wat als x en y as niet haaks zijn

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door microstep »

hallo

mischien een domme vraag ,maar wat als de x en y assen wel perfekt recht gelijden maar niet haaks
staan tegenover elkaar , daar de z as niet beweegt ,tenzij op en neer maak je volgens mij
perfekte stukken ,daar machine alle stappen uitvoert volgens tekening,

of heb ik dit verkeerd voor?

groeten
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door mno »

Domme vragen bestaan niet 8) alleen domme antwoorden, hier komt er één :P:

Heb je het over een portaalfrees?

Maar net hoe je het bekijkt dan, de x en y as kunnen dan op twee verschillende manieren niet-haaks staan.

Loopt de geleiding van de y-as omhoog t.o.v. de tafel, dan zal de frees dieper of minder diep het werkstuk in gaan, naarmate de y-as verplaatst, ook zal de frees niet recht in het materiaal indalen, waardoor de zijkanten van het werkstuk min of meer scheef zijn.

Loopt de geleiding van de y-as naar voor of naar achter t.o.v tafel maak je bijvoorbeeld een parallellogram als je een vierkant wilt frezen.

Het maakt iig wel wat uit, of het veel uit maakt hangt van de toepassing af.
De computer gaat er van uit dat de geleidingen allemaal haaks op elkaar staan, hij kan niet weten dat ze scheef staan.

misschien dat iemand anders het beter uit kan leggen :roll:
Laatst gewijzigd door mno op 27 mei 2008 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door klaas van gemerden »

Een vierkant wordt dan een ruit bij mijn weten...

Je kunt een meetklok gebruiken in combinatie met een -zuivere- blokhaak om dat te weten te komen.
Je klokt één zijde parallel en vervolgens klok je de andere as en kun je zie hoe scheef hij staat.

Misschien is het software matig ook te compenseren maar daar heb ik geen verstand van.
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door microstep »

hallo

als ik het goed begrijk de y en x as moeten haaks staan de z as maakt niet uit daar deze
altijd op zelfde punt staat tov haakse x y assen
ik stelde deze vraag daar ik zelfbouw machine aan maken ben ,en ik daar plots aan dacht

groeten
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door mno »

Zolang de x en y as haaks staan en de scheve z-as wordt niet gebruikt moet het goed gaan, als ik je verhaal goed begrijp. Wat wel weer belangrijk is, is dat de freesspindel wel haaks is met de rest van de machine (dus loodrecht naar beneden gericht), anders worden de zijkanten scheef, omdat het freesje dan scheef in het werkstuk steekt.

Bij een dun plaatje is deze afwijking van minder grote betekenis dan bij een dik blok.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door Rene »

Je kunt controleren of alles haaks staat door een driehoek te frezen (of laten tekenen met een pen). De hoek van de driehoek op de kruising x/y as moet in je ontwerp een hoek van 90 graden hebben waardoor je middels de stelling van pythagoras kunt narekenen of je schuine zijde wel de juiste lengte heeft.

a2 + b2 = c2

Afbeelding

bijvoorbeeld:

zijde a is 20 cm
zijde b is 10 cm

dan zou je de volgende berekening moeten maken om te controleren hoelang de lengte van c moet zijn
a= 20 x 20 = 400
b= 10 x 10 = 100
dan is c: 100 + 400 = 500. Vervolgens de wortel van 500 = 22.360679774997898

C zou dus 22.360679774997898 cm moeten zijn. Komt deze niet overeen met de lengte van je ontwerp, dan staan de assen niet haaks.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door klaas van gemerden »

Je kunt dan beter de 3 4 5 steek gebruiken.
aanliggende is bv. 3 de overstaande is 4 en de schuine zijde is 5.
Heb je in ieder geval incrementele getallen. :lol:
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door Rene »

Dat klopt, maar als je een driehoek over de gehele grote van je machine maakt, dan is een afwijking wat sneller zichtbaar.
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door mno »

Je kunt dan een veelvoud gebruiken van 3 4 5. Dus bijv. 6 8 10 of 30 40 50.
Dan werk je altijd met ronde getallen.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: wat als x en y as niet haaks zijn

Bericht door Michel »

Ik zat nl met hetzelfde probleem,hoe zet je de kolom van een freesbank perfect haaks t.o.v. het bed

Het probleem heb ik voor mijzelf zo opgelost.

Zet je spindel in het midden van beide assen (van het horizontale vlak)
Dus in het midden van je X-as En Y-as
Bevestig in de spindel een kaarsrechte as (als die van je meetklok standaard past kan je die gebruiken)
Haaks op die as bevestig je een andere as en aan het uiteinde van die as bevestig je een meetklok,liefst een analoge daar kan je makkelijker verschillen mee aflezen.
Nu draai je met de spindel één volledige omwenteling en je weet precies in welk vlak de haaksheid afwijkt en hoeveel.

De lengte van de as die in het horizontale vlak draait bepaald de nauwkeurigheid van je meeting ,hoe langer de as hoe nauwkeuriger je meeting.
Alleen voor een portaal freesmachine zal het wel even prutsen zijn om je(lange) geleidingen een paar tienden
omlaag of omhoog te bewegen.
Dit zou je kunnen doen door op een afstand van circa 100 mm een gaatje in het frame te boren en daar M4 of M5 draad in te tappen hier een boutje met een verzonken kop in te draaien met tussen de kop en de geleider een paspennetje van 4 of 5 mm te plaatsen, als je nu de bout in draaid gaat het paspenntje van de bout af en kan op die manier je geleider zeer nauwkeurig verplaatsen.
Denk er wel aan dat je je geleider niet krom drukt .......



Ik hoop dat je hier wat aan hebt.........

Jammer genoeg zijn mijn autocad kwaliteiten nog niet van dien aard dat ik hier een tekening van kan maken van wat ik hierboven heb beschreven,maar hier wordt aan gewerkt :P

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie