Planetary roller screw ?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 14 apr 2021 16:34 Ehhh... waar kun je die balletjes kopen? Ik heb gekeken of ik misschien de balletjes in mijn KO spindels zou kunnen vervangen voor een paar micrometer grotere, maar ik vond niet echt goede mogelijkheden daarvoor op internet.
Dan zou je de chinese truc kunnen doen.
Je koopt 10000 balletjes op die maat voor $60 , boort de gewenste maat minus een paar um in een temperatuur maatvast materiaal en dan balletje voor balletje met een lepeltje. Als ze er doorheen gaan doe je in het ene potje en degene die er niet doorheen gaan in het andere potje. Zo ga je door met andere gaatjes tot je genoeg van de juiste maat hebt en zet de andere bij elkaar gesorteerd voor een hoger bedrag te koop.
Kun je om lachen maar zo heb ik zelf voor een project ooit vijftig weerstanden op 0,01% bij elkaar uitgezocht uit drieduizend weerstanden van 1% :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het voordeel met kogeltjes, die kun je laten rollen tussen 2 net niet evenwijdig liggende staven, sorteren ze zichzelf.
Maar ik ben bang dat je te weinig spreiding zult vinden, die dingen zijn veel nauwkeuriger dan die weerstandjes.
Daarom is het gebruik van 2 moeren handig.
Ach als die weerstanden nog op de rol zaten, valt dat werk ook nog wel mee. Zijn van die typische op de bank bij de TV klusjes.
(maar jij was al van het SMD tijdperk zeker?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door Kjelt »

Ja maar de weerstanden waren de TH variant ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 14 apr 2021 19:40 ...boort de gewenste maat minus een paar um in een temperatuur maatvast materiaal en dan balletje voor balletje met een lepeltje. Als ze er doorheen gaan doe je in het ene potje en degene die er niet doorheen gaan in het andere potje. Zo ga je door met andere gaatjes tot je genoeg van de juiste maat hebt en zet de andere bij elkaar gesorteerd voor een hoger bedrag te koop.
Kun je om lachen maar zo heb ik zelf voor een project ooit vijftig weerstanden op 0,01% bij elkaar uitgezocht uit drieduizend weerstanden van 1%
Hoe groot moest het gaatje zijn voor die weerstanden? :mrgreen:
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 14 apr 2021 20:12 Ja maar de weerstanden waren de TH variant ;-)
Nou weet ik toevallig sinds kort wat TH hier betekend, ik noem dat "gewone" weerstanden :-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 apr 2021 20:09 Het voordeel met kogeltjes, die kun je laten rollen tussen 2 net niet evenwijdig liggende staven, sorteren ze zichzelf.
Maar ik ben bang dat je te weinig spreiding zult vinden, die dingen zijn veel nauwkeuriger dan die weerstandjes.
Daarom is het gebruik van 2 moeren handig.
Ach als die weerstanden nog op de rol zaten, valt dat werk ook nog wel mee. Zijn van die typische op de bank bij de TV klusjes.
(maar jij was al van het SMD tijdperk zeker?)

En da's precies hoe machines werken die bijvoorbeeld Tomaten sorteren.. (hoewel dat in de praktijk iets anders werkt.. ) en.. Ohja.. Pooltafels.. de CueBall is iets kleiner.. die wordt er op een zelfde manier tussenuit gehaald
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 apr 2021 10:10 Planeet rollen spindel, zat bij Deckel in de eerste CNC graveermachine (GNC-1, 1986), er zijn mensen die dachten dat dat gewone metrische fijne schroefspillen waren. (en de hobbyisten die er een op de kop konden tikken vervingen die voor KO-spillen, :shock: ) Maar de Zwitsers kennende die dat ding ontworpen hadden denk ik niet dat het er uit kostenbesparing in zat. (heb gravures gezien die je zonder goede loep niet kon lezen)
Ik heb geen idee wat de voor's en tegens zijn van deze spillen.
Als je de filmpjes kijkt, lees je hoge stijfheid, hoge positie nauwkeurigheid,
"uitzonderlijk gedrag bij hoge lineaire snelheid" wat daar dan ook mee bedoeld wordt,

Als met al, mooie spilletjes.

deze dus:
Afbeelding
https://graviranje.rs/Engraving_PORTAL/ ... _GNC_1.htm
Toen ik Google vroeg of die iets wist van zo'n machine kwam ik er achter dat er een forumlid in 2009 eentje op de had getikt.
Ik heb die persoon benaderd en hij vertelde mij dat hij die machine nog vrijwel elke dag gebruikt, gaaf toch.
Kennelijk heeft hij hem wee aan de praat gekregen en gehouden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet er 5 te staan, allemaal bij cnc zone leden.
Besturing was een drama, maar mechanisch is het superieur.
Ding is ontwikkeld voordat de pc bestond, de besturing was speciaal voor graveerwerk ontwikkeld, verloren wedstrijd.
Maar het is een bedfrees principe, dus er kan gewoon een werkstuk op van 500kg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door kawarider »

Ha. Moest daar ook aan denken. De overbuurman heeft een nieuwe baan, bij een chips fabriek. Iets van 15 slagen per seconde. Hydraulisch? Nee, me hanisch aangedreven. Het zou zomaar zon spindeltje kunnen zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Planetary roller screw ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 17 apr 2021 07:18 Ha. Moest daar ook aan denken. De overbuurman heeft een nieuwe baan, bij een chips fabriek. Iets van 15 slagen per seconde. Hydraulisch? Nee, me hanisch aangedreven. Het zou zomaar zon spindeltje kunnen zijn.
Kan ook nog een excenter of luchtcilinder zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie