Trapezium draadstang ondersteunen

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dirkske
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2008 08:16

Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door dirkske »

Hoi,

Ik overweeg een CNC machine in elkaar te knutselen. Een v/d assen zou een bereik van +/- 1.2m moeten kunnen hebben. Nu heb ik begrepen dat dit een te grote overspanning is voor een trapezium draadstang. Professionele oplossingen alla tandheugel of draaiende moer komen wat te duur uit. Het is namelijk een hobby project. Vandaar volgende vraag.

Zou het mogelijk zijn deze draadstang steun te geven via een (kunststof) glijlager. Dit door twee glijlagers, eentje langs elke kant van de trapzium moer, op de halve lengte van de overgebleven overspanning. Deze glijlagers zouden dan aan de halve snelheid van de trapezium moer voortbewegen.

Op die mannier is de niet ondersteunde overspanning beperkt. Zou dit een technisch haalbare, en toch budgetvriendelijke oplossing kunnen zijn? Of zijn er betere methoden?

Bedankt,
Dirk
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door Damocles »

Ik denk dat als je een groot genoege spoed neemt en hierdoor de snelheid dus niet te hoog moet maken. En voor een dik genoege draadstang kiest 1,2m wel te doen moet zijn hoor!

Ze steun geven kan natuurlijk geen kwaad. Alleen begrijp ik deze zin niet goed:
"Deze glijlagers zouden dan aan de halve snelheid van de trapezium moer voortbewegen."

Hoe zou je dat dan gaan doen aan halve snelheid van de moer? Ik veronderstel dat je dan ook de axiale verplaatsing bedoelt en niet de ronddraai snelheid ... want de moer draait niet! :mrgreen:

Ik denk ineens dat ik het wel begrijp! Als je moer dus in het midden staat. Dan wordt de spindel ondersteund op 1/4e en op 3/4e. Als de moer dan naar helemaal rechts beweegt, dan bewegen de ondersteuningen mee zodat die dan van 1/4e op 1/2e komt te staan omdat die met halve snelheid beweegt t.o.v de moer en dus de halve afstand aflegt die de moer aflegt. En de andere ondersteuning is dan van 3/4e naar 4/4e gegaan.

Nou, das in ieder geval een mooi systeem! Maar als je dat lukt denk ik dat je er beter meteen een patent op neemt ;-). Dan ga je moeten werken met overbrengingen met een tandriem en daar dan de glijlagers aan vast. Maar die moeten dan ook geleid zijn anders zweven ze gewoon rond.

Dan wordt tandheugel nog goedkoper denk ik ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is niet al te moeilijk om die glijblokken op halve afstand te houden.. volgens mij moet het met een kabeltje wel lukken..

je maakt een kabel vast aan het midden van je bed, over een poelie op je glijblok, en dan vast aan de slede, dat aan weerszijden, en dan een kabeltje van 't ene glijblok naar het ene eind van het bed, over een poelie met een gewicht eraan.. moet lukken..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door Damocles »

... En je glijblokken vast aan de geleiding dan? Dus dan moet je eigenlijk een blok maken met 2 glijblokken in, 1voor rond de geleiding en 1 voor rond de draadstang. Anders wordt die nog niet gesteund.

Ik zie helemaal wat je bedoelt met die kabeltjes, moet inderdaad wel lukken. Alleen weet ik niet of het überhaupt wel nodig is voor een spindel van 1,2m. Hoe vaak zit je nog op volle snelheid aan het eind van je spindel?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
dirkske
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2008 08:16

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door dirkske »

Damocles z'n opmerking had ik nog niet aan gedacht (ivm max snelheid op uiteinden). Ik zal dan ook zeker eerst eens proberen zonder extra hulpmiddeltjes.

Vermoedelijk ga ik eerst proberen om de twee ondersteunende lagers met elkaar star te verbinden, en deze dan gewoon opzij te laten duwen door de eigenlijke z-as. Dit in kombinatie met Damocles' opmerking zal hopelijk wel voldoende zijn.

Het idee van kabeltjes en poelie is misschien ook wel wat, nog even uitvogelen hoe ik dan aan halve snelheid geraak, leek mij op eerste zicht eerder dubbele snelheid, gevolgd door botsing vanwege dubbele afstand afgelegd. Waarschijnlijk ben ik niet helemaal mee.

Ik ga even op m'n gemak de tijd nemen om mijn idee in 3D (virtual prototyping) uit tewerken. Zal gebaseerd zijn op de "joescnc" MDF machine. Laat ondertussen, de ideëen maar komen, da's 't leuke aan het internet, is makkelijk geworden meerdere opinies over een idee te krijgen. Alvast hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door Mcgyver »

Volgende optie:

Waarom maak je de trapezium spil niet vast... ;-)

Gewoon stationair monteren aan je frame en dan vervolgens werken met een roterende moer.

Heb je geen last van het slingeren van je spil en als de spil een klein beetje gaat hangen is dat ook geen ramp...

Hier is iemand er al mee bezig geweest

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... oer#p21414

Op mn werk hebben we een machine staan waar de totale lengte van de omloopspil bijna 4 meter is :shock:

Deze is weliswaar rond 40mm maar is ook stationair gemonteerd..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
dirkske
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2008 08:16

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door dirkske »

Heb ik ook aan gedacht, maar ik ben geen McGyver en heb al helemaal geen draaibank om zelf onderdelen te gaan maken. Bedankt om het draadje door te geven, was enkel nog maar op deel1 van deze draad uitgekomen.

Ik dacht zoveel mogelijk met 'betaalbare' aankoopdelen te werken en het allemaal enigsinds eenvoudig te houden. Is wat tegenstrijdig zeker met een iets langere as in het geheel :roll:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Trapezium draadstang ondersteunen

Bericht door Mcgyver »

Ja een draaibankje is wel het minste wat je tot je beschikking moet hebben om dat te maken...

Wellicht kun je in het topic werk uitbesteden wat laten maken door anderen..

Voor de rest is deel1 van het bovengenoemde draadje ook redelijk low kost..

Ik denk dat het duurste nog de stappenmotor is... een trapezium moertje wat lagertjes at blokjes alu...

Je kan ook eerst kijken of de spindel echt zoveel gaat zwabberen... wellicht valt het best meeals je portaal niet te snel gaat..
Zit je je vooraf druk te maken voor een probleem wat je nog niet hebt...

Maar goed....de kans zit er aan de andere kant dik in dat het een tikkie gaat wiebelen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie