glijlager vs kogellager

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

glijlager vs kogellager

Bericht door JohnnyBerg »

Het is al eens eerder gevraagd, wanneer gebruik ik een kogellager en wanneer kan ik een glijlager gebruiken?

Mijn 3D printer gebruikt nu overal LM8UU lineaire kogellagers. Die zijn en groot, en maken best nog wel wat geluid.

In mijn specifieke situatie wil ik de groene en rode as laten ronddraaien, zodat die de karretjes op de assen kunnen meenemen (via een T2.5 riempje). In de uiteinden draaien de assen dus radiaal op het lager (daar zou ik "normaal" een 608ZZ monteren), en het karretje loopt axiaal langs de draaiende as.

Is zoiets te doen met b.v. een SF-1 0808 glijlager?

Afbeelding
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: glijlager vs kogellager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Welke assen gebruik je ? Is dat hardverchroomd, geslepen ?
Zijn die bussen met een soort teflon glijlaag of sintermateriaal geimpregneerd ?
Met sintermateriaal krijg je een lichtere loop met een mooiere passing lijkt me.
Dan moet het geheel wel heel mooi licht gaan lopen. (als het evenwijdig staat tenminste )
Die 'teflon' achtige bussen lopen ook mooi, maar ik heb daar toch altijd een beetje 'verend' gevoel bij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: glijlager vs kogellager

Bericht door JohnnyBerg »

Ik gebruik nu "gewone" geslepen assen van C45 staal. Ik heb ook RVS assen, die lopen voor mijn gevoel beter.

Die bussen zijn staal of brons aan de buitenkant, met een gesinterde zelfsmerende ptfe / brons aan de binnenkant.

Qua belasting zou het moeten kunnen , want de assen zijn c.a. 260 gram per stuk en het karretje minder dan 100 gram (ik ga voor snelheid :P )

Ik denk dat een as heel mooi zal lopen als de bussen aan de zijkanten zitten.
Ik vraag me dus alleen af hoe het karretje in het midden zal lopen, waar de as dan draait, en het karretje axiaal over de draaiende as moet bewegen?

Het wordt in elk geval een stuk stiller dan met LM8UU lagers :P
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: glijlager vs kogellager

Bericht door assink »

Stick slip effect is iets wat je niet vergeten moet bij glijlagers.
De statische weerstand is veel hoger, dwz het kost meer kracht om een stilstaand glijlager in beweging te krijgen dan een kogellager. Hoewel 't hier nog wel mee kan vallen ivm de lage massa's.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: glijlager vs kogellager

Bericht door Lude »

Ik denk dat je niet anders kan dan een glijlager gebruiken. Die lineaire lagers zijn over het algemeen absoluut niet bedoeld om assen in te laten draaien namelijk.

Wel een leuk idee trouwens! Super minimalistisch, daar hou ik wel van.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: glijlager vs kogellager

Bericht door Alex.hobby »

IGUS kunststof glijlagers. Onverwoestbaar en nauwelijks stick slip.
Alex, professioneel hobbyist
Plaats reactie