Lineaire rail zonder gaten

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Kjelt »

Ja exact diezelfde set wordt je mee overspoeld op ali.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 04 apr 2021 14:28 ik wil gewoon wat gereedschap verzamelen zodat ik straks accuraat kan werken om een cnc protaalfrees te bouwen.
Ik maakte mijn frees met een accutol en een ijzerzaag door overal (boor-)malletjes voor te maken. Gaten voor de rails ook; paar boorbusjes in een stukje alu (hoek)strip op de goede afstand, met de accutol een gat boren, pennetje erin, tweede gat, pennetje erin, derde gat, mal een pennetje opschuiven, gat boren, mal opschuiven, boren, enzovoorts. De truuk in deze is 'boorbusje', een kneiterhard busje dat de boor geleid zodat je consistent op dezelfde plek kunt boren.
Frame van de kitspuit uit 40x40 aluprofiel heb ik ook zo gedaan, pastte toch niet onder de frees.

Had ik eens een doorslag nodig: oud HSS boortje of bij gebrek daaraan een stukje 'betonijzer' in de accutol, puntje aan slijpen, in het gat, en mep.
Neemt niet weg dat zo'n doorslag-set zo eens in de 5 jaar best handig kan zijn. 't is dat ik sneller een HSS boortje verkracht heb dan zo'n setje besteld.

Voor de rails die je nu hebt: als ze verder helemaal goed zijn zou ik even hier rondvragen of iemand daar gaten naar keuze in wil prikken voor je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 04 apr 2021 16:35 aten voor de rails ook; paar boorbusjes in een stukje alu (hoek)strip op de goede afstand, met de accutol een gat boren, pennetje erin, tweede gat, pennetje erin, derde gat, mal een pennetje opschuiven, gat boren, mal opschuiven, boren, enzovoorts.
Dat is een goeie!
Wat ik eventueel zou kunnen doen, is een rail waar gaten in zitten boven op deze rail klemmen en met doorslagpennen de gaten op de juiste positie krijgen... En dan de gaten op de kolomboormachine boren. De rail is 1270mm lang en ik heb maar ongeveer 1200 nodig, dus ik heb 70mm over om op te proberen.

Alternatief is inderdaad om hier rond te vragen....
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Danny »

Zou het kunnen dat de buitenkant van het voetje v.d. rail conisch uitgevoerd is? Zoals een zwaluwstaart maar met een kleinere hoek. Zo kan hij vastgezet worden met conische klemmetjes?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Danny schreef: 04 apr 2021 21:58 Zou het kunnen dat de buitenkant van het voetje v.d. rail conisch uitgevoerd is? Zoals een zwaluwstaart maar met een kleinere hoek. Zo kan hij vastgezet worden met conische klemmetjes?
Geen idee wat voor klemmetjes je bedoel, zie je hier iets op de foto’s?
23158
23159
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Danny »

Rap een tekeningetje gemaakt met wat ik bedoel.
Afbeelding

Het lijkt er op dat bij uw rails de buitenkant van de voet afgerond is. Dan zou u half ronde klemmetjes moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik vermoed dat Danny dit bedoelt:
23160
En dat is precies wat ik met kikkers bedoelde.

Beetje creatief leren denken is wel handig als je met CNC wilt beginnen.
iets in de trant van.....
Je heb die rails in je handen, geen gaten er in, hoe zal ik die eens vast zetten, o er zit een randje, als ik daar nu eens een schroef naast zet met een stevige ring op dat randje, zou dat lukken? Hm, trekt scheef, misschien iets aan de andere kant van dat ringetje om op te vullen.
Misschien zijn ringen te weinig en moet je een strip nemen met een sponning er uit waardoor die over dat randje valt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

In ieder geval heb ik wat opties...
hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2021 09:31 strip nemen met een sponning er uit
Goede optie!
Danny schreef: 04 apr 2021 23:43 Het lijkt er op dat bij uw rails de buitenkant van de voet afgerond
Ja klopt, het is afgerond... heb jij het over een product wat te koop is, of bedoel je het zelfde als Hugo?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk heeft de fabrikant van die rails ook die strippen wel te koop. Moet je eerst zien te achterhalen wie de fabrikant is. En misschien is dit principe al lang verlaten en wordt dat zo niet meer gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2021 10:12 Waarschijnlijk heeft de fabrikant van die rails ook die strippen wel te koop. Moet je eerst zien te achterhalen wie de fabrikant is. En misschien is dit principe al lang verlaten en wordt dat zo niet meer gemaakt.
De wagentjes zijn van INA, dus ik neem aan de rails ook...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2021 10:12 Waarschijnlijk heeft de fabrikant van die rails ook die strippen wel te koop. Moet je eerst zien te achterhalen wie de fabrikant is. En misschien is dit principe al lang verlaten en wordt dat zo niet meer gemaakt.
Ik kan me vergissen maar ik dacht dit eerder gezien te hebben bij een industriele printer.
Daar was het chassis voorgefreesd, iedere rails had een referentie zijde.
Dan is het natuurlijk een snelle goedkope montage manier met een goede uitlijning.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Swake »

INA Monorail Guidance Systems Catalogue hier: https://www.tuli-shop.com/ina-linear-motion
Kijk op pagina 233 van die catalogus. Model is TKVD..-K. Dus dat zal TKVD25-K zijn in dit geval hier.

Er staat nog geschreven dat het een 'clamping' systeem betreft maar zonder verdere details.

(Om één of andere reden wordt de rechtstreekse link naar de PDF catalogus van INA niet gesmaakt door de forum software, er komt een foutmelding bij te staan)
When it fits stop using the hammer.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Swake schreef: 05 apr 2021 10:50 INA Monorail Guidance Systems Catalogue hier
Super bedankt, ik ga het straks even bekijken!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Rocnc schreef: 02 apr 2021 20:37 even met het risico enorm stom over te komen.... Er zitten niet toevallig blinde tapgaten aan de onderkant?

edit. niet goed gelezen. er is al aan de onderkant gekeken. Stom, ome Willem! Stom. Stom.
(zeg ik meteen iets over mijn leeftijd)
Beste ome Willem... alle hulp is welkom, niks is dom of stom!
Plaats reactie