Ronde rails vs vierkante rails

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ronde rails vs vierkante rails

Bericht door Markus »

[edit]
Markus was me voor
[/edit
ter info: ik heb in de loods een half afgebouwde 3D printer staan met dus 4 stuks 30mm ronde staaf elk iets van een meter lang voor de Zas.

Rest van het frame staalplaat en staal vierkantprofiel, Xas and Yas 20mm vierkante rails van Rollon

fotos, videos komen pas als ik het ooit afmaak, en ik heb bijna nooit haast

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ronde rails vs vierkante rails

Bericht door DaBit »

Da's een flink beest dan :shock:

Ik heb ongeveer een gelijke constructiemethode in gedachten: stalen koker voor het frame in elkaar gezet met wat lasjes, plaatstaal, bla. Ik ga alleen wat kleiner; 300x300mm bouwoppervlak is meer dan genoeg, 250x250 ook al wel maar dat is geen gangbaar maatje. Verder erg Prusa-achtig; vaste brug die ook de Z doet, bewegend bed.

Bewegend bed maakt dingen als een onderdelenschuiver erop maken ook makkelijker; ik printte laatst een batch van 600 onderdelen en dat soort dingen zal eerder vaker voorkomen dan minder vaak. Met 2 extruders is dat ook de helft van de tijd. Vaak wil je dingen ook per stuk printen omdat dat de beste kwaliteit oplevert, dan kun je er met 2 extruders 2 tegelijk doen. En als je er dan 8 nodig hebt is het best handig als een armpje na die twee even tik zegt en de boel zelf al overnieuw begint.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ronde rails vs vierkante rails

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 02 dec 2020 21:25 hfjbuis wrote: ↑02 Dec 2020 12:28
bijna goed. Dat is inherent aan het gebruik van één tand vorm/frees voor verschillende tandwielen. Dankzij de speling draait e.e.a. toch mooi rond.

Aha. Dus stel, je zou de inductiegeharde en geslepen Q6 kwaliteit kopen, dan heb je dat probleem een stuk minder?
Ik verwacht dat het dichter op elkaar kan maar echt niet geheel zonder speling. Door de D+f 2.16 is de vorm van de tand ook niet meer geheel zuiver!!!!

Ik heb in een of ander post iets gezien over een plasma snijder gebouwd met een tandheugel. De bouwer gaf aan 0.1 mm herhaalnauwkeurigheid te halen.

Speling kun je ook bij een tandheugel met een veer opvangen. Bind er maar de veer uit zo'n rolluik koord oproller aan!

Als de bestelde tandheugel niet zo goed loopt, dan in laten lopen met polijstpasta.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Ronde rails vs vierkante rails

Bericht door K.J. »

DaBit schreef: 02 dec 2020 23:25 Da's een flink beest dan :shock:

Ik heb ongeveer een gelijke constructiemethode in gedachten: stalen koker voor het frame in elkaar gezet met wat lasjes, plaatstaal, bla. Ik ga alleen wat kleiner; 300x300mm bouwoppervlak is meer dan genoeg, 250x250 ook al wel maar dat is geen gangbaar maatje. Verder erg Prusa-achtig; vaste brug die ook de Z doet, bewegend bed.

Bewegend bed maakt dingen als een onderdelenschuiver erop maken ook makkelijker; ik printte laatst een batch van 600 onderdelen en dat soort dingen zal eerder vaker voorkomen dan minder vaak. Met 2 extruders is dat ook de helft van de tijd. Vaak wil je dingen ook per stuk printen omdat dat de beste kwaliteit oplevert, dan kun je er met 2 extruders 2 tegelijk doen. En als je er dan 8 nodig hebt is het best handig als een armpje na die twee even tik zegt en de boel zelf al overnieuw begint.
Is dan de blackbelt printer of de creality CR 30 niet meer wat voor je? Werkt heel mooi voor serie printen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ronde rails vs vierkante rails

Bericht door DaBit »

Nee, beiden kunnen niet zomaar hogere temperaturen aan. En mijn huidige printer heeft toch wat problemen met grotere delen uit ASA, polycarbonaat of nylon. En de nog wat hoger-temperatuur en chemisch-resistente kunststoffen zoals PEI en PPSU heb ik ook al langer in de kijker.

Het hoeft in de eerste instantie ook niet perse, maar een keertje een sneeuwschuiver toevoegen lijkt me best handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie