tandheugel - niets mis mee

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

tandheugel - niets mis mee

Bericht door keesfrees »

verslag van een ervaringsdeskundige ter plekke
ik voel me geroepen om het op te nemen voor de tandheugel, die is zo slecht nog niet als je 'm een beetje kent :-)
ik zie hier de laatste tijd diverse negatieve berichten over tandheugels
m'n portaalfrees heeft er 2 om de brug in de X-richting te bewegen over ruim 3m, geen probleem mee
ook bij hard materiaal weinig afwijking, bv kleine objecten uit trespa(-achtigen), 10 of 12mm dikte, binnen 0,1 mm afwijking
ik frees ook naambordjes met kleine letters, ook geen probleem
de enige afwijking van betekenis zie ik bij echt zwaar werk, door 40mm multiplex, of een vloerbalk (in 1 keer er door)
maar da's simpel op te lossen, eerst ietsje te groot houden en dan nog een keer op maat
dit verschijnsel wordt wel tool-deflection genoemd, maar dat gaat over het buigen vd frees zelf (?), dat lijkt me maar minimaal het geval, het zal in mijn geval eerder het hele mechaniek zijn
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door skillalot »

Ik denk dat een hoop hier maar roepen dat het slecht is, zonder er ooit mee gewerkt te hebben.
En als er maar genoeg mensen iets roepen, dan wordt het vanzelf de waarheid...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door mjeuring »

Tandheugel is wel slecht, als je richting < 0,01 wilt werken :shock:
Nee, geintje :lol: Er is geen goed of slecht, alleen geschikt en minder geschikt voor je toepassing.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door skillalot »

Nee maar dan kom jij aan met lange tandriemen ipv tandheugel... :shock:
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door mjeuring »

Goed opgelet :lol: Maar ook ik zeg dat er niets mis is met een tandheugeloverbrenging, zolang je maar niet verwacht dat je op de honderdste nauwkeurig kunt werken.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door karangetang »

@Kees frees

wat voor een tandheugel systeem heb je ?
ik ben daar wel benieuwd naar omdat ik overweeg ook een router van 280 cm lente te gaan maken

liefst ook wat foto's
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door Zee&Zee »

Amen kees.... Ik gebruik ook ( mod1) tandheugel ( met 4:1 reducties) , op 2x3meter portaal... niks mis mee

Nauwkeurig genoeg voor het gelaste stalen frame dat ik heb. De rest van de machine geeft meer mee dan de afwijking in mijn aandrijving, als je en beetje je best doet. Dikke racebanden onder een 2cv heeft ook geen enkele zin als je de originele ophanging gebruikt. Je banden hebben meer grip, maar dan komt je slappe ophanging aan de beurt. Je moet kijken naar een realistisch doel en het budget dat je ervoor over hebt.

Als je sjiek de friemel wilt gaan en op dat formaat (2x3meter portaal) op 0,01 mm of eronder wilt werken begin dan maar op die lengte aan 40 of 50 mm dikke voorgespannen kogelomloopspindel met aangedreven moeren, en een gegoten, uitgegegloeid en gevlakt frame van ettelijke duizenden kilo's voor je machine, een speciale vloer om hem op te zetten..... Etc. Etc... en dan praat je voor je het weet over een 100.000 euro aan machine (industrie). En zelfs dan.... wordt het moeilijk om onder de 0,01 mm te blijven op die afmetingen. Om te beginnen moet je dan de ruimte al qua temp gaan controleren etc etc.

Soms vindt ik mensen een beetje doorschieten hier in de nauwkeurigheid obsessie. Als je elke dag chirurgisch gereedschap knutselt ( of horloge uurwerken zoals arie) ... ok, maar driekwart van de mensen freest voor de hobby een naambordje, een ophanging voor het een of ander, wat speelgoed Etc... Dus ze racen 1 zondag in het jaar en bouwen een paar jaar lang aan een Ferrari ervoor. Je kan ook elk weekend lol hebben met een mini. Tenzij het bouwen juist de hobby is en niet het frezen, dat kan ook (en is vaak zo).

