kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

Een tijd geleden heb ik een Chinese SLA 3D-printer gekocht, een Elegoo Mars Pro. In deze printer zit een merkloze lineaire geleiding om het printbed te bewegen, de enige markering er op is "HG15". Het is een uitvoering met brede flens, ik vermoed dat het een HIWIN HGW-15-CC "namaak" is. Bij de eerste keer routine onderhoud (schoonmaken en opnieuw invetten trapezium spindel) is het mij opgevallen dat de geleiding niet helemaal soepel loopt. Hij lijkt op willekeurige punten te "happen", maar met lichte kracht wil hij dan toch wel verder. Omdat het bij iedere beweging op andere punten gebeurt vermoed ik dat het probleem in het karretje zit, en niet in de geleider zelf.

Na het verwijderen van het karretje vallen mij twee dingen op. Ten eerste lijkt er niet veel vet in te zitten (en is het vet wat er wel in zit aardig zwart, wat voor mij duid op gruis in het vet). Er is ook geen vet nippel aanwezig, waarschijnlijk omdat er beperkte ruimte is in de printer en een nippel de constructie zou raken.
Ten tweede is er aan beide kanten wat ruimte tussen de kogels, alsof er een kogel mist. Nu is dit de eerste keer dat ik dit soort karren in mijn handen heb, dus geen idee of dit normaal is. Vandaar mijn vraag: denken jullie dat er iets mis is met mijn karretje, of moet het een kwestie zijn van goed schoonmaken en opnieuw goed vet toevoegen?

Zie onderstaande foto, die achteraf gezien iets waziger is geworden dan gehoopt :oops:

22276
Laatst gewijzigd door Jorgmungandr op 06 jan 2021 11:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door DaBit »

Dat je ongeveer 1 kogeltje extra ruimte hebt klopt. Als de kogels strak tegen elkaar aan zitten rolt het niet lekker, die moeten iets kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Niet veel vet klopt ook wel.

Schoonmaken en overnieuw voorzien van vet is nooit een slecht plan met Chinese lagers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door benkr »

Dit is het resultaat van 2 nieuwe Chinese KO moeren uitwassen:

11185

Ik heb het idee dat het tegenwoordig beter is, maar enkele jaren geleden zat elke KO moer en lineair wagentje vol met dit soort troep.
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

DaBit schreef: 04 jan 2021 14:31 Dat je ongeveer 1 kogeltje extra ruimte hebt klopt. Als de kogels strak tegen elkaar aan zitten rolt het niet lekker, die moeten iets kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Niet veel vet klopt ook wel.

Schoonmaken en overnieuw voorzien van vet is nooit een slecht plan met Chinese lagers.
Klinkt logisch van die ruimte. Ik had nog geprobeerd of ik daar informatie over kon vinden maar foto's van die geleider blokken laten natuurlijk allemaal alleen de bovenkant zien, dus daar kon ik niet zo veel mee. Enige wat ik vond waren verhalen van mensen die een of meerdere kogeltjes miste in hun blokken of moeren. Bedankt voor de info!
benkr schreef: 04 jan 2021 14:45 Dit is het resultaat van 2 nieuwe Chinese KO moeren uitwassen:

11185

Ik heb het idee dat het tegenwoordig beter is, maar enkele jaren geleden zat elke KO moer en lineair wagentje vol met dit soort troep.
Dat ziet er inderdaad uit als het soort troep wat het knarsende "hakkelen" van mijn geleider zou kunnen veroorzaken. Ik ga maar eens beginnen met een badje wasbenzine, en dan eens kijken hoe het loopt. Mocht hij daarna nog steeds zo voelen als nu dan is er iets anders mis. Nu nog even op zoek naar een mooie spuit (Lithium?)vet, ik geloof dat ik daar al eens een topic over langs heb zien komen dus even terugzoeken. 0.3cc per kar moet er in zie ik in de spec sheet van HIWIN, dat zal ik voor deze karretjes ook maar aanhouden dan. En even ergens nippels kopen, want dat gaat vast beter dan gewoon vanaf de onderkant er in spuiten, of niet?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door benkr »

Haal het hele ding uit elkaar en dan flink uitwassen met wasbenzine.
Dan wat vet in de kogelbanen en één voor één de kogeltjes er weer indrukken met een klein pincetje of een schroevendraaiertje.
Meestal zijn die dingen magnetisch, dat helpt voor een deel, als de kogeltje eenmaal op hun plek zitten duw je ze een beetje door, verder de kogelbaan is. Wanneer je helemaal rond bent dan zie je vanzelf aan de andere kant weer een kogeltje uit de kogelbaan tevoorschijn komen.
Zoals je al had gezien, zo ongeveer de ruimte van 1 kogeltje overhouden dan zit het goed.

Neem een ruim bakje waar je alles in laat vallen en waarboven je het ook in elkaar probeert te zetten, als er iets valt dan valt het terug in het bakje, vooral de kogeltjes die wegspringen uit je pincet zijn de uitdaging, vind ze maar weer terug.

Daarna komt de volgende uitdaging, als je niet zo'n kunststof stukje neprails hebt als dummy moet je het wagentje weer zo op de rails schuiven, dat is hét moment om weer een aantal losse kogeltje te hebben en kun je weer opnieuw beginnen met kogeltjes er in drukken.
De eerste kost je een uur, de tweede de helft en de volgende daar weer de helft van, het is echt een kunstje wat je onder de knie moet krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door DaBit »

Meestal kunnen de zijkappen er wel af; als je dat doet kun je de kogeltjes eruit halen en overal fatsoenlijk bij kwa schoonmaken. Je kunt weken wat je wil in oplosmiddel, maar er gaat maar weinig boven een stukje poetspapier of een wattenstaafje door de kanalen halen en de kogels in een doekje of papiertje schoonwrijven.

