materiaal kogelomloopmoerhuis
Moderator: Moderators
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
materiaal kogelomloopmoerhuis
Ik ben toe aan de x-as van mijn Emco 5 CNC, de moer heeft een kunststof huis in een niet al te beste conditie. Heeft iemand een idee van welk materiaal dit is gemaakt? Kan kijken of het te lijmen is (ontbrekende stukje op de foto heb ik ook).
Nieuw maken uit kunststof of aluminium is ook een optie. Welke kunststof is hier het best geschikt voor?
Nieuw maken uit kunststof of aluminium is ook een optie. Welke kunststof is hier het best geschikt voor?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Als je hem dan toch nieuw wilt maken zou ik voor alu gaan (6082 of 7075) daar breken niet zomaar stukken uit.
Lijmen blijft altijd zwakker. Als het te lijmen is.
Lijmen blijft altijd zwakker. Als het te lijmen is.
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Mag ik vragen hoe jij de achterste moer er uit gehaald hebt? De voorste (verstelbare) ging makkelijk ( ) maar de achterste durfde ik niet te veel aan de "frotten".
P.S. Dit is toch de Z-as (de lange)?
P.S. Dit is toch de Z-as (de lange)?
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
ehhh 1: inderdaad Z-as
ehhh 2: ik durf wel Heb een staafje op 13,5mm gedraaid zodat die precies in het huis valt en op de rand van de moer drukt, aan de andere kant een stukje staal met een gat waar de moerhelft doorheen past (een spantangmoer paste precies) en het geheel tussen de bankschroef.... Deze methode is niet aan te raden overigens, want de moer blijkt schroefdraad te hebben.... Maar je vroeg erom
ehhh 2: ik durf wel Heb een staafje op 13,5mm gedraaid zodat die precies in het huis valt en op de rand van de moer drukt, aan de andere kant een stukje staal met een gat waar de moerhelft doorheen past (een spantangmoer paste precies) en het geheel tussen de bankschroef.... Deze methode is niet aan te raden overigens, want de moer blijkt schroefdraad te hebben.... Maar je vroeg erom
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Ok, thanks. Komt nu de volgende vraag, hoe krijg je de moer weer opmde spindel? Kogeltjes 1 voor 1 er weer in drukken?
Overigens, ik heb een 3d model van deze draaibank gemaakt en op grabcad gezet.
Overigens, ik heb een 3d model van deze draaibank gemaakt en op grabcad gezet.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
beetje lagervet in de moer,
kogels erin plakken....
zo ongeveer het vervelendste klusje aan een cnc machine
kogels erin plakken....
zo ongeveer het vervelendste klusje aan een cnc machine
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=11382
Toch nog steeds wel benieuwd welk materiaal dit nou eigenlijk is (nylon?), en of er eventueel alternatieven zijn voor aluminium.
Ga eens op grabcad kijken. Thx!
Toch nog steeds wel benieuwd welk materiaal dit nou eigenlijk is (nylon?), en of er eventueel alternatieven zijn voor aluminium.
Ga eens op grabcad kijken. Thx!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Als ik moet gokken zeg ik Delrin. Als je hem laat maken zou ik voor Aluminium gaan.
Kogeltjes last ik eerst dan maar even zitten
Kogeltjes last ik eerst dan maar even zitten
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
als ik op de foto af ga, vermoed ik dat het idd Polyamide (Nylon) is. De porositeit zorgt er voor dat dit wat verkleurt, PA neemt olie en vet nog een beetje op
Polyacetal (Delrin) blijft witter, is veel harder en breekt dan weer gemakkelijker dan PA maar eenmaal dit begint te breken krijg je overal scheurtjes, maar dit is niet te zien op de fotos.
even een aansteker er onder en je weet het, ruikt de rook naar verbrand haar is het PA ruikt het scherp, en pakt het een beetje op je adem, is het POM
Polyacetal (Delrin) blijft witter, is veel harder en breekt dan weer gemakkelijker dan PA maar eenmaal dit begint te breken krijg je overal scheurtjes, maar dit is niet te zien op de fotos.
even een aansteker er onder en je weet het, ruikt de rook naar verbrand haar is het PA ruikt het scherp, en pakt het een beetje op je adem, is het POM
Breek de dag, frees een lijntje.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Ik heb er de fik in gestoken, het materiaal brand heel langzaam (of olie en vet in het materiaal) maar ik ruik niet echt een duidelijke geur. Wil ook niet het hele blok opbranden, heb het nog nodig voor de maatvoering Aluminium vervanging heeft sowieso de voorkeur, dus daar ga ik eerst mee aan de slag.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Een stukje 6082 of 7075 kon ik zo snel niet vinden, dus het is 6060 (T51) geworden. Daar begint het pas...
Meten, meten en nog eens meten: Eerst het hele machine- vs werkstuk-coordinaten uitgevogeld. Tooltabel ingesteld.
Daarna het freespad in G-code geprogrammeerd, gelukkig al snel subroutines ondekt (heet dat niet macro's op modernere machines?). Heel veel testen met G02, G03, G41, G42, G83 en iedere combinatie daarvan.
Vervolgens de S en F proefondervindelijk bepaald voor aluminium en frezen maar! Dit is slecht 1 van de vier zijden die ik moet bewerken.
Heb de onderkant iets verlengt en gat geboord, voorbereiding voor proximity sensor.
