Monteren kogelomloopspindel(moer)

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door Breaker »

Wie kan mij wat tips geven over het monteren van een kogelomloopspindel(moer)?

Achtergrond: Ik ben al lang geïnteresseerd in draaien en dan bij voorkeur met CNC. Om mijn kennismaking enigzins betaalbaar te houden heb ik recent een Emco 5 CNC aangeschaft. Het exemplaar wat ik heb lijkt aardig mishandeld te zijn, werkelijk overal zitten spanen. Ik ben daarom een grondige schoonmaakbeurt begonnen en kwam als eerste de Z-omloopspindel tegen, deze liep niet al te soepel, er zat een nare klik in, ook heb ik begrepen dat zo’n omloop niet zelfremmend hoort te zijn maar deze was dat duidelijk wel.

Bij het (proberen) schoonmaken en afstellen is, in mijn onervarenheid, wat fout gegaan en kwam er een miniscuul kogeltje uitrollen, geen weg terug dus… Enigszins paniek! De laatste kogels waar ik een hele tijd geleden mee gewerkt heb zijn die in aandrijvingen van traktoren en trucks, die zijn een stuk groter maar ook niet altijd terug te vinden… Inmiddels zit ik met 102 van die mini kogeltjes opgescheept, een moer en een contramoer met een stel ringen ertussen. Hoe krijg ik de boel nu weer netjes op z’n plek, in het bijzonder die kogeltjes?

10415
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door hainjedaf »

Kogeltjes met lagervet en een tandenstoker of pincet in je moer plakken.
Daarna voorzichtig spindel erin draaien.....

(ik heb maar 4 uur nodig gehad voor 2 dubbele moeren)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door orderit »

inderdaad een leuke klus
zelf doe ik lekker wat vet in de moer en dan kun je de kogeltjes er zo weer in leggen
spindel 16x5 30 minuten er hij zit weer in elkaar
zelf doe ik er een stukje materiaal in voor dat ik de moer er weer opdraai
dan weet ik zeker dat de kogeltjes er niet uit vallen als ik de moer er weer op draai
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door audiomanics »

Ik doe er nog korter over, maar ik gebruik een busje met een diameter van de binnenkant van de schroefspindel zelf.
Afhankelijk van of de moer nu 3 of vier rondgangen heeft of maar 1 schuif ik dat buisje in de moer en met een beetje vet op een pen til ik de kogeltjes net boven het buisje in de rondgang, geef 'm een duwtje in de rondgang naar beneden zodat hij achter het buisje komt te zitten... volgende kogeltje idem dito het zelfde.. tot de kogeltjes op zijn..
Zorg voor een vaste hand of een opstelling zodat het busje niet naar beneden zakt maar alleen maar omhoog tijdens de hele handeling.. en een knap lampje is ook wel handig..
Heeft je moer een aantal rondgangen (kun je herkennen aan die keerdopjes waar de kogeltjes over de schroefgang heen getild worden) dan moet je het aantal kogeltjes delen door het aantal schroefgangen.. Is dat geen rond getal, dan mis je er een of meer... Maar zelfs als het een rond getal is kun je er een aantal missen..
Oh ja, dat busje moet natuurlijk blijven zitten tot je de schroefspindel er zelf in draait.. En je raad het al: de inbbeb diameter van dat busje moet groter zijn dan de diameter van het afgedraaide stuk van je schroefspindel. Zodat het busje daar mooi overheen kan schuiven.. Anders lazeren die &*%$-kogeltjes er weer uit..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door Breaker »

Deze spindel is dus 8x2,5, de kogeltjes zijn 1,59mm... Drie omgangen, wat een priegelwerk. Met een loep, een felle ledzaklamp, een spatel (met een kleine schoevendraaier begonnen maar die was magnetisch: niet leuk!) en lagervet ging het eigenlijk nog best aardig. Zo'n busje zou wel wat sneller kunnen werken en helpt wel om de kogeltjes aan te drukken, maar die moet ik ook eerst maken, en ik ben niet van plan dit vaak te doen...

Ik heb uiteindelijk nog een kogeltje gevonden in de dwarsverbinding, dus 103 in totaal. In de hoofdmoer kon ik 52 kogeltjes kwijt, met veel stouwen misschien 53, maar dat leek me teveel qua ruimte. 52 kogels op 1,6mm is 3/100 tussen iedere kogel. Voor de contra had ik er maar 51 kogels over, eigenlijk dus eentje of twee tekort. Zijn die dingen ergens bij te bestellen? Leuk voor de omzet :lol:

Heb 'm toch maar weer in elkaar gezet, loopt al een stuk soepeler en zonder een vreemde tik. Tijd? Toch wel minstens twee uur mee bezig geweest.

Bedankt voor de tips, heeft me erg op weg geholpen.

10422
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door audiomanics »

Zo'n harige werkbank wil ik ook!! :lol: rollen de kogeltjes tenminste niet meteen vanaf....
:roll: nah.. bij nader inzien toch maar niet... ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door Breaker »

Dat was inderdaad het idee, stuk handdoek, werkt goed tegen rollen en stuiteren.

Om het wat perspectief te geven:
10423
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door assink »

Heb het ook al eens gezien dat mensen wat neodymium magneten op de moer plaatsten om zo de kogeltjes op de plek te houden.
Je moet dan wel de moer weer demagnetiseren als je klaar bent.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Monteren kogelomloopspindel(moer)

Bericht door Breaker »

De juiste maat van de kogeltjes is niet 1,59mm maar 1,588mm, dat kon mijn schuifmaat niet aan :lol: Dit komt overeen met 1/16 inch, standaardmaat alhoewel niet zeer gangbaar. De kosten waren 80cent per kogel bij een sieradenmateriaalwinkel, tot enkele dollars voor een heleboel op AliExpress. Ik vond ~4 EUR per honderd bij detechnoshop.nl een goed compromis. Werkt ook een stuk relaxter met wat kogeltjes achter de hand.

Extra kogel gemonteerd, moer op lichte spanning gezet, geen voelbare speling en het draait homogeen en soepel, dus het is er een stuk op vooruit gegaan. Nu kijken wat ik verder nog tegenkom...!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie