Lineare geleidingen, etc ; tolerantie

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Lineare geleidingen, etc ; tolerantie

Bericht door Jfwiet »

Hij moet of hier of in het andere gedeelte. Maar staat hier vast het beste.

Stel ik schaf een aantal linaire geleidingen aan, mooi Hiwin spul. Hierbij in
combinatie met een paar mooie kogelomloopspindels.

De blokken hebben een toleratie van ±0.03mm, de geleidingen hebben ±0.013mm
speling en de kogelomloopspindels met tolerantie klasse HR1 of 2 Hiwin, dit zijn HighPrecision Rolled Ballscrews.
(Eigenlijk te grote kogelomloop moeren, dus twijfel) Deze HR klase zou bij HR1 ±0.064 + max axial play 0.02mm en HR2 ±0.025 en max axial play 0.02mm zijn.

Hiwin Lineare geleiding + HR1 ballscrew:
0.03 + 0.013 + 0.064 + 0.02, samen 0,127.

Hiwin Lineare geleidingen + HR2 ballscrew:
0.03 + 0.013 + 0.025 + 0.02, samen 0,088

Doel is 0.1mm in de totale machine. Nu snap ik best dat 0,127 meer is dan 0,1. Maar het zijn allemaal maximale en plus/minus getallen. Vraag komt een beetje neer op, is Hiwin wel het merk voor mij? Kan ik wat geld uitsparen door de HR1 in plaats van HR2 te nemen en toch op mijn 0,1 uitkomen?

Heeft er iemand ervaring met de Hiwin spindels en geleidingen? Zitten deze dik binnen de marge? of juist net aan?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineare geleidingen, etc ; tolerantie

Bericht door Arie Kabaalstra »

bedenk je even het volgende.. als 1 rail 0.1 mm speling heeft, wat hebben 2 rails dan?.. bij juiste montage.. GEEN speling..

gewoon een kwestie van afstellen... en dan neem je gewoon de beste kogelomloopmoer..
Hiwin Lineare geleiding + HR1 ballscrew:
0.03 + 0.013 + 0.064 + 0.02, samen 0,127.

Hiwin Lineare geleidingen + HR2 ballscrew:
0.03 + 0.013 + 0.025 + 0.02, samen 0,088
deze snap ik even niet.. bedenk wel, de blokken hebben radiale speling, de moeren axiaal.. die hebben niets met elkaar te maken.. al zou een rail een mm heen en weer kunnen in het blok, in de lengte vind je dat niet terug.. blokken hebben als het goed is axiale speling over de volle lengte van de rail, anders zou het een "klem" heten..
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Lineare geleidingen, etc ; tolerantie

Bericht door Jfwiet »

Ik heb absoluut geen ervaringen met zelfbouw.

Zoals ik het me bedacht is als de brug (toch een aantal kilo) heen en weer beweegt dat deze in de speling zou gaan bewegen. Dus pasje naar rechts (0,1mm), pasje naar voren (0,1mm).

Maar als ik het dus goed begrijp, is het niet allemaal cumelatief, misschien voor een gedeelte maar niet volledig. Dit zou betekenen dat als ik goed mijn best doe bij de montage dat ik de 0,1 dus wel kan halen. Wat ik heel bemoedigend vind. Ik heb liever ook de wat duurdere kogelomloopmoer.

Maar bij Hiwin vind ik persoonlijk de moeren nogal groot. Ik wil het liefste een compacte Z-as (meer speling op de X en Y-as) en zoals ik hem nu teken zou ik een stuk breder moeten gaan om te zorgen dat de moer te bevestigen is. Maar dit is nog even uitzoeken. Ben ook aan het kijken in de informatie van Bosch, vind hun PDF een stuk vervelender lezen. Maar de informatie zal er vast ook in staan.
Plaats reactie