Welke aandrijving is het beste ?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Welke aandrijving is het beste ?

Bericht door fredmens »

Goede middag,

Een echte noobvraag wellicht. Ik heb een hele tijd gefreesd met een kleine frees van 700x350 mm. Deze had normale trapeziumdraad. Werkt aardig, maar niet nauwkeurig genoeg (en te klein) om goede mallen te kunnen frezen.

Sinds kort ben ik in het bezit van een grotere portaalfrees. Deze is ca 2200 x 800 mm, waarvan nu ca 1100 x 800 effectief gebruikt kan worden. Nu wordt hij aangedreven met een industriële getande riem. Als ik de volle grootte wil benutten heb ik de keuze een langere riem te bestellen, of een ander systeem, bv tandheugel of kogel-omloop te installeren.

Mijn budget is niet oneindig en wil graag gebruik maken van de expertise hier op het forum. Wat adviseren jullie te nemen ? het betreft een portaal-frees die op dit moment aan een zijde aangedreven wordt ( een enkele aangedreven X-as) lengte ca 2200 mm.

Als ik een nauwkeurigheid van 1/100 kan krijgen ben ik al helemaal happy 5/100 kan ik prima mee leven. Snelheid is secundair (binnen bandbreedtes) het betreft een hobby frees, ik frees alleen lichtere houtsoorten, Carbon en kunststoffen en een doodenkele keer aluminium.

Als er een kostenindicatie en mogelijk een goede leverancier getipt kan worden zou dat ook buitengewoon fijn zijn.

Bij voorbaat dank

Fred
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Welke aandrijving is het beste ?

Bericht door mjeuring »

Begin eerst eens met een kangere riem. Kost haast niet in vergelijking met overige oplossingen en je kunt altijd bekijken hoe het je bevalt.
Nauwkeurigheid van 0,01mm op 2200mm wordt lastig. Aluminium b.v. wordt 0,02mm per meter langer als het een graad warmer wordt. Ik denk dat je met 0,1mm al blij moet zijn.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Welke aandrijving is het beste ?

Bericht door EBos »

Hallo Fred,

Wat ik uit jou vraag begrijp is dat je een nauwkeurigheids- verplaatsing tussen 0,01mm tot 0,05mm wilt realiseren.
Als je kleine onderdelen uit aluminium nauwkeurig wilt maken zou ik voor kogelomloop spindels gaan.
Als je grotere onderdelen uit aluminium wilt maken zul je je frees strategie aan moeten passen met de rek van het materiaal wat Mjeuring al aan gaf. Maar ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken.

Dus, mijn mening voor freeswerk en soms wat aluminium zou ik toch voor kogelomloop gaan. Nauwkeurig, beter koppel overdacht van de motor etc.

Je kan voor prijs voor spindels en moeren en benodigd heden bij Damencnc of Hardware-cnc kunnen na gaan. Prijzen staan op de website.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Welke aandrijving is het beste ?

Bericht door fredmens »

Zo.... hehe, na een heleboel gezeik , gedoe en aardige mensen die naar me toe gekomen zijn, of me via skype bij hebben gestaan kan ik melden.....:": de frees doet precies wat hij doen moet"

Ik heb de riemenaandrijving er af gegooid. Ik weet nog steeds niet of het een afwijking in de riemenset, of de stappenmotor die enorm op zn sodemieter kreeg (niet de juiste vertraging?? ) de boosdoener was. Any way. Ik heb in Duitsland een 2 meter kogelomloopspindel gekocht en in ons eigen landje een USB besturing.

Tot op heden heb ik alleen een vacuumbak gefreesd, gevlakt en een gatenboorprogramma laten lopen, maar na 13 uur frezen door MDF (afvlakprogramma van t werkblad) heb ik nagemeten en heb ik geen meetbaar stappenverlies opgemerkt. Rondjes zijn rondjes, vierkanten blijven vierkanten, ergo.....:" problem solved"

Vanavond ga ik het eerste testproduct frezen voor semi commercieel doel, ik ben ervan overtuigd dat dat goed gaat lukken.

Iedereen die heeft bijgedragen bedankt !! in mn eentje was het nooit gelukt
Plaats reactie