeven als je wilt, kun je dus gelijk vastschroeven of monteren hoe handig uitkomt, gaan op termijn ook niet vervelend doen door vervuiling (als neem ik aan dat je stofdichte lagers hebt) Dus uiteindelijk veel compacter dan kogellagers.

Maar... iedereen heeft recht op z'n eigen eigenwijsheid vind ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

De originele vraag ging over POM als lager.
Er werden kogellagers aangeraden.
Bestel ik kogellagers (die net niet passen) worden er toch POM lagers aangeraden.
En nu ben ik eigenwijs :lol:

Maar ik heb nu tien losse 10mm lagers in huis en er zijn tien lagerhouders met lager onderweg.
Klopt wel overigens ik ben soms eigenwijs om gewoon zelf te ervaren wat er gebeurt zeker als het al in huis is en ik toch niets te verliezen heb behalve tijd, maar als het echt niet werkt geef ik het ook toe ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 aug 2020 07:55 De originele vraag ging over POM als lager.
Er werden kogellagers aangeraden.
Bestel ik kogellagers (die net niet passen) worden er toch POM lagers aangeraden.
En nu ben ik eigenwijs :lol:
Je hebt gelijk, ik dacht ook als iedereen kogellagers wil ga ik niets zeggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Bjornski1976 »

Eigenwijs is ook wijs ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 aug 2020 08:04 Je hebt gelijk, ik dacht ook als iedereen kogellagers wil ga ik niets zeggen.
Het is een leerschool, prima toch ? ;-)
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door motormuis »

Hoi Kjelt
ik heb dit weekeind de klembokken klaar
kom je die ophalen en dan de as ook in de auto leggen en meenemen na Venlo kijken we samen voor de beste oplossing :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

motormuis schreef: 26 aug 2020 10:25 Hoi Kjelt
ik heb dit weekeind de klembokken klaar
kom je die ophalen en dan de as ook in de auto leggen en meenemen na Venlo kijken we samen voor de beste oplossing :lol:
Ik stuur je een pb'tje 8)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door hainjedaf »

Bjornski1976 schreef: 26 aug 2020 09:18 Eigenwijs is ook wijs ;-)
Word Autistisch, bandt je elke dag je fikken :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Vandaag naar Hans (motormuis) in Venlo geweest.
Ik had de as (bleek een buis te zijn) meegenomen.
We hebben een aantal opties geprobeerd. Eerst de kogellager geprobeerd wat groter te maken maar dat kost toch best veel tijd zelfs op een draaibank en daarna dacht Hans dat de as , sorrie buis, niet helemaal rond was.
Daarna geprobeerd met schuurpapier en ronddraaiend met een accuschroefmachine er het nodige af te halen, veel werk weinig effect.
Het zou een paar uur gaan duren op die manier, dat was niet de bedoeling.

Daarna zijn we samen al brainstormend op een ander goed idee gekomen, chemisch etsen.
De buis is van aluminium , natronloog lost aluminium op, dus plan was om een PVC pijp van 4 meter te pakken en die te vullen met natronloog en dan een aantal minuten de buis op te laten lossen totdat de juiste diameter bereikt was.
Dat zou ik dan thuis gaan doen, alleen eerst nog naar Kelders in Boxmeer gereden want dat is daar vlak bij, misschien dat die nog wat hadden.

En ja hoor, blijkt Kelders dus aluminium assen van 9,97mm te hebben die wel in de lagers passen 8)
Helaas waren ze maar 3 meter lang en ik had 3m30 ofzo nodig , maar ik ga dus nu toch voor twee assen die ik op een of andere manier ga koppelen.
10mm koppeling uit China gaat weer drie weken duren, die ga ik toch maar alvast dit weekend bestellen, maar ik kan zelf vast wel wat improfisorisch maken ;-)

Eind goed al goed , iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Koppeling?

Zaag gewoon in beiden een gleuf aan de kopse kant. Stukje strip erin, beetje epoxy, klaar. Of een van de vele varianten op dit idee
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
harm69
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door harm69 »

Bij metaalshopper.nl (afhalen aan de DIllenburgstraat in Eindhoven) verkopen ze RVS as H9. Ik zou wel even bellen of ze ook echt 3200 mm kunnen leveren, 70m invullen mag ook...

21537.
Plaats reactie