Machine vlakslijpen

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Frans de Haan
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:04

Machine vlakslijpen

Bericht door Frans de Haan »

Hallo,

Ik wil graag een nauwkeurige cnc freesmachine maken. Nu vraag ik mij af hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Lineaire geleidingen zijn zeer nauwkeurig maar wanneer deze op een koker bevestigd worden is de nauwkeurigheid volledig verdwenen. Ik dacht aan geslepen platen waarop ik ze monteer. Alleen hoe kan ik deze platen dan weer bevestigen aan het frame. Wanneer ik deze platen vast las verliezen ze hun nauwkeurigheid en wanneer ik ze op de kokers bout ook, door kromtrekken. Dit kan je voorkomen door het frame te laten slijpen, maar dit is juist hetgeen ik wil voorkomen i.v.m. prijs.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door spinningwheels »

Welk werk bereik wil je?
Las in je andere topic een vraag over staal frezen.
Een conventionele ( industrie) machine ombouwen naar cnc geen optie?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door benkr »

Frans de Haan schreef: 20 dec 2020 13:22 Hallo,

Ik wil graag een nauwkeurige cnc freesmachine maken. Nu vraag ik mij af hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Lineaire geleidingen zijn zeer nauwkeurig maar wanneer deze op een koker bevestigd worden is de nauwkeurigheid volledig verdwenen. Ik dacht aan geslepen platen waarop ik ze monteer. Alleen hoe kan ik deze platen dan weer bevestigen aan het frame. Wanneer ik deze platen vast las verliezen ze hun nauwkeurigheid en wanneer ik ze op de kokers bout ook, door kromtrekken. Dit kan je voorkomen door het frame te laten slijpen, maar dit is juist hetgeen ik wil voorkomen i.v.m. prijs.
Ook een gelast frame zal (na verloop van tijd) weer kromtrekken, alleen door het spanningsvrij te laten gloeien kun je die spanningen er uit halen.
Er zijn enkele forumleden die dit hebben gedaan, o.a. scillalot in dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=18143
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Sven »

Met alu toolingplate koop je vlak materiaal in.

Dan blijft over dat je geen opstaande rand hebt om je rail tegenaan te monteren dus moet je die zelf uitlijnen met een rei.

En je krijgt dan nog kromtrekken i.v.m. verschil in uitzetting van staal versus alu, dat kan je tegenwerken met een even grote strip aan de andere kant.

Of je koopt een paar reien en gebruikt die als basis en bout alles aan elkaar.
Of je koopt stalen tooling plate en loopt daar op leeg.
Of je koopt gebruikt precisie graniet in, en bout daar je rails op en lijmt alles aan elkaar met epoxy.

Edit:
Als ik goed geïnformeerd ben dan is dit ook nog een optie:
Las een stalen frame met opgelast (puntsgewijs) warmgewalst staal als montagevlakken.
Geef een paar keer een klap met een hamer tegen het frame (klengggggg) om de lassen de spanning kwijt te laten raken
Dan vlakfrezen en monteren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan blijft over dat je geen opstaande rand hebt om je rail tegenaan te monteren dus moet je die zelf uitlijnen met een rei.
dan schroef je daar een recht stuk materiaal op?, of je laat er een groefje in frezen, en legt daar een spie in?
En je krijgt dan nog kromtrekken i.v.m. verschil in uitzetting van staal versus alu, dat kan je tegenwerken met een even grote strip aan de andere kant.
Waarmee je helaas de spanningen niet kwijtraakt, maar het zal heel wat schelen.
een geconditioneerde werkplaats lost het probleem wel op.. of.. je moet je machine conditioneren (KERN doet dat.. die hebben koelkanalen door het ALUMINIUM Frame van de Freesbanken, en die houden de hele machine op dezelfde temperatuur)
Of je koopt stalen tooling plate en loopt daar op leeg.
Maar..dan heb je wel een zuivere machine, het oplossen van de problemen die je anders zou hebben, heeft zijn prijs..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Sven »

En die kerns, het koelwater komt een tiende graad warmer uit dan het er in ging...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zou goed kunnen dat ze geen "Koeler" maar een kachel hebben.. zet je de machines aan.. volgende dag de hele werkplaats 20°C..hoef je ook geen kachel meer te plaatsen.. :lol:

't concept spreekt me wel aan.. 'k weet alleen niet wat meer kost.. goedkoop gaat het sowieso niet worden.. of je nou je hele machine van Alu Toolingplate maakt, of van Stalen Toolingplate..

't mooiste zou zijn als je een bedrijf weet te vinden met een grote vlakslijpmachine.. dan koop je gewoon stalen platen in, en laat ze vlakslijpen.. gaten boren, hier en daar een beetje frezen.. in elkaar schroeven en klaar..

ik heb mijn Beagle ook overal geslepen waar nodig..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Kars-cnc »