Ik race af en toe op een circuit met vrienden afgeragde productie fietsen uit de jaren 90, en we worden regelmatig omringt door allerlei fantastisch glimmend getuned speelgoed uit 2014...drie keer raden wie er over het algemeen sneller zijn.
CNC you later
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door karangetang »

kan je wat fotootjes plaatsen hoe je het genaakt hebt wat voor een motor bv. ?
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door johan jorez »

en de combinatie van deze is daar iets mis mee
http://www.hpcgears.com/MZ3/anti_b_gears/index.html
http://www.hpcgears.com/pdf_c33/22.3.pdf
ik heb geen verstand van deze dingen , maar ik denk dat met deze soort tandwielen speling minimaal is
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door audiomanics »

Volgens mij is er zeker niets mis met tandheugelmachines, als je ze maar gebruikt waar ze goed in zijn: grote machines voor hout en kunststofbewerking. Backlash kun je heel goed compenseren in de software zelf, ze zijn snel en relatief goedkoop te maken. Ik heb met een aantal machines gewerkt die voorzien waren van tandheugels op de x en y. Voor de Z -as werd daar wel gekozen voor een schroefspindel maar dat heeft voornamelijk te maken met het gewicht van de freesmotor en de eigenschap dat schroefspindels wat moeilijker van hun plek te krijgen zijn als de machine uit staat. Voor echt grote machines (vanaf 1,5 meter zeg maar) is een tandheugel het beste en betaalbare alternatief.. Ik zou ze daar zelf ook voor gebruiken.
Voor de kleintjes wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Er moet namelijk ook nog een redelijk omslachtige constructie bijkomen om de vertraging naar het tandwiel te verwezenlijken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door keesfrees »

9797 9796
dit is de tandheugel constructie op mijn machine
vriendelijk verzoek, als iemand deze constructie herkent, noem het merk niet hier AJB !
ik wil onder geen voorwaarde reclame maken en een zoekterm genereren
prima machine, importeur helemaal . . . .(geen woorden voor)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door audiomanics »

Behoooooorlijke vertraging!! Meestal kom je iets in de orde van 1:4 tegen...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door keesfrees »

in E-CNC
Steps/AppUnit
X 96
Y 95
Z 240

== aanvulling / correctie 20-9-2019 ==
X 96,2824
Y 94,4882
nav. opmeten met meerdere rolmaten
daar schreef ik ook een onderwerp over :
viewtopic.php?f=38&t=11357
Laatst gewijzigd door keesfrees op 20 sep 2019 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: tandheugel - niets mis mee

Bericht door janplastiek »

mijn machine is er ook eentje met tandheugels, ik vind er voor mij geen nadelen aan, voor het werk dat ik doe met mijn machine is het meer dan nauwkeurig genoeg.
Voor dat ik freesde deed ik veel van mijn werk met de hand, nu met de machine is de accuraatheid zo vergroot dat door de machine mijn werkterrein dreigt te verschuiven van constructie en laswerken naar meer en meer freeswerk.
Probeer maar eens een flens en een deksel van diameter 1500mm met 50 gaten op een bepaalde steekcirkel te maken en dan het deksel nog op elk van de 50 posities vast te kunnen zetten. Ik weet hoe ik hier ooit op geduveld heb.
Nu is dit een werk van pakweg een uur en alles is af, op een tolerantie van - dan 0.1 mm.
alles hang gewoon af van het werk dat je met je machine moet doen, ik moet geen 0.01mm najagen met materiaal dat per 5 graden temperatuur 2 à 3 kan uitzetten op een lengte van 1000mm.
de prijs van een machine is ook een argument om voor tandheugels te kiezen, een cnc met een tolerantie van 0,05 of minder zou voor de afmetingen van mijn machine een tienvoud of meer bedragen.

er zijn altijd wel issues die beter zouden mogen zijn maar ik zal deze die ik heb (de ribbeltjes) eerder aan de steppers of aan de sturing wijten
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie