trapezium moer

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

trapezium moer

Bericht door Hillcnc »

Hallo allemaal,

Al ruim 12 jaar frees ik met veel vreugde met een Haase machine. Helaas begint hij dit jaar erg veel lawaai te maken. Resoneren van de trapeziumdraad. En dat werd steeds erger dat hij nu regelmatig vast loopt. En plotseling tjdens het frezen stil komt te staan.

Nu vermoed ik dat de moeren die er gebruikt zijn nu echt op zijn. En ik zoek daarvoor een vervangende oplossing. Ik heb dezelfde vraag ook gesteld aan Haase zelf en aan Kevin Damen. Helaas maakt Haase deze moer niet meer. En wist ook geen directe oplossing hiervoor.
En Kevin had ook niet echt kant en klare oplossing hiervoor zonder de machine drastisch te veranderen.

Het liefst wil ik het proberen om het op de goedkoopste manier te doen door een vervanger van de moer te vinden. Daarom deze oproep of iemand de moer herkent. En me kan helpen hier een vervanger voor te vinden. Of misschien een verbetering hiervoor.

Ter verduidelijking heb ik een aantal foto's toegevoegd. Het gaat om de zwarte moer met de vier gaten.

9322
9323
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: trapezium moer

Bericht door DaBit »

Zelf nooit zaken met ze gedaan, maar mij lijkt dat Machinefabriek Harderwijk je wel kan helpen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: trapezium moer

Bericht door abs02 »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou veel keus heeft ie niet.
DaBit schreef:Zelf nooit zaken met ze gedaan, maar mij lijkt dat Machinefabriek Harderwijk je wel kan helpen.
Zijn dezelfde :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: trapezium moer

Bericht door Ian »

Heb verschillende keren trapezium moeren van machine fabriek harderwijk gebruikt
Ook vreemde maten
En het bedrijf wat die bestelde vonden het fijne mensen om zaken mee te doen
En de kwaliteit was zeker goed
Prijs ook zelfs voor specials
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: trapezium moer

Bericht door abs02 »

Weet ik Hugo maar bij de ene link zag je niet direkt wat je moest hebben ... ;-)
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door Hillcnc »

Allemaal hartelijk dank voor de reactie.

Erg veel keuze is er niet. Maar ik hoef er maar 1 te treffen die iets voor me kan betekenen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door skillalot »

Trek die moer er eens uit en maak er eens een schetsje van met wat afmetingen van de moer en spindel zelf.

Ik weet ook niet hoe lang je spindels zijn, maar een 1204 kogelomloopmoer heeft een diameter van 21mm, en een flens van 30x42, als je spindels niet te lang zijn past die er misschien wel zo in.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door Hillcnc »

Helaas heb ik niet zoveel ruimte meer over aan de buitenzijde. Zie foto's van de situatie nu.

9323932293215566
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door noteborn »

wat voor een trapezium draad heb je welke maat tr?x?

gr rob
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door skillalot »

Dat aluminium blok is toch 30mm breed? En als ik het zo zie dan is de moer nu een rond 22mm? Of zie ik dat verkeerd.
In dat geval zou die 1204 kogelomloop natuurlijk gewoon mooi passen, de flens is niet breder dan 30mm.
Die kogelomloopjes kosten een paar tientjes in China, en die kunnen ze daar al mooi op maat maken.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door Hillcnc »

Het zou inderdaad een mooie oplossing er voor zijn. En heb deze optie ook al eens overwogen.

Toch heb ik daar wel vraagtekens bij. Mijn blok is 28.5mm breed. De maat H van de 1204 is 30mm Dit zou inhouden dat ze aan de buitenkant er iets uit steken. Cosmetisch niet mooi, maar mee te leven. De maat D van de 1204 is 24mm. Dat zou inhouden dat ik de huidige boringen stevig moet uitboren cq frezen. Dan blijft er weinig vlees over aan de zijkanten.

Mijn vraagtekens zitten dan vooral in hoe ik dat gat precies naar de juiste maat kan brengen vanuit het huidige gat. En is het blok dan nog wel stevig genoeg?

9391
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door skillalot »

Er zijn twee types, een met 24mm en een met 22mm buitendiameter.

http://www.aliexpress.com/item/1pcs-RM1 ... -use-1204-
nut-housing/1971632563.html
Jeroenh89
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2010 23:28

Re: trapezium moer

Bericht door Jeroenh89 »

Ik heb tegenwoordig het zelfde probleem met de Haase (cut 2000) machine. Heb je ondertussen een oplossing gevonden? :)
Plaats reactie