Bij het proberen opnieuw inspannen voor de tweede zijde, bleek er niet genoeg werkbereik te zijn, want ik heb alleen kikkers en kan de machineklem maar heel beperkt vastzetten. Er zijn recent een paar oplossingen langsgekomen voor zo'n HBM klem, maar heb eerst even in de voorraadkast gekeken. Had nog wat rondstaf 20mm liggen en heb een snel ontwerp bedacht, bleek best lastig te programmeren en uiteindelijk niet te werken, de freesjes (4mm) raakten op De S en F zullen dus niet optimaal geweest zijn, alsook smering. Heb vervolgens een simpeler ontwerp gemaakt met vierkant staf en een 10 mm frees (die breken niet zo snel) Maar ook dat lukte niet... machine op tilt.
Dan het ontwerp omgegooid naar aan iedere zijde een bar uit losse onderdelen die ik apart kon maken.
Een bar met gaten voor twee pennen die in de machineklem steekt.
Pennen op maat gedraaid.
Pennen aan de achterzijde even geTIGt.
Gaten voor de T-bouten
Vast.
Hoe stel je zo'n machineklem het beste netjes haaks?
Goed, nu dus de tweede, derde en vierde in/opspanning. Het uitmeten en G-code schrijven gaat me al een stuk beter af, nu eens studeren op de spindelsnelheid en voeding. Als ik niet teveel fouten maak moet het dit jaar nog lukken
Wordt vervolgd......
Meten, meten en nog eens meten: Eerst het hele machine- vs werkstuk-coordinaten uitgevogeld. Tooltabel ingesteld.
Daarna het freespad in G-code geprogrammeerd, gelukkig al snel subroutines ondekt (heet dat niet macro's op modernere machines?). Heel veel testen met G02, G03, G41, G42, G83 en iedere combinatie daarvan.
Vervolgens de S en F proefondervindelijk bepaald voor aluminium en frezen maar! Dit is slecht 1 van de vier zijden die ik moet bewerken.
Heb de onderkant iets verlengt en gat geboord, voorbereiding voor proximity sensor.
Bij het proberen opnieuw inspannen voor de tweede zijde, bleek er niet genoeg werkbereik te zijn, want ik heb alleen kikkers en kan de machineklem maar heel beperkt vastzetten. Er zijn recent een paar oplossingen langsgekomen voor zo'n HBM klem, maar heb eerst even in de voorraadkast gekeken. Had nog wat rondstaf 20mm liggen en heb een snel ontwerp bedacht, bleek best lastig te programmeren en uiteindelijk niet te werken, de freesjes (4mm) raakten op De S en F zullen dus niet optimaal geweest zijn, alsook smering. Heb vervolgens een simpeler ontwerp gemaakt met vierkant staf en een 10 mm frees (die breken niet zo snel) Maar ook dat lukte niet... machine op tilt.
Dan het ontwerp omgegooid naar aan iedere zijde een bar uit losse onderdelen die ik apart kon maken.
Een bar met gaten voor twee pennen die in de machineklem steekt.
Pennen op maat gedraaid.
Pennen aan de achterzijde even geTIGt.
Gaten voor de T-bouten
Vast.
Hoe stel je zo'n machineklem het beste netjes haaks?
Goed, nu dus de tweede, derde en vierde in/opspanning. Het uitmeten en G-code schrijven gaat me al een stuk beter af, nu eens studeren op de spindelsnelheid en voeding. Als ik niet teveel fouten maak moet het dit jaar nog lukken
Wordt vervolgd......
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Netjes gemaakt die spanklemmen voor de freesklem.
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Hoe je je klem haaks monteert?
Ik hem een hulpstuk gemaakt van een As (20 rond) gemonteerd op twee platen.
De platen haken aan de achterkant in de achterste Tgleuf (aan het einde) en worden via een los plaatje en vleugelmoer aan de voorzijde tegen de tafel geklemd.
De as klok je 1 keer uit en dan kan het hulpstuk dus aardig reproduceerbaar op en van de machine.
Gebruik: Machineklem los, Hulpstuk aanbrengen. As klemmen met machineklem waarbij hij zich richt.
Machineklem vastbouten aan tafel. Machineklem los. Hulpstuk er af.
Ooit wil ik een tweede zelfde machineklem die zo ook in-line kunnen worden gemonteerd
Ik hem een hulpstuk gemaakt van een As (20 rond) gemonteerd op twee platen.
De platen haken aan de achterkant in de achterste Tgleuf (aan het einde) en worden via een los plaatje en vleugelmoer aan de voorzijde tegen de tafel geklemd.
De as klok je 1 keer uit en dan kan het hulpstuk dus aardig reproduceerbaar op en van de machine.
Gebruik: Machineklem los, Hulpstuk aanbrengen. As klemmen met machineklem waarbij hij zich richt.
Machineklem vastbouten aan tafel. Machineklem los. Hulpstuk er af.
Ooit wil ik een tweede zelfde machineklem die zo ook in-line kunnen worden gemonteerd
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: materiaal kogelomloopmoerhuis
Bedankt! Ondanks zorgvuldig stellen zag ik direct dat de klem meer dan een mm scheef staat (over de breedte van het bed) toen ik er een buis in klemde, dat concept werkt goed, zal het voorlopig even handmatig gebruiken. Ook gebruik van inbus in de spanklemmen neem ik waarschijnlijk over, de huidige draadeinden en moeren zijn eigenlijk te hoog.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...