Lineaire rail zonder gaten

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Ik heb 2 mooie sets lineaire geleiding over kunnen nemen van iemand, 1 set geleidingen heeft 2 rails waar geen gaten in zitten.... dat heb ik nog niet eerder gezien.
Betekend dat dat ik de gaten zelf moet boren?
En lukt dat in keihard staal?

Ik heb gevraagd aan de verkoper hoe ze bevestigd zaten en hij zegt dat ze waarschijnlijk geklemd zaten tussen 2 lijsten... weet niet precies wat ie bedoeld.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door benkr »

Ik denk dat je alleen met slijpen of vonken wegkomt, boren kun je echt wel vergeten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 02 apr 2021 18:14 Ik denk dat je alleen met slijpen of vonken wegkomt, boren kun je echt wel vergeten.
Nope...'t gaat alleen wel geld kosten.. er bestaan boren en tappen voor het maken van schroefdraad in gehard staal, zelf regelmatig toegepast, tot 58 HRc geen enkel probleem..
je hebt er wel een freesbank voor nodig met rigid-tapping.. met de hand tappen kun je vergeten.. boren zou op een kolomboor nog wel gaan, ik heb heel wat gaten geboord in gehard stalen delen, met een speciaal geslepen steenboor kom je daar ook wel in.. alleen de gatmaat is niet zo zuiver..

en anders.. Gaten door en door boren, en dan potgaten in de bovenkant frezen, dat kan ook prima..
'k heb onlangs nog een aantal gaten 8H7 gefreesd in een gehard stalen machine klem.. op de Beagle.. gewoon met een 1Kw bovenfreesmotortje.. 4mm VHM Freesje erin.. 't duurt even.. maar 't gaat.. , als je de gaten eerst boort, hoef je alleen maar uit te frezen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, misschien zijn ze inductie gehard, dat zijn dan alleen de loopvlakken tot 1 mm diep of zo, en dan in het midden niet hard.
Maar dat hangt natuurlijk ook van de maat af.
Misschien zaten ze met kikkertjes vast.
Wat is de doorsnede maat van de rails?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Een freesbank heb ik helaas niet... als ik ze niet met ‘relatief’ eenvoudig materieel kan boren of vast kan zetten heb ik er niks aan... of er moet iemand zijn die me kan helpen.

Een kolomboormachine heb ik wel, niet de beste (van Parkside).

Het is volgens mij 25mm rail... ongeveer 19mm hoog en 23mm breed. Maar hij is dezelfde maat als de andere set van Hiwin en op die wagentjes staat HGH25CAC.
hugo stoutjesdijk schreef: 02 apr 2021 18:20 Misschien zaten ze met kikkertjes vast.
Wat bedoel je precies met kikkertjes?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kikkertjes zijn klem-voetjes die gebruikt worden om dingen vast te zetten. Ik denk alleen dat daar geen ruimte voor is bij een rails.

Zijn ze ongebruikt?
Als ze nieuw zijn, kan ik me voorstellen dat rails ook gat-loos te koop is (als de machine fabrikant een bijzonder gatenpatroon nodig heeft)
Dat zou dan ook betekenen dat je die gaten zelf wel kunt boren. (met goed gereedschap, want het blijft natuurlijk wel een goed stukje staal)

Hele domme vraag, heb je al aan de onderkant gekeken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 apr 2021 18:56 Kikkertjes zijn klem-voetjes die gebruikt worden om dingen vast te zetten. Ik denk alleen dat daar geen ruimte voor is bij een rails.

Zijn ze ongebruikt?
Als ze nieuw zijn, kan ik me voorstellen dat rails ook gat-loos te koop is (als de machine fabrikant een bijzonder gatenpatroon nodig heeft)
Dat zou dan ook betekenen dat je die gaten zelf wel kunt boren. (met goed gereedschap, want het blijft natuurlijk wel een goed stukje staal)

Hele domme vraag, heb je al aan de onderkant gekeken. :lol:
Volgens mij zijn niet ongebruikt... ik zou kunnen proberen de gaten zelf te boren... alleen mijn kolomboormachine is geloof ik maar 500W.
Misschien kan ik daar boortjes voor kopen.

Ja, het eerste wat ik deed was aan de onderkant kijken inderdaad... maar helaas, alleen maar een groef.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Kjelt »

Wat voor groef? Toevallig zwaluwstaart? Dat zou een montage mogelijkheid kunnen betekenen. Mijn rails die aan de onderkant geschroefd worden hadden volgens mij geen groef.
HiWin geeft in hun manual maar twee versies aan dus dan zou dit misschien een “special” zijn.

23137
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 02 apr 2021 19:10 Wat voor groef? Toevallig zwaluwstaart?
Nee helaas niet..... een ondiepe groef, net als bij de Hiwin maar dan iets breder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door DaBit »

Heb je geen fotootjes? Nu word ik wel nieuwsgierig :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 02 apr 2021 19:34 Heb je geen fotootjes? Nu word ik wel nieuwsgierig
Zeker:
23139
Als je nog meer foto’s wil van dichtbij... roep maar :!:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Kjelt »

In ieder geval geen HiWin dat is zeker.
Staat er geen merk en/of type op de rail of wagens ?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 02 apr 2021 19:46 In ieder geval geen HiWin dat is zeker.
Staat er geen merk en/of type op de rail of wagens ?
De korte set is van Hiwin... maar daar zitten gewoon gaten in.

De andere set is denk ik van INA, maar ik weet het niet zeker.
Dit staat er op de zijkant van de wagentjes: KWVE 25 S G3V1
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Rocnc »

even met het risico enorm stom over te komen.... Er zitten niet toevallig blinde tapgaten aan de onderkant?

edit. niet goed gelezen. er is al aan de onderkant gekeken. Stom, ome Willem! Stom. Stom.
(zeg ik meteen iets over mijn leeftijd)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie