Iemand ervaring hiermee?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Rene »

Heeft er iemand ervaring met de DCNC TR12 anti backlash nut van DamenCNC? (á 22,50)
Kun je de backlash hiermee volledig verwijderen?

Afbeelding

Ik zit eraan te denken om de backlash nut te gaan bebruiken met de 12x3 Trapezium Leadscrew, eveneens van DamenCNC. Ik hoop dat dit een beetje een goede combinatie is, en dat alles dan nog een beetje soepel loopt.

Afbeelding

Moet een dergelijke combinatie nog ergens mee gesmeerd worden?
Wie kan mij zijn ervaring hierover vertellen.
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Ziggy2 »

Hallo Rene,
een iuitvoering, die erop lijkt heb ik 12 jaar geleden een keer toegepast, en deze doet het nog steeds, maar wel om het jaar nastellen. Nastellen houd in, dat ik er een paar honderste uitgesteld heb, dus niet de wereld.
Ik smeer het met dunne olie van de naaimachine.

Groetjes

Ziggy2
Groetjes

Ziggy
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Rene »

Da's goed om te horen.
Maar hoe stel je dan zoiets af?
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Ziggy2 »

hallo René,
mijn afstelling is, dat ik de moer uit twee delen heb gemakt. Beide hebben de trapziumdraad. De twee delen kan je met fijne draad inelkaar schroeven, en zo stel je steeds de speling uit.
Ik denk bij de moer van damencnc werkt het op een gelijkwaardige manier. Zo te zien worden de twee delend met twee bouten tegenelkaar gedrukt, om de speling eruit t e halen.
Maar om het zeker te weten even een e-mail naar damencnc, en ik denk je krijgt uitleg.

Groetjes

Ziggy2
Groetjes

Ziggy
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Rene »

Ok, bedankt!

Weet iemand een goedkopere variant te vinden? 3 x 22,50 euro vind ik nogal een hoop geld voor een stukje kunststof.
the66mustang

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door the66mustang »

tip:

14x4 rechts tr draad gerold A €15- de mtr , [tot nu toe geen problemen mee gehad ] nylontraat 6.6 tr 14x4 moer A €6- 35 m/m lengte met een flens van 40x5 met 2 x gleuf in radius gefreesd erin om 2 moeren tegen elkaar in te stellen.

dit gebruik ik ook voor mijn eigen machines en heb deze meestal wel hier op voorraad liggen.
14x4 kan ik tot 1900 lengte leveren , kheb/khad ook de eerste machine met 12x3 gebruikt ,maar dit gaat toch meer trillen op de lange lengtes machines en een beetje onstabiel en de spoed vond ik na de tijd net iets te weinig.

en met deze prijzen valt het nog mee, en de tr nylon 6.6 moeren lopen echt probleemloos. om voor het begin een beetje goedkoop klaar te wezen met toch een redelijk resultaat te krijgen is dit een goede en goedkope oplossing.
eventueel ook assen te leveren chroomstaal , beste wat er te krijgen is , in diverse diameters , van rond 8 tot rond 40 ! [ rond 25 - € 12 - mtr ] met pom-c gleibussen .

dus toch nog leuke opties om goedkoop een machientje te kunnen bouwen,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Testa-Rossa »

Rene schreef:Ok, bedankt!

Weet iemand een goedkopere variant te vinden? 3 x 22,50 euro vind ik nogal een hoop geld voor een stukje kunststof.
2 moeren per as gebruiken en zorgen dat je deze tov. elkaar kan stellen, dan ben je 2 x 18 euro kwijt.... :?:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Swets »

ik heb 2 gewone moeren bij Damen besteld, er een veer tussen gezet...zodat ze uitelkaar gedrukt worden....
en dan samen vastgeklemd....

en werkt prima...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Testa-Rossa »

Daar heb ik zelf ook al wel eens aan lopen denken, is direct zelfstellend.

Toevallig een fototootje, en misschien een leverancier voor de veren?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Rene »

Bedankt voor de tip!

Ik ben i.d.d. ook erg nieuwsgierig naar een foto.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door klaas van gemerden »

Kijk eens bij aanrip op z'n site: http://www.aanrip.nl de site werkt momenteel niet maar hij heeft een anti backlash constructie gemaakt met opgerolde slang als veer. Wellicht een pb'tje sturen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Swets »

foto..... zal ik zo snel mogelijk even maken.....

maar ik had (waar vandaan weet ik ook niet meer) een paar veren... 2 cm lang , en paste mooi over 12x3 draadeind...
die dus tussen de 2 moeren....

en dan de moeren tot op 1 cm naar elkaar gedraaid.... en dan heb ik een stuk strip met 4 m6 boutjes... en als ik die aan draai klem ik beide moeren gelijktijdig vast.... maar door de veer heb ik wel 1 moer voor vooruit, en 1 moer voor achteruit....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Inventor
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2009 20:39
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Iemand ervaring hiermee?

Bericht door Inventor »

Ik vond het niet nodig om voor elke vraag een nieuw topic aan te maken, en vond hem hier wel bij passen.

Bij het gebruik van trapeziumspindels en moeren heb je een backlash. Dit is natuurlijk op te heffen door speciale antibacklash moeren of zelf twee moeren van elkaar af duwen. Ik heb tot op heden geen (betaalbare) antibacklash moeren kunnen vinden voor TR16x4 en TR20x4. Daarom wil ik ze zelf gaan fabriceren.

De moeren moeten natuurlijk uit elkaar geduwd worden om zo de speling tot 0 te reduceren. Alleen ik liep hierbij tot een aantal probleempjes aan. Ik kom versies tegen welke een veer gebruiken om de moeren uit elkaar te duwen. En versies welke handmatig van elkaar weggedraaid worden en dan geborgen met een andere schroef. Nu spreekt de manier waarbij ik de moeren van elkaar weg gedraaid en geborgd worden mij wel aan. Alleen in hoeverre krijg je de speling dan tot 0 gereduceerd?

De andere optie is natuurlijk de veren, maar is het niet zo dat als de kracht op de lineaire geleiding groter is dan de duwkracht van de veer je je veer indrukt? Dus dan zou je een aardige veer nodig hebben, maar werkt dit niet teveel wrijving op bij je spindels?

Graag jullie gedachte hierover!

Mvg Dennis
Plaats reactie