Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Oldbiker »

Hallo, zijn er hobbyisten die ervaring hebben met de trapezium draadspindels en de Delrin anti backlash moeren van Damen CNC?
Ik wil proberen mijn oude Hobbymat BFE 65 frees machine, welke omgebouwd is naar CNC, te voorzien van andere spindels.
Deze zijn nu M14 x 2mm, het probleem is natuurlijk de speling in de moeren en bevestiging van de moeren. :cry:
Ik vraag me af of die Delrin moeren stabiel genoeg zijn voor langere tijd.
Kogel omloop vind ik nl wat te prijzig.

Als er ervaringen zijn hoor ik het graag.
Hans
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door DaBit »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor wat het waard is: ik heb wat rond zitten googlen over het onderwerk, en nog nergens ook maar iemand horen klagen over z'n trapeziummoeren van HMPE of POM. Nouja, hooguit over inferieure constructie, maar nooit over het materiaal of functioneren van het materiaal.

95% van de CNC-ers ziet het als inferieure oplossing, van die resterende 5% is er 1% die het heeft en die hebben er dolle pret mee en lachen zich rot als ze weer eens horen dat er op een Chinese KO-moer 0,08mm omkeerspeling zit.

Vertrouw je het toch niet, dan kun je hier trapeziumdraad en bronzen moeren kopen. Volgens eigen zeggen is hun draad nauwkeuriger dan 0,1mm/300mm, en dan kun je volgens mij met 2 bronzen moeren (of eentje die je doormidden zaagt) en wat shimmen tussen die twee al best goed uitkomen met je omkeerspeling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Flupke85 »

Momenteel ben ik ook bezig om mijn BFE65 om te bouwen en heb gekozen voor de KO spindels van Chai.
Alle 3 de spindels waren nog geen 90 dollar, maar heb wel 40 euro invoer moeten betalen.
Wat ik besteld had waren 2 stuks 1204 van 500 lang met eindbewerking en KO moer, en een 1605 van 500 lang met eindbewerking en KO moer, 3 askoppelingen en een paar opsluitmoeren voor op de spindels...
Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Oldbiker »

Hi, Bedankt voor de info's.
Ik ga nog wat spitten op het net.
Het nadeel van deze machine is dat er niet veel ruimte is om de moeren te plaatsen zeker niet de kogelomloopmoeren.(lopen wel soepeler dan TR)
@DaBit, aan de dubbele TR moeren had ik al gedacht, zoiets heb ik ook gedaan met de Z assen van mijn 3D printer.

Nou ik ga maar eens spitten...
eric_b
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2013 12:15
Contacteer:

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door eric_b »

Ik heb meerdere DELRIN moeren in gebruik en deze werken prima. Meestal vervang ik ze na 1jaar intensief gebruik op de X en Y as. Ik maak ze overigens zelf, wat redelijk simpel is als je een draaibank hebt.

Succes.
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door brandaris »

Hoi Oldbiker,
Ik heb ook trapezium draadeinde op mijn cnc en heb zelf moeren gemaakt van POM met een lengte van 3cm zelf draad in getapt en werken zonder backslash er zit geen enkele speling in.
Had ook nog reserve moeren gemaakt maar na twee jaar nog niet hoeven te vervangen het werkt nog steeds prima !
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door B.Reitsma »

Op HSM kun je ook wel wat ervaringen lezen: Google site:bbs.homeshopmachinist.net acetal nut
Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Oldbiker »

Bedankt voor de reacties.
Draaibank heb ik, dus zelf maken moet kunnen en het voorstel wat Reitsma heeft is ook te proberen.. 8)
Lijkt me ook wel een uitdaging. :P
En als het met kunstof ook goed werkt zelfs na 2 jaar nog... why not?
Het machien draait ook geen overuren bij mij dus dat moet wel lukken.
Ik ga daar eens mee aan de gang.
Laterrrrrrrrrr.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door keesijp60 »

Ik ben bezig met een cnc voor printplaten, en wilde eerst kogelomloop spindels echter er zit op de chinese versies toch speling die boven 0.01 uitkomt
ik moet 0.01 precisie hebben of hoger voor pcb.

