Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door mostudio »

Hoi allemaal ik heb een hmb bf20 twedehans gekocht met eeeeeeeen zeer hoop werk. er zaten ook kogelomloop spindels/moeren bij. maar na dat ik een spindel/moer na gemeten heb met een klok. zie ik dat ik een lichte backslah heb?? hoe veel mag een moer hebben.?? dan nog een vraag hoe zware stapper moet ik gebruiken? 1,6Nm of richting de 2 NM.

ik zal binnen kort een paar foto's plaatsen van de ombouw/resturatie de vorrige eigenaar heeft de machiene bewerkt met een slijptol????

ik zeg altijd als je wat doet doe het dan goed of doe het dan niet!!

groetjes
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door create »

Welkom Mostudio op dit Forum

Ik heb je bericht even op de goede plaats gezet.

1 ding weet ik wel als het een kogelomloop moer is dan moet de speling nul zijn. Plaats idd even een foto dat praat makkelijker. Dit kan je doen in het Album of ergens anders als je dat makkelijker vind

gr create
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door mostudio »

okee het is een kogelomloop moer dan denk ik dat de vorrige eigenaar hem niet goed gedemonteerd heeft en daar door een paar kogeltjes verloren heeft!!! dat vermoede had ik al. dat word op zoek gaan voor een paar kogeltjes!! wie heeft er ervaring met het "hervullen van een kogelomloop moer"???
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door aanrip »

kogeltjes kan je gewoon in een zakje kopen bij bv AKN. Moeren worden precieser met geselekteerde kogels, maar die zijn duur. :x Met vullen heb ik geen ervaring, maar het lijkt mij dat je de aanloop van de draad daarvoor moet gebruiken, gewoon naar binnen gieten :?:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door Arie Kabaalstra »

niet elke kogelomloopt geleiding of moer/spindel combinatie is spelingvrij... ik heb bij Bosch expliciet om spelingvrij gevraagd.. kosten 2 keer zoveel als de "standaard uitvoering"... 0.1 backlash kan zomaar voorkomen..

vaak zit er in de moer een "omloopkanaal" hierdoor kun je ze ook vullen denk ik.. gewoon kogeltje voor kogeltje erin, tot ze er aan de andere kant weer uitkomen.. 't tussenliggende stuk vullen, en dichtschroeven..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door mostudio »

ik heb inmiddels bijgevult ging heel makkelijk, neem je pijpje (voor de moer op te bewaren) leg hem op z'n zij en smeer een klein beetje vet er in. en steek het pijpje er bijna door heen tot het retour pijpje van de kogels en vul hem dan via het retourpijpje. De kogels heb ik via Sander den haag gekocht en kunnen per 1/100 mm oplopend gelevert worden kosten van een kogel is 0,03 euro. ik heb nog wel een beetje speling dus ik denk dat ik een honderste groter ga kopen om geen speling te krijgen. de kosten zijn het niet!!! en het vullen gaat zeer makkelijk!!!!!!(als het aapje het kunstje kent....) Wat twee keer zo duur dat kunnen we toch ook zelf!!!???
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door cocodile »

Weet iemand het adres van Sander, heb gezocht op internet maar nix gevonden ?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag Hoe veel speling zit er op een omloop moer/spindel?

Bericht door Erik »

Bernard Sanders. Meteen een tip voor de linkpagina. Fijne zaak, deskundig personeel.
Gr.

Erik
Plaats reactie