Speling vrije moer maken

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Speling vrije moer maken

Bericht door audiomanics »

Niet... Een 1,5kw motor die 700 toeren draait heeft waarschijnlijk een koppel waar je U tegen zegt. Zit vermoedelijk ook een vertraging in de motor zelf.
Die sneldraaiende motoren hebben onderin niet heel veel koppel meer en bovendien worden die motoren gekoeld met een fannetje dat in 9 van de 10 gevallen op de motoras zit. Bij lage toerentallen komt daar nog nauwelijks wind uit en moet je met een externe fan gaan koelen.
Het toepassingsgebied is ook heel anders: voor staal is een lager toerental wenselijk. Met kleinere freesjes kan je in NON-Ferro (en hout, kunststof etc) prima met hogere toerentallen werken.
Ergo: ze zijn niet te vergelijken, uitgezonderd dat ze allebei rechtsom moeten draaien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Speling vrije moer maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 13 nov 2019 11:10 Niet... Een 1,5kw motor die 700 toeren draait heeft waarschijnlijk een koppel waar je U tegen zegt. Zit vermoedelijk ook een vertraging in de motor zelf.
Die sneldraaiende motoren hebben onderin niet heel veel koppel meer en bovendien worden die motoren gekoeld met een fannetje dat in 9 van de 10 gevallen op de motoras zit. Bij lage toerentallen komt daar nog nauwelijks wind uit en moet je met een externe fan gaan koelen.
Het toepassingsgebied is ook heel anders: voor staal is een lager toerental wenselijk. Met kleinere freesjes kan je in NON-Ferro (en hout, kunststof etc) prima met hogere toerentallen werken.
Ergo: ze zijn niet te vergelijken, uitgezonderd dat ze allebei rechtsom moeten draaien..

Kees
Dat is toch al een behoorlijk vergelijk, of betekend vergelijken 'of ze hetzelfde zijn'. IK denk meer aan 'zoek de verschillen'. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Speling vrije moer maken

Bericht door kitman »

Dit is duidelijk een vergelijking, met toelichting.
Perfect toch.
Andere vraag.
0.5 Kw en 10000 tr/min of 1.5 Kw met 30000 tr/min.
voor en nadelen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Speling vrije moer maken

Bericht door audiomanics »

0,5kw:
voordelen: goedkoper, kleiner en lichter...
Nadeel: zal eerder inzakken, opname zal ook wel kleiner zijn. toerental voor kleine freesjes wat aan de lage kant.
1,5kw:
30000rpm is mogelijk een veel hogere prijsklasse. 24000rpm is veel gangbaarder.
Voordeel: wat bij de 0,5kw het nadeel is, zal hierbij een stuk beter zijn.
Nadeel: wat bij 0,5kw het voordeel is, maar dan het omgekeerde (dus duurder, groter en zwaarder)
;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dxn812
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2013 20:16
Locatie: Booischot
Contacteer:

Re: Speling vrije moer maken

Bericht door dxn812 »

Heb een boorfreesmachine met 700 toeren cnc en portaalfrees met kress met 2500 toeren. De boorfreesmachine gebruik ik nooit voor cnc werk, een freeswerkje van een 30 min doe je op de portaalfrees in 10 min! Voor kleine freesjes, freesjes van 1 a 2 mm, heb je met 700 toeren te weinig toerental om snel te frezen.
Dus ik denk bij kleine freesjes ga je veel sneller kunnen werken door het hoge toerental.
Grtz Kris
dxn812
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2013 20:16
Locatie: Booischot
Contacteer:

Re: Speling vrije moer maken

Bericht door dxn812 »

Heb een boorfreesmachine met 700 toeren cnc en portaalfrees met kress met 2500 toeren. De boorfreesmachine gebruik ik nooit voor cnc werk, een freeswerkje van een 30 min doe je op de portaalfrees in 10 min! Voor kleine freesjes, freesjes van 1 a 2 mm, heb je met 700 toeren te weinig toerental om snel te frezen.
Dus ik denk bij kleine freesjes ga je veel sneller kunnen werken door het hoge toerental.
Grtz Kris
Plaats reactie