Zwaarlopende lagers

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Zwaarlopende lagers

Bericht door audiomanics »

Kort geleden heb ik een setje nieuwe 6002 2-RSL lagers gekocht van SKF voor mijn spindelmotortje.
http://www.detechnoshop.nl/lagers/p-1/6 ... &type=6002
Het type werd verkocht als licht lopend maar als ik ze in de hand rol stopte hij al meteen zodra ik de buitenkant niet meer bewoog. Enfin, toch die lagers op hun plek gedrukt (met het handje ging prima. dus ik hoefde niet echt te persen of te tikken)
Het motortje draait mooi rond maar in vergelijk met de andere motoren staat hij verdraaid snel stil, ook als ik een slinger aan de as geef staat hij vrijwel zonder uitlopen stil..
Nu kunnen nieuwe lagers wel eens wat moeten inlopen dus gaan met die banaan.. Eerst een jobje van 2 uur op 10k rpm max en later nog een uurtje op 20-22.000. Het werd er niet soepeler van. Maar wat me het meest zorgen baart is dat die lagers zo warm worden dat de kop en langzaam ook de spindel zelf en vervolgens de hele Z-as een graad of 50-60 wordt... (net niet meer vast te houden)
Nu kan ik 't laten lopen tot de boel vastslaat maar ik heb weer even snel de oude lagers er in gedaan en nu blijft de boel gewoon koud.. 't zijn dus echt de lagers....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door Damic »

Ik wou zeggen misschien snelheid te hoog maar ze mogen tot 26000 gaan :) http://www.skf.com/group/products/beari ... rial=false

Lijkt me dat je een slecht setje lagers hebt, neem eens contact op met skf en hoor eens wat zij zeggen.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door veteq »

Zaten er in de spindel standaard hoekcontactlagers of ook groef kogellager,
normaal hebben die spindle lagers een hoek van 15 graden en zijn dus speciale hoekcontactlagers voor een spindel.

http://www.ebay.com/itm/7002CYP4-Nachi- ... 1e66c162ff
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lichtlopend in natuurlijk een relatief begrip.
Maar als het 2RS is, dan is het dus 2 zijdig afgedicht, en die afdichting heeft altijd een zekere weerstand.

Als je de stofafdichting er uit sloopt, dan wassen in wasbenzine, dan loopt elk lager licht.
Ik weet verder niet of je in de lengte enige voorspanning of spelingreductie hebt, maar als de boel te strak zit gaat het ook zwaarder.

Ben wel benieuwd naar de opstelling van die lagers in de spindel, als je het voorspant, en je doet het goed, dan wordt de voorspanning minder als het warm wordt, dus stabiliseerd de temperatuur zich.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door audiomanics »

In de spindel zaten van origine 6002V lagers van NSK (orgineel weet ik niet, maar ze zien er goed uit) 3 stuks: 2 bij de kop en 1 bij de ventilator/aansluiting.
En niet 4 zoals in de advertentie stond.. Maar daar kan ik mee leven.
De 6002V is gelijk aan de 6002 2RS. De RSL is een uitvoering die lichter moet lopen en niet de C3 die wat meer speling heeft.
De oude lagertjes hebben het toch een jaar of wat uitgehouden maar nu werden ze wat luidruchtiger en ik meende wat speling te voelen.
Het maximum toerental blijf ik kennelijk ruim onder met maximaal 24000.
Er valt ook niet heel veel op te sluiten. De as van de rotor heeft een kraag waar de lagers tegenaan zitten en met de aluminium moer draai je de lagers vast tegen de kraag. De buitenkant van de lagers zitten in het huis vast geklemd met een rand aan de onderkant die vast zit met 3 inbusboutjes.
Aan de andere kant zit het lager in een huis geschoven en wordt op zijn plek gehouden met een paar shims met daar tussen een veerring. Het midden zit ook weer op een kraag en wordt met de "ventilatormoer" vast gehouden..
Ik zal er straks eens even een paar foto's van maken.. dan is het ook meteen duidelijk. (ding ligt toch in een paar minuten uit elkaar..

Ik had wel gevonden dat de V lagers van NSK non-contact-seals hebben, maar als een rubber-seal al die warmte moet genereren zou hij toch al verbrand moeten zijn :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door audiomanics »

De volgorde van de diverse onderdelen in de motor.
Boven is de kant waar de frees in gaat en onder de zijde waar de ventilator zit
9388
Halverwege deze volgorde zit dan natuurlijk ook nog het lagerhuis dat in de statorbehuizing verlijmd zit:
9387

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door hex173 »

zit er vet in het lager ?
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zwaarlopende lagers

Bericht door audiomanics »

Ze zijn gesealed dus 't zal wel, want je kan er geen vet inkrijgen zonder de seal te molesteren.. Ze voelen ook niet droog aan.. Ze lopen mooi geluidarm maar alleen wat zwaar dus..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie