HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
- Locatie: Rotterdam
HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
hallo hallo
ik ga binnenkort lineaire geleiding (hiwin 20 mm HGR) bestellen voor m'n bf30. ik heb daarover contact gehad met kevin van damencnc om te vragen of hij ook karretjes met ZA (medium) preload kon leveren, maar hij beweerde dat vrijwel iedereen die ZA bestelde daarvan terug kwam en toch Z0 (light preload) wilde hebben. heeft iemand hier misschien ervaring mee? ik denk vraag 't hier maar ff voor 't geval dat; toch wel duur 12 van die karretjes
ik ga binnenkort lineaire geleiding (hiwin 20 mm HGR) bestellen voor m'n bf30. ik heb daarover contact gehad met kevin van damencnc om te vragen of hij ook karretjes met ZA (medium) preload kon leveren, maar hij beweerde dat vrijwel iedereen die ZA bestelde daarvan terug kwam en toch Z0 (light preload) wilde hebben. heeft iemand hier misschien ervaring mee? ik denk vraag 't hier maar ff voor 't geval dat; toch wel duur 12 van die karretjes
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Heb je ook gevraagd waarom ze daar op terug kwamen ?
Als niet deskundige zou ik zeggen dat de medium wagens iets stroever lopen maar wel weer iets minder speling hebben dan de light wagens.
Als dat zo zou zijn dan begrijp ik dat mensen met een grote portaalfreesmachine de laatste kiezen om een zo hoog mogelijke snelheid te krijgen.
Maar voor een BF30 met kleine afstanden zou ik zelf voor minder speling kiezen.
Dus ben wel benieuwd naar de achterliggende reden of zit er nog een groot prijsverschil tussen de beide uitvoeringen?
Wat ook wel interessant is , is dat ik op de website van Sorotec alleen de ZA versie zie. Dus ik zou hun ook eens mailen waarom ze ZA adviseren boven ZO.
Dan heb je van meerdere kanten informatie.
Als niet deskundige zou ik zeggen dat de medium wagens iets stroever lopen maar wel weer iets minder speling hebben dan de light wagens.
Als dat zo zou zijn dan begrijp ik dat mensen met een grote portaalfreesmachine de laatste kiezen om een zo hoog mogelijke snelheid te krijgen.
Maar voor een BF30 met kleine afstanden zou ik zelf voor minder speling kiezen.
Dus ben wel benieuwd naar de achterliggende reden of zit er nog een groot prijsverschil tussen de beide uitvoeringen?
Wat ook wel interessant is , is dat ik op de website van Sorotec alleen de ZA versie zie. Dus ik zou hun ook eens mailen waarom ze ZA adviseren boven ZO.
Dan heb je van meerdere kanten informatie.
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Weerstand is verwaarloosbaar voor de snelheid. De snelheden waarop het op grote portaalfrezen houdt ook wel op bij 50m/min. (3km/u). Op mijn grote machine zitten 30mm geleiders pmi geleiders met preload
Ik zou eerder de hoge preload nemen voor een stijvere constructie. En dan het liefst de silent versies waarbij de kogeltjes elkaar niet raken, maar gescheiden worden met een kunststof spacer. Ik heb die nu ook op mijn kleine machines y as van thk en ze zijn beduidend stiller.
Bij een lagere preload kunnen de balletjes bij goede montage in onze toepassing (lage belasting) gaan schuiven ipv rollen.
Ik zou eerder de hoge preload nemen voor een stijvere constructie. En dan het liefst de silent versies waarbij de kogeltjes elkaar niet raken, maar gescheiden worden met een kunststof spacer. Ik heb die nu ook op mijn kleine machines y as van thk en ze zijn beduidend stiller.
Bij een lagere preload kunnen de balletjes bij goede montage in onze toepassing (lage belasting) gaan schuiven ipv rollen.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
- Locatie: Rotterdam
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Die vent typt hele lange emails dus ik ging er maar niet verder op in hahaha. Wilde z'n tijd niet verspillen.
En jij denkt dat ik niet hard wil gaan . Ik heb 400 W servo's gekocht, hoop daarmee ook gewoon 15 m/s+ te doen
Voor zover ik weet is er geen prijsverschil tussen Z0 en ZA, dus dat zal het niet zijn. Gezien ik voor deze machine de karretjes op de "saddle" (weet iemand wat hier het nederlandse woord voor is?) ga monteren en er dus een aardig moment wordt uitgeoefend op de karretjes vanwege alleen het gewicht van de tafel + dynamische last van acceleratie lijkt Z0 me ook niet bepaald optimaal. Volgens de figure of merit in Hiwin's catalogus krijg je met ZA +25% stijfheid vergeleken met Z0. Misschien mensen die ZA kopen, ze met de hand proberen te bewegen en vervolgens denken "wow wat stroef"? Wie weet.
Had ik ook gezien ja. Volgens mij gebruiken ze op hun huismerk portaalfrezen ook gewoon ZA. Ik heb tot nu toe eigenlijk van niemand vernomen dat Z0 de voorkeur heeft voor een freesmachine.
Ik denk ook dat ik liever een stijvere constructie heb; ik verwacht niet dat m'n motoren daar moeite mee gaan hebben. Ik was ook van plan om de QH series blokken te nemen (silent versie). Niet eens bij stilgestaan dat ze bij lage belasting kunnen gaan schuiven.. dat alleen is al reden genoeg om voor medium preload te gaan.serum schreef: ↑20 jan 2022 13:54 Ik zou eerder de hoge preload nemen voor een stijvere constructie. En dan het liefst de silent versies waarbij de kogeltjes elkaar niet raken, maar gescheiden worden met een kunststof spacer. Ik heb die nu ook op mijn kleine machines y as van thk en ze zijn beduidend stiller.
Bij een lagere preload kunnen de balletjes bij goede montage in onze toepassing (lage belasting) gaan schuiven ipv rollen.
Thanks guys, ik ga denk ik gewoon voor ZA.
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
15m/min bedoel je denk ik? Snel zat voor de meeste hobby machines. Maar veel profi machines gaan, zoals Serum al aangeeft, richting de 50m/min. Het is dus maar net wat je wil.ikbendusan schreef: ↑21 jan 2022 00:19 En jij denkt dat ik niet hard wil gaan . Ik heb 400 W servo's gekocht, hoop daarmee ook gewoon 15 m/s+ te doen
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Puur onderbuik gevoel:
Zou een geleider met hogere preload (ZA) een hogere nauwkeurigheid van de uitlijning vereisen (minder vergevings gezind) ?
En omdat die nauwkeurigheid door de gemiddelde zelfbouwer niet zo makkelijk te bereiken is gebruiken ze Z0.
Zou een geleider met hogere preload (ZA) een hogere nauwkeurigheid van de uitlijning vereisen (minder vergevings gezind) ?
En omdat die nauwkeurigheid door de gemiddelde zelfbouwer niet zo makkelijk te bereiken is gebruiken ze Z0.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Lijkt me wel ja. Hoe minder preload je hebt, hoe meer speling er in je lagerblokken zit. Dus kan de uitlijningsfout gecorrigeerd worden. Minder speling is lang niet altijd beter.
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Dan kun je nog kiezen om de referentie as ZA te doen en de andere Z0 als ze tenminste 100% matchen?
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Als je de logica van de stijfheid volgt, zou je ook verwachten dat een ZA met minder afwijking gemonteerd wordt (maw, minder getordeerd). Met meer speling heb je ook meer potentie om de wagen niet recht te monteren. Alles is van rubber, dus als je het aandraait verandert er sowieso iets. Of het nou gietijzer is of aluminium. Voordeel is wel dat wanneer je wagens met veel speling scheef monteert dat je automatisch wat meer stijfheid inbouwt.
En je bent er zelf bij, een paar keer nameten kan nooit kwaad, als je de goede meetapparatuur maar hebt. Die referentievlakken kan je gewoon nameten. Ik meen mij te herinneren dat er geen andere toleranties aan de inbouwmarges zijn toegekend bij een hogere preload.
Als je een wagen scheef monteert, heb je gewoon meer contactdruk op een aantal kogels, waardoor de dynamische belasting niet meer gehaald kan worden. Hoe meer speling, hoe kleiner je contactvlak en hoe hoger je contactdruk kan zijn (minder kogels in contact met de rails). Met een hogere preload heb je daar, lijkt mij, ook minder last van.
En je bent er zelf bij, een paar keer nameten kan nooit kwaad, als je de goede meetapparatuur maar hebt. Die referentievlakken kan je gewoon nameten. Ik meen mij te herinneren dat er geen andere toleranties aan de inbouwmarges zijn toegekend bij een hogere preload.
Als je een wagen scheef monteert, heb je gewoon meer contactdruk op een aantal kogels, waardoor de dynamische belasting niet meer gehaald kan worden. Hoe meer speling, hoe kleiner je contactvlak en hoe hoger je contactdruk kan zijn (minder kogels in contact met de rails). Met een hogere preload heb je daar, lijkt mij, ook minder last van.
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
- Contacteer:
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Wat zegt hij nou exact op het einde?
Ik begrijp iets als: de voornaamste reden om voorgespande wagens te gebruiken is om de krachten die optreden beter op de hele machine over te brengen ?
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
- Contacteer:
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Dat zegt ie inderdaad ja.
Met voorspanning dragen waarschijnlijk alle kogels en worden de krachten over een grotere lengte/oppervlakte verdeeld?
Ze lopen duidelijk zwaarder.
Met voorspanning dragen waarschijnlijk alle kogels en worden de krachten over een grotere lengte/oppervlakte verdeeld?
Ze lopen duidelijk zwaarder.
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Hij zegt dat de hoofdreden voor hen is dat ze beter in staat zijn de evt. ontstane resonanties beter af te voeren.
Re: HGR20 ZA vs Z0 preload (medium vs light)
Klinkt ergens wel logisch.
Ben benieuwd wat Damen dan voor reden geeft om het niet te doen.
Ben benieuwd wat Damen dan voor reden geeft om het niet te doen.