Bij de karretjes van mijn 3D printer heb ik het vet er gewoon vanaf de kogelzijde in gedaan. Beetje vet in een injectiespuit, rupsje op de blootliggende kogeltjes leggen, erin masseren, kogeltjes wat doorduwen in het kanaal, herhalen tot alle kogeltjes vettig zijn. Klinkt lastiger en tijdrovender dan het is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

Ik zal eens een keer rustig gaan kijken naar hoe het karretje uit elkaar kan. De kogeltjes kunnen er in ieder geval niet uit zonder iets los te schroeven, dat scheelt een stuk bij het monteren waarschijnlijk. Ik vermoed dat ze er uit kunnen als ik de zijkant van de kar los schroef, het lijkt niet of er ergens iets geklemd of gelijmd zit. Ik had al het plan in mijn hoofd om morgen even langs de lokale winkel te gaan voor een spuit vet, maar vanwege de lockdown gaat dat natuurlijk niet lukken...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door benkr »

Jorgmungandr schreef: 04 jan 2021 17:59 Ik zal eens een keer rustig gaan kijken naar hoe het karretje uit elkaar kan. De kogeltjes kunnen er in ieder geval niet uit zonder iets los te schroeven, dat scheelt een stuk bij het monteren waarschijnlijk. Ik vermoed dat ze er uit kunnen als ik de zijkant van de kar los schroef, het lijkt niet of er ergens iets geklemd of gelijmd zit. Ik had al het plan in mijn hoofd om morgen even langs de lokale winkel te gaan voor een spuit vet, maar vanwege de lockdown gaat dat natuurlijk niet lukken...
Ja hoor, je kunt de kogeltje er zo uitwippen, precies dat gebeurd als je het wagentje terug wil plaatsen op de rails en je bent een beetje te enthousiast.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door DaBit »

Als de speling op dat karretje net zo strak is als bij de echte HiWin/Rexroth/THK/etc. dan kom je er nog wel achter dat die kogeltjes er echt wel uit kunnen :lol:

Verder zitten die karretjes nogal simpel in elkaar, maar dat zie je wel als je een zijkant losschroeft of losklikt. Daar hoef je niet lang rustig naar te kijken.

Kwa vet: heb je nergens een blikje vet staan? Voor je fiets bijvoorbeeld? De bouwmarkt heeft het eventueel ook wel, online bestellen en ophalen.

[edit]
Ben is me telkens net voor
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Kjelt »

Is er eigenlijk niet een makkelijker oplossing te bedenken, bv een spoelsysteem waarbij je niets hoeft te demonteren ?
Bv wasbenzine via een pompje door de vetnippel heen blijven pompen met een filtertje er voor terwijl het karretje op en neer beweegt ?
Het lijkt me allemaal zo'n gedoe.
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Jorgmungandr »

Twee keer dezelfde reactie betekent in ieder geval dat er een kern van waarheid in zit zullen we maar denken :mrgreen:

Ik heb nog wel een pot lagervet staan, maar daar zijn wat vieze vingers weer terug in gestoken wat betekent dat daar nu waarschijnlijk net zo veel gruis in zit als wat er blijkbaar uit die karretjes komt, dat lijkt me geen goed plan. Verder gebruik ik voor de mountainbike een dry lube (kettingwax), zou dat werken voor dit soort karretjes? Dat lijkt mij niet echt eigenlijk, en ik wacht liever een dag of twee extra op een bezorger dan dat ik volgend weekend de boel voor een 2e keer uit elkaar mag halen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 04 jan 2021 18:19 Is er eigenlijk niet een makkelijker oplossing te bedenken, bv een spoelsysteem waarbij je niets hoeft te demonteren ?
Spuit je vieze auto maar eens af met enkel de tuinslang, en kijk of-ie schoon word.... Nee dus.
Wat mechanische actie om vuil los te krijgen en veel oplosmiddel om het vuil af te voeren werkt het beste. Met je auto, en met je kogelkarretje.

Je zou verder wel een ultrasoonreiniger kunnen gebruiken. Maar ik grijp dat soort klusjes meestal ook aan om de boel goed te inspecteren. Alle kogeltjes mooi glimmend en rond? Kanalen braam en troepvrij? Omloop-plasticjes sluiten goed aan op de kanalen? Enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 04 jan 2021 18:19 Is er eigenlijk niet een makkelijker oplossing te bedenken, bv een spoelsysteem waarbij je niets hoeft te demonteren ?
Bv wasbenzine via een pompje door de vetnippel heen blijven pompen met een filtertje er voor terwijl het karretje op en neer beweegt ?
Het lijkt me allemaal zo'n gedoe.
Nee, die is er niet. Die kogeltjes passen maar net in dat kanaaltje en er zitten er dan ook nog best veel achter elkaar dus daar langsheen spoelen en dan ook nog eventueel vuil mee weg spoelen is eigenlijk onmogelijk.
En het lijkt heel wat, maar zeker zo'n wagentje is 10 minuten werk.
Dan is een KO moer met 3 kanalen toch wat meer priegelwerk, ik heb het een paar weken geleden weer eens een keer gedaan, de eerste 10 minuten was meer vaanprutsen dan constructief bezig zijn, maar als je het een keer gedaan hebt is de handigheid weer snel terug.
En vet gebruiken doet wonderen, dan zijn die kogeltje opeens best wel handelbaar geworden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kogels en vet in HG(W)15 geleider karren

Bericht door Kjelt »

Bedankt, duidelijk weer :mrgreen:
Plaats reactie