Constructie technische tips

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Constructie technische tips

Bericht door Bytheax »

Goedenavond,

Voor een onderzoeksproject wat ik momenteel draai dien ik een mechanisch bewegingspatroon te maken.
Hier heb ik een mechanische voor ontworpen ik wil dit nu gaan voorzien van lager punten.

Echter hebben jullie nog tips?

Het materiaal wordt gesneden uit 2mm Dc01 staal en tig gelast.

voor de lagers had ik ingedacht om dergelijke lagers te hanteren en deze in het plaatmateriaal te 'klikken' https://shop.eriks.nl/nl/cliplager-met- ... -13563237/. Echter hebben deze lagers natuurlijk relatief weinig draagvlak, daarom zat ik ook te kijken naar eventuele buis in de gaten te maken en deze buis uitdraaien en deze voorzien van glijbussen.

Profielen zijn 30x20mm

22030

Foto voor idee systeem.

Hopelijk hebben jullie nog andere ideeen/tips.

Met vriendelijke groet,
Daan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Constructie technische tips

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die lagers hebben ze speciaal voor jouw bedacht. Dus waarom zou je ze niet gebruiken.
Of jouw belasting binnen de mogelijkheid van lager blijven kunnen wij niet bepalen.
Uitlijnen van die 2 gaten is bij laswerk natuurlijk wel een uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Constructie technische tips

Bericht door DaBit »

De krachten zullen wel niet hoog zijn, anders had je wel wat meer materiaal rondom die gaten gebruikt. Dan bljjft de vraag of je speling kunt tolereren, hoe vaak het beweegt, hoe lang het mee moet gaan, enzovoorts.

Als de lasser weet wat-ie doet en niet de hele boel volblaft met vloeibaar staal dan maak ik me daar niet zoveel zorgen over trouwens
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Constructie technische tips

Bericht door Bytheax »

Goedenavond,

De krachten zullen inderdaad meevallen die erop komen te staan. Werken hoeft niet mega spectaculair lang is voor een prototype..

Wat betreft de gaten die nu het model zitten dit zijn even voor het gemak er in getekend. Morgen moet ik maar even kijken hoe die lagers en het krachtenspel zich exact weerhoudt. Anders is een oplossing van dikwandige buis en daar een lagerbus altijd nog bedacht


Kom er morgen op terug
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Constructie technische tips

Bericht door Sven »

Maak je het jezelf niet te moeilijk?

Ik heb geen goed beeld op de tekening maar kan je niet beter laten laseren uit koker?
Of laten kanten ipv lassen?

En nog een stapje terug, kan je het mechaniek niet eerst op schaal printen, of uit plaat (multiplex) laten frezen of schaal 1 op 10 laten laseren?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Constructie technische tips

Bericht door Bytheax »

Sven schreef: 04 dec 2020 11:50 Maak je het jezelf niet te moeilijk?

Ik heb geen goed beeld op de tekening maar kan je niet beter laten laseren uit koker?
Of laten kanten ipv lassen?

En nog een stapje terug, kan je het mechaniek niet eerst op schaal printen, of uit plaat (multiplex) laten frezen of schaal 1 op 10 laten laseren?
De dergelijke lagers die in het plaat materiaal geclipt worden volstaan niet met de krachten die erop komen.

Moeilijk, wordt het geheel toch wel. Het gaat hier om een machine waarmee een dierlijke beweging wordt nagebootst om zodoende slijtagekaraterstieken van protheses in kaart gebracht kan worden. Hierbij wilde de opdrachtgever expliciet een mechanisch 'been'.

Wat betreft laseren uit koker, is inderdaad een optie, kanten wellicht ook mogelijk inderdaad ga ik even naar kijken moet er verandering worden aangebracht voor beenlengtes etc... Frezen uit hout kan ook, echter heeft dit niet direct de voorkeur, kan wel (iemand nog adresjes voor online offertes?).

Schaling is al toegepast, krachten welk in de 1/1 situatie op het been komen te staan is niet direct toereikend met het huidig onderzoeksbudget.

technieken die gebruikt worden willen wij zoveel mogelijk schaalbaar houden.