Sven schreef: 20 dec 2020 15:19 Of je koopt stalen tooling plate en loopt daar op leeg.
Voor precisie geslepen staal (C45) heb ik ongeveer 6 euro (incl. BTW) per kilo betaald. Ik geloof niet dat je daar aluminium tooling plate voor kunt kopen.
Natuurlijk is aluminium wel 3x lichter, maar door de 3x slechtere elasticiteitsmodulus moet je het ook veel dikker uitvoeren (geen 3x overigens :mrgreen: ).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 20 dec 2020 18:08
Sven schreef: 20 dec 2020 15:19 Of je koopt stalen tooling plate en loopt daar op leeg.
Voor precisie geslepen staal (C45) heb ik ongeveer 6 euro (incl. BTW) per kilo betaald. Ik geloof niet dat je daar aluminium tooling plate voor kunt kopen.
Natuurlijk is aluminium wel 3x lichter, maar door de 3x slechtere elasticiteitsmodulus moet je het ook veel dikker uitvoeren (geen 3x overigens :mrgreen: ).
Met het oog op een in de toekomst mogelijk te bouwen machine.. mag ik weten waar je dat vandaan hebt?.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Sven »

Ik heb gemiddeld iets meer betaald per kilo voor nieuw tooling plate betaald maar dan krijg je ook meer dan 2,5 keer zoveel volume voor.
En ik heb ook nog wat bij kelders gekocht voor eu 3,-- per kilo. Ik weet niet meer hoe veel dat was ik meen iets van 40 kilo.

Ik ben wel benieuwd hoe de vergelijking van stijfheid per euro uitpakt.

Ik weet nog wel dat voor mijn machine de combinatie van laag gewicht versus stijfheid, met "eenvoudige bouw" mijn "stagebaas" in de bouw bij alu deed uitkomen terwijl we bij staal waren begonnen.

En als je idd stalen tooling plate neemt als uitgangspunt, dat kan je natuurlijk ook in elkaar lijmen, zeker als het zo mooi op maat geleverd wordt als mijn tooling plate door CMD.
Daar hebben we geen afwijking in vlakheid haaksheid of rechtheid van de zaagsneden kunnen constateren, en ook geen maatafwijkingen.

We hebben ingekocht om op maat te frezen maar achteraf had dat nergens gehoeven, ik had meteen de boel in elkaar kunnen gaan schroeven.
Het is alleen dat ze op het zaagwerk ruimere toleranties opgeven dan ze aanhouden, dat moet je wel meenemen in je ontwerp.
Laatst gewijzigd door Sven op 20 dec 2020 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Markus »

Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Ik heb een paar keer gevlakt staalplaten gebruikt en dan watergesneden, dat werkte prima.

Deze meneer doet dat ook, en kan met eenvoudige middelen een hele leuke machine maken

https://www.youtube.com/watch?v=q0RE-h1VDIg

Wat je ook kan doen is een vlakke plaat kopen, en die als basis gebruiken

Nieuw is te doen

https://pmtshop.de/kontroll-und-pruefpl ... m-u1518106

maar er worden ook veel 2de handse aangeboden

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... staal.html

Een andere truuk is zulke dikke geleidingen kopen dat die zwaar genoeg zijn om meteen het frame te zijn, bijvoorbeeld de 45 brede van Hiwin

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 20 dec 2020 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het hangt allemaal toch wel een beetje (heel erg beetje) af van het gewenste doel, het bereik, en wat er onder nauwkeurig verstaan wordt.
Een machientje met een berijk van 160x200 mm. Zal een heel andere benadering hebben dan eentje van 600x1000.

Dus misschien iets beter richting aan je vraag geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 20 dec 2020 18:48
Kars-cnc schreef: 20 dec 2020 18:08
Sven schreef: 20 dec 2020 15:19 Of je koopt stalen tooling plate en loopt daar op leeg.
Voor precisie geslepen staal (C45) heb ik ongeveer 6 euro (incl. BTW) per kilo betaald. Ik geloof niet dat je daar aluminium tooling plate voor kunt kopen.
Natuurlijk is aluminium wel 3x lichter, maar door de 3x slechtere elasticiteitsmodulus moet je het ook veel dikker uitvoeren (geen 3x overigens :mrgreen: ).
Met het oog op een in de toekomst mogelijk te bouwen machine.. mag ik weten waar je dat vandaan hebt?.
Abrams Premium Staal, die hebben ook een leuke site waarop je diverse staalsoorten kunt vergelijken (http://www.staalconsulent.nl/)

De absolute afmetingen hebben nog wel behoorlijke toleranties, iets van +/-0.25mm op de breedte en +/-0.4mm op de hoogte. De vlakheid, haaksheid en parallelliteit is echter heel erg goed. Ik heb in mijn design steeds zo gewerkt dat de absolute maat afwijking geen kwaad kon. Ik had twee profielen nodig van 26mm x 80mm x 1000mm die wel even hoog moesten zijn en heb gevraagd of die uit de zelfde batch konden leveren zodat dat het geval zou zijn. Er zat uiteindelijk 0.04mm verschil tussen die twee. Teleurstellend vond ik eigenlijk want als ze achter elkaar uit de machine zouden komen zou er volgens mij minder in moeten zitten. Maar praktisch gesproken geeft die 0.04 mij geen enkel probleem.

Alle andere delen die even hoog moesten zijn waren korter dan 500mm dus kon ik die uit 1 profiel van 1 meter halen. Het hoogte verschil is dan steeds minder dan 0.01mm

Overigens is C45 (1.1730) wel zo'n beetje het goedkoopste wat ze hebben. Voor echt mooie legeringen is dat zomaar 3x meer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Machine vlakslijpen

Bericht door Markus »

Ik kocht dat staal hier (toen nog via een Nederlandse agent) , prijzen staan erbij

https://www.praeziflachstahl.de/produkt ... 17225.html

Bovenstaand is gegloeid en zou dus spanningsloos moeten zijn

Greezt,

Markus
Plaats reactie