Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door Sjuul »

HH,

Voor mijn nog te bouwen Cnc Plasma tafel ben ik druk aan't ontwerpen en zoeken naar allerlei zaken die ik wellicht kan gebruiken.

Aangezien de cnc-tafel platen van 1000x2000 moet kunnen snijden zitten er heel wat meters aan geleidingen aan.
Op mijn zoektocht kwam ik de mechmate tegen met het bijbehorende geleiding systeem. Aangezien de verspanings krachten niet van toepassing zijn lijken me deze geleidingen ideaal voor mijn nog te bouwen machientje.

Is hier iemand die dit principe gebruikt of er ervaring mee heeft?
Het mechmate principe is hier wel vaker besproken maar ik kan in vroegere posts alleen maar meningen vinden en niet echt mensen met ervaring.

Ik kwam op het net nog deze tegen:

Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door buitermark »

Mechmate gebruikt(e) toch standaard de "rack-pinion" oftewel tandheugel oplossing ?

Die heeft Kevin Damen ook in zijn shop http://damencnc.com/nl/componenten/mech ... andheugels voor de grotere machines.

Maar misschien is een roterende moer ook wel handig voor je. Al naar gekeken ?
Zoek er maar eens op hier op het forum. Bijv. http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=3935

Groet en suc6
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Topicstarter bedoelt de V-geleidingen..

ik denk dat 't op zich goede geleidingen zijn voor een "vuile" machine zoals een plasma-cutter.
Maar!.. hoewel ik denk dat deze geleidingen meer kunnen hebben dan een kogelomloop is het toch zaak om ze zo schoon mogelijk te houden.. vuil zorgt voor weerstand, en verhoogde slijtage..
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door w.rusman »

ik weet ook niet of ze in verschillende varianten komen, maar ik zou dan in ieder geval de versie met rubberen afdichtingen kiezen (2 RS), en niet degene met metalen schilden (ZZ)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door Sjuul »

Is er iemand in Nederland die deze verkoopt?
Op het net hebben ze een hoog Alibaba/tjap-tjoi gehalte. :lol:

Ondertussen ben ik wel al bezig zelf V-groef "velgen" aan't draaien voor 6003-2RS om daarmee wat proefjes te doen.

Sjuul
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door parallax »

Nederland, zullen deze lagers wellicht te koop zijn echter heb ik nog geen site gevonden die ze er op heeft staan.

Kijk eens bij dit bedrijf in de USA vxb.com
Had ze met +/- 8 dagen in huis. Daarnaast worden ze op e-bay ook zo nu en dan aangeboden in een lot van 16st
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door skillalot »

Wie weet is dit iets voor je, http://shop.aluprofil.com/de_NL/shop/Ba ... uehrung_8/.
Een as van rond 8 gaat met een speciaal klemprofiel in de gewone profielen. En die profielen met die looprollen erin laat je daar weer overheen lopen.
Of wie weet kun je iets soortgelijks als de mechmate met de losse looprollen maken, deze zijn alleen wel rond.
arthurmetal02
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 15:09
Locatie: Nieuwkoop
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door arthurmetal02 »

Mijn 2e plasmasnijtafel is net klaar. Daar heb ik op de lange as die V-groef lagers gebruikt, vooral ivm de vervuiling (en de prijs tov bv Hiwin geleiders).
De V-groef lagers heb ik bij vxb gekocht; duurde wel de volle 4 weken plus een portie belasting voor ze er waren. Maar dat was toch minder dan de helft van de prijs tov een nederlandse leverancier. In plaats van de geharde geleiders heb ik rvs vierkant staf 14 mm op zijn kant geplaatst. Bij totaal 7 meter gingen die geharde geleiders toch wat in de papieren lopen.
Ook lekker staal op staal; ik zou geen plastic willen op een plasmatafel.
Als je tandheugel aandrijving gaat gebruiken druk je die lagers ook nog eens extra op de geleiders. Naar mijn mening een perfecte oplossing.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door Sjuul »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de lagers gekregen voor de "skate" moet nog wat excentrische asjes draaien en wat verstevigingen lassen.
Heb er tijdelijk een wegwerp flex aan gespendeerd, wat rest stukjes metaal en een tientjes aan lagers.
Hopelijk krijg ik de V-groef velgen ook af dit weekend.

@Arthur: Heb je al wat plaatjes die met ons wilt delen? Ben erg benieuwd.

Sjuul
Ben
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2007 00:40
Locatie: Oostende, Belgie
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door Ben »

De oudere portaalmachines (tot 2x6m) waar ik aan werk gebruiken zelfs gewone lagers zonder V-groef, waarvoor aan beide kanten een "wiper" gemonteerd is. De andere kant maak gebruik een lineaire (INA) geleiding.
arthurmetal02
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 15:09
Locatie: Nieuwkoop
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door arthurmetal02 »

heb wat foto's met toelichting in mijn album geplaatst:
http://www.cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=204
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door Sjuul »

arthurmetal02 schreef:heb wat foto's met toelichting in mijn album geplaatst:
http://www.cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=204
Wow, dat ziet er mooi uit. vooral de service parkeerplaats :idea:
In vergelijking met de vorige ben je er behoorlijk op vooruit gegaan.
Deze machine is denk ik dan ook bedoeld om zichzelf terug te verdienen.
In vergelijking met die van jou wordt die van mij waarschijnlijk een light-versie.

Erg mooi, welke sturing gebruik je? USB-CNC?

Ben schreef:De oudere portaalmachines (tot 2x6m) waar ik aan werk gebruiken zelfs gewone lagers zonder V-groef, waarvoor aan beide kanten een "wiper" gemonteerd is. De andere kant maak gebruik een lineaire (INA) geleiding.
Hoi Ben,
bedoel je dit:
Afbeelding
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Wie heeft ervaring met "MechMate" geleidingen

Bericht door ErwinL »

Excuses voor het omhoog kicken van dit topic, maar ik ben benieuwd of hier nu ook personen zijn met ervaring met dit soort geleiding voor grote portaal freesmachines? Voor de X en Y assen, en hoofdzakelijk voor hout en kunststof.

Hier op het forum zie ik sowieso weinig 'geïmproviseerde' geleiding zoals skatelagertjes ed, en met de goedkopere geleiding die er nu te koop is is het sowieso bij kleine machines een slechte kostenbesparing lijkt mij. Voor grote machines lijkt het mij echter best geschikt, al is het om mee te beginnen en later betere geleiding te plaatsen. Op het Mechmate forum en Shopbot etc lijken ze goed te werken te werken, maar ben benieuwd wat jullie kijk hier op is en hoop dat iemand hier er ook ervaring mee heeft.

Mvg,
Erwin
Plaats reactie