Dus ik snap je vraag heel goed, echter moet dit alles in een machine worden gepast. Waarbij ook een bewegende ondergrond wordt gerealiseerd..
met bijbehorende besturing etc etc

De tips en het meedenken stel ik zeer op prijs overigens! waarvoor dank!

Daan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Constructie technische tips

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even out of the box (weliswaar niet heel erg maar misschien krijg je er ideeën van)
Je maakt of laat maken een hele berg uiteinden, vierkant zodat het in een vierkante pijp past, en dwars er op een gat.
Pak b.v. werkstof-S, dat heeft goede lager eigenschappen.
Dan kun je standaard stukken vierkante pijp gebruiken (als het tenminste allemaal rechte stukken zijn, maar misschien is er te leven van 2 stukken onder een klein hoekverschil aan elkaar gelast)
Je tikt die uiteinden in de buis, boort een gaatje in dat stalen uiteinde en zet er een houtschroef in.
Vervolgens koppel je die gewrichten met assen, maar dat had je natuurlijk al door.
Ben je extreem flexibel, als je iets wilt aanpassen hoef je allen een nieuw stuk buis af te zagen.

Je kan die uiteinden misschien ook wel (laten) printen, daar houd mijn fantasie een beetje op.

Ik zie wel een 'maar' zitten, daar waar ook een draaipunt niet op het uiteinde zit. Je hoeft niet alles op dezelfde manier op te lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Constructie technische tips

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt zo'n mechaniek nog wel van Electra-pijp maken.. vraag het Theo Jansen maar..

persoonlijk denk ik dat je de "ledematen" het makkelijkst uit Koker kan maken.. gewoon rechttoe-rechtaan kokerprofieltjes,
met een Laser "flits" je daar zo een gat in.. en die afronding eraan..
Hell.. zelfs met een "gewone" CNC Freesbank lukt dat nog wel..
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Constructie technische tips

Bericht door Bytheax »

Goedemiddag,

Na gisteren wat rond mailen ben ik er achter gekomen dat de watersnijder welk wij hebben staan in principe alleen het materiaal kost.
Hierdoor is de verleiding om het geheel uit plaat te maken alleen maar groter geworden... mede omdat de 1/1 variant hier dan ook mee gemaakt kan worden en de techniek dus 1/1 schaalbaar is.

Zelf zat ik ook te denken om bijvoorbeeld malletjes maken welk gebruikt kunnen worden voor het lassen..

koker nog even naar gekeken echter was dit 2x zo duur. Arbeid wordt niet gerekend alleen materiaal (krom die onderzoeken....).

wat betreft de uiteinden in vierkante koker, dit is inderdaad een mooie optie. Wat bedoeld u precies met "onder een klein hoek verschil aan elkaar gelast"?

wat betreft de kokers, wellicht ga ik kijken of er niet iets te verzinnen valt om kokers in die watersnijder te snijden.. gok dat dit niet direct mogelijk is door de eventuele uitwaaiering en interne wandafstand.

20mm alu of staal heb ik ook naar gekeken zodat lassen compleet gelimineerd wordt.


Met vriendelijke groet,
Daan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Constructie technische tips

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bytheax schreef: 05 dec 2020 16:11 wat betreft de uiteinden in vierkante koker, dit is inderdaad een mooie optie. Wat bedoeld u precies met "onder een klein hoek verschil aan elkaar gelast"?
Dat is alleen als je originele vorm in een bocht zit. Daar leek het op jouw plaatje op, ik zie dat 1 kant recht is, dus die bocht zal wel mee vallen.
(gewoon vergeten dus wat ik over die knik zei, geeft alleen maar ruis) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Constructie technische tips

Bericht door Bytheax »

Geeft niet hoor! In iedergeval bedankt voor de moeite, ik zal morgen wel een plaatje posten van het idee zoals het nu staat.

Iemand toevallig een goedkope leverancier voor extrusie profielen van aluminium voor het frame?

Daan
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Constructie technische tips

Bericht door Danny »

Vroeger zag je wel eens dat plaatmateriaal aan elkaar werd bevestigd door een lipje door een gleufje te steken en dan om te plooien of een kwart te draaien. Al zou het kunnen dat 2mm plaat daar te dik voor zal zijn.
Plaats reactie