Kan ik de Delrin gebruiken en waar te bestellen in stukken, ik maak een blokje met gleuf om af te stellen op speling.

trapezium kan prima voor deze laag belaste cnc frees, er komen geen krachten op, en wordt gestuurt met microstepping.

En natuurlijk welke pitch is het beste, 3 of 2 mm want ik heb microstepping welke trouwens kan worden ingesteld op waarde van 4 tot 32.

vrg kees
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Markus »

Ik ben bezig met een cnc voor printplaten, en wilde eerst kogelomloop spindels echter er zit op de chinese versies toch speling die boven 0.01 uitkomt
ik moet 0.01 precisie hebben of hoger voor pcb.
lang geleden een PCB cnc gemaakt en daar was de benodigde nauwkeurigheid iets van 0,1mm, uitgaande van de eis dat je een baantje tussen 2 pootjes van een IC moest kunnen frezen. Die heb ik met TR12x3 zonder backlash compensatie gebouwd en kreeg daar bruikbare Thru Hole pcbs uit.

Kan best zijn dat met surface mounted devices een hogere nauwkeurigheid vraagt, maar 0,01 lijkt me erg hoog, waarom denk jij dat 0,01 nodig is ?

Microsteps lijken je meer nauwkeurigheid te geven maar dat is alleen zo als de motor goede positioneringsnauwkeurigheid heeft, Ik betwijfel of de meeste Chinese steppers mechanisch nauwkeurig microsteppen.

Dus een kleine spoed op je trapezium is gunstiger bijvoorbeeld TR10x2 . Let daarbij op dat net als bij kogelomloopspillen verschillen zijn in de nauwkeurigheid, goedkope trapeziumspillen zullen waarschijnlijk net zo (on)nauwkeurig zijn als goedkope kogelomloopspillen.

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Kjelt »

Stukken POM zijn te krijgen bij Kelders in Boxmeer.
Ze liggen in grote kratten met andere kunstof blokken zoals nylon door elkaar.
De gele zijn meestal nylon de witte vaak POM.
Uit mijn hoofd iets van €3 ex BTW per kg.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door motormuis »

als je mij opgeef wat je nodig heb kan het uitzoeken en opsturen bij Kelders in Boxmeer ligt inderdaad kunststof
maar als leek kan je goed de fout in gaan want zij kunnen je niet helpen en bij hun is het allemaal Teflon
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door Kjelt »

motormuis schreef: 20 jun 2020 15:04 als je mij opgeef wat je nodig heb kan het uitzoeken en opsturen bij Kelders in Boxmeer ligt inderdaad kunststof
maar als leek kan je goed de fout in gaan want zij kunnen je niet helpen en bij hun is het allemaal Teflon
Ja ze noemen het teflon maar dat hebben ze tovh helemaal niet liggen?
Je zou het via meten en wegen kunnen uitzoeken, nylon sd van 2,2g/cm3 en pom is slechts 1,41 g/cm3
Maar als Motormuis het aanbiedt meteen accepteren, hij is de expert 8)
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Damen CNC delrin anti backlash moeren en TR spindels

Bericht door motormuis »

Kjelt schreef: 20 jun 2020 15:24
motormuis schreef: 20 jun 2020 15:04 als je mij opgeef wat je nodig heb kan het uitzoeken en opsturen bij Kelders in Boxmeer ligt inderdaad kunststof
maar als leek kan je goed de fout in gaan want zij kunnen je niet helpen en bij hun is het allemaal Teflon
Ja ze noemen het teflon maar dat hebben ze tovh helemaal niet liggen?
Je zou het via meten en wegen kunnen uitzoeken, nylon sd van 2,2g/cm3 en pom is slechts 1,41 g/cm3
Maar als Motormuis het aanbiedt meteen accepteren, hij is de expert 8)
Kjelt Nylon heefd een sd 1,2 Pom 1,42 Teflom 2,2
ik ben bij Kelder nog geen blokken Teflon tegen gekomen wel dunne platen
Plaats reactie