Timing centrale smering

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Timing centrale smering

Bericht door Firehunter »

De laatste tijd ben ik weer wat meer met m'n draaibank retrofit bezig. Ik heb even een vraag over het centrale smeersysteem. Er zit een oliepomp op die in de normale stand via een magneetventiel olie naar de hoofdspil pompt. Maar dat magneetventiel kan omgeschakeld worden zodat hij de geleidingen gaat smeren. Dit gaat via verdelers die druk opbouwen om een specifieke hoeveelheid olie te verdelen. Een druksensor in dezelfde leiding schakelt om bij 12 bar. Maar ik weet dus niet of het de bedoeling is om dan direct het magneetventiel weer om te schakelen, of dat hij nog langer door moet pompen.

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... Lubricator
Op deze site staat dat hij minimaal 10 seconden moet pompen, dan checken of druksensor geschakeld is, en dan nog eens 50 seconden pompen. Dit is naar mijn idee erg lang. De pomp maakt een behoorlijk krijsend geluid als hij druk heeft opgebouwd.

Filmpje hoe zoiets werkt, maar ik weet niet of ik een voor- of nasmering heb.
https://youtu.be/x1Y1YrfioNM?t=179

Weten jullie wat de timing van dit systeem is? Ik dacht zelf wachten tot de druksensor schakelt, dan voor de zekerheid nog bijvoorbeeld 3 seconden langer, en dan weer omschakelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12043
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Timing centrale smering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In principe als de druk bereikt is mag je stoppen.
Er zitten volume doseer units in, die pomp je vol. Zodra ze niet voller kunnen gaat de druk oplopen, dus zodra de druk op maximum is is de boel vol.
Het maakt dus niet uit of 1 smeerpunt sneller vol is dan het andere, pas zodra ze allemaal vol zijn kan de druk oplopen.
Per keer doet elk smeerpunt dus een vastgesteld volume, dat kun je volgens mij niet veranderen, dan moet je een ander smeer unitje nemen. (maar dat is voor jouw niet aan de orde)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Timing centrale smering

Bericht door Firehunter »

Oke, dat vermoeden had ik dus al.

Ik was een beetje met classicladder van LinuxCNC aan het puzzelen geweest. Daarbij had ik een timer om elke ... minuten automatisch te smeren. Of handmatig als ik op een knopje druk. Dan ging hij maximaal 10 seconden pompen, maar als de druksensor eerder schakelt vanaf dat moment nog 3 seconden extra (voor de zekerheid).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12043
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Timing centrale smering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar als je drukmeter binnen .. sec. niet aanspreekt moet je een foutmelding geven, dan is er geen smering.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Timing centrale smering

Bericht door Firehunter »

Ja vandaar die maximaal 10 seconden pompen, maar ik moest nog even opzoeken hoe ik daar een foutmelding aan hang. Waarschijnlijk hiermee: http://linuxcnc.org/docs/2.8/html/man/m ... age.9.html

Maar het hele LinuxCNC gebeuren is nieuw voor mij, dus misschien zijn er ook wel andere manieren.
Plaats reactie