kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

Vanmiddag nog eens tussen de potjes en flesjes gezocht, en verrek, een mooi schoon potje vet gevonden. Zo'n simpel blikje lagervet van Kroon, zou prima moeten werken lijkt mij. Dus toch maar begonnen aan het uit elkaar halen en schoonmaken van het karretje, kwam inderdaad wat troep uit. Bij het in elkaar zetten loop ik echter tegen een "interessant" probleem aan: ik lijk een kogeltje over te hebben. Ik heb om-en-om de kogeltjes terug de kanalen in gestopt, en alle kanalen lijken nu (even) vol te zitten. Heb ik ergens een verborgen hoekje gemist voor een "reserve" kogeltje, of is er kans dat een van de kanalen een kogeltje teveel had, en hij daarom niet soepel liep? Zie onderstaande foto, de vettigheid die je ziet is een kleine hoeveelheid vet die ik gebruikt heb als "plaksel" om de kogeltjes makkelijker te plaatsen.

22277

Dit was de troep uit die uit het blok kwam:

22278
Laatst gewijzigd door Jorgmungandr op 06 jan 2021 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door benkr »

In het wagentje van Tony zijn machine miste wel 10 kogeltjes, daar was helemaal niets van te merken in het gebruik.
Ik heb er wel een aantal kogeltjes bij geplaatst, maar of die precies dezelfde maat waren weet ik niet, daarom heb ik ze om en om met een bestaand kogeltje er in gestopt. Ik had geen ander wagentje en ik moest verder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door DaBit »

Jorgmungandr schreef: 05 jan 2021 17:14 of is er kans dat een van de kanalen een kogeltje teveel had, en hij daarom niet soepel liep?
Die kans is bepaald niet nul bij de Chinezen...
Ik heb zelf alleen nog maar missende kogels meegemaakt, geen teveel.

En kwa troep, nouja, je hebt Ben z'n foto gezien. Ik heb soortgelijke foto's, jij nu ook. Vandaar het aanraden om het ding uit elkaar te halen (viel niet tegen, toch?).

Als je je realiseert dat je bij die Chinese dingen nog wat huiswerk hebt en het gewoon beschouwt als aardig uitgangspunt dan is de prijs-kwaliteitverhouding vaak best prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

Het karretje zit ondertussen weer in elkaar, minus 1 kogel dus. Monteren op de rail ging vrij makkelijk, wat waarschijnlijk meer zegt over de toleranties dan over mijn vaardigheden. Echt soepel loopt het nog niet, maar ik geloof ook niet dat ik er al 0.3cc aan vet in heb gepropt. Ik heb nu in ieder geval wel over de hele lengte dezelfde weerstand, zonder dat willekeurige vastlopen. Ik ga nog maar eens even lekker vet smeren, en kijken of dat de situatie nog wat verbeterd. Als ik nu de wagen met wat snelheid langs de rail beweeg maakt hij nogal wat geluid, dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door DaBit »

Tsja, een echt Hiwin-karretje plus stukje rail kost de helft van wat die hele printer kost....
Enige weerstand voel je trouwens zowiezo wel; het is niet zo dat je tegen het karretje aan blaast en hij beweegt. Al die kogels rollen niet alleen over de rail en het karretje, maar ze wrijven ook tegen elkaar want er zit geen lagerkooi tussen die ze uit elkaar houd.
En kwa geluid, de 'echte' zijn ook niet stil; normaal maken ze een goed hoorbaar 'zzzzzzzz' geluidje als je ze snel beweegt.

Het belangrijkste is dat het ding geen speling van enige betekenis heeft op de rail. Als je wat draait, duwt en trekt aan het stilstaande karretje dan behoort er geen beweging in te zitten. Anders dan dat is het al gauw goed genoeg voor deze toepassing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door serum »

Jorgmungandr schreef: 05 jan 2021 17:14 Vanmiddag nog eens tussen de potjes en flesjes gezocht, en verrek, een mooi schoon potje vet gevonden. Zo'n simpel blikje lagervet van Kroon, zou prima moeten werken lijkt mij. Dus toch maar begonnen aan het uit elkaar halen en schoonmaken van het karretje, kwam inderdaad wat troep uit. Bij het in elkaar zetten loop ik echter tegen een "interessant" probleem aan: ik lijk een kogeltje over te hebben. Ik heb om-en-om de kogeltjes terug de kanalen in gestopt, en alle kanalen lijken nu (even) vol te zitten. Heb ik ergens een verborgen hoekje gemist voor een "reserve" kogeltje, of is er kans dat een van de kanalen een kogeltje teveel had, en hij daarom niet soepel liep? Zie onderstaande foto, de vettigheid die je ziet is een kleine hoeveelheid vet die ik gebruikt heb als "plaksel" om de kogeltjes makkelijker te plaatsen.



Dit was de troep uit die uit het blok kwam:


Dat zelf plaatjes hosten gaat niet. Ik zie geen foto's.
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

DaBit schreef: 06 jan 2021 08:15 Tsja, een echt Hiwin-karretje plus stukje rail kost de helft van wat die hele printer kost....
Enige weerstand voel je trouwens zowiezo wel; het is niet zo dat je tegen het karretje aan blaast en hij beweegt. Al die kogels rollen niet alleen over de rail en het karretje, maar ze wrijven ook tegen elkaar want er zit geen lagerkooi tussen die ze uit elkaar houd.
En kwa geluid, de 'echte' zijn ook niet stil; normaal maken ze een goed hoorbaar 'zzzzzzzz' geluidje als je ze snel beweegt.

Het belangrijkste is dat het ding geen speling van enige betekenis heeft op de rail. Als je wat draait, duwt en trekt aan het stilstaande karretje dan behoort er geen beweging in te zitten. Anders dan dat is het al gauw goed genoeg voor deze toepassing.
Kijk, dat is goed om te horen. Zoals ik al zei is dit de eerste keer dat ik dit soort spul in handen heb, dus ik had wel een verwachting, maar geen idee hoeveel geluid normaal is bijvoorbeeld. Dat geluid bij snel bewegen blijkt dus normaal te zijn. Qua speling lijkt het allemaal wel in orde, zo op het gevoel is er niks op aan te merken. Misschien zet ik er vanmiddag nog even een meetklok op, maar aan de andere kant kan ik er toch niks aan stellen en kan ik misschien beter niet meten, dan kan ik me er ook niet aan ergeren mocht ik toch meetbare speling gaan vinden :lol:
serum schreef: 06 jan 2021 08:48 Dat zelf plaatjes hosten gaat niet. Ik zie geen foto's.
Ik zie het, heb de plaatjes toch maar even op het forum gezet. 500kb is wel erg klein voor afbeeldingen anno 2020, daarom had ik ze in eerste instantie zelf gehost, maar dan moeten ze wel publiek zichtbaar zijn...


Achteraf gezien viel het hele demonteren/monteren van mijn karretje inderdaad erg mee. Vanmiddag de rest van de printer weer in elkaar schroeven, en dan maar eens een test printje draaien. Voor iedereen die tips en feedback gegeven heeft, hartelijk bedankt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door serum »

Formaat is max 2,5MB.
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

serum schreef: 06 jan 2021 12:19 Formaat is max 2,5MB.
Ik zie dat ik inderdaad grotere afbeeldingen kan uploaden dan wat er staat aangegeven. En zo blijf je maar leren :mrgreen:

22281
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door serum »

Klopt. Tekst is hier doorgaans ondergeschikt aan de techniek.. :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie