Aluminium Staf

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium Staf

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 14 mei 2021 21:26 Ja. Ik ga er voor het gemak wel even vanuit dat de gieterij het niet vanuit de mal in een bak ijs flikkert en het de vrachtwagen op trapt. :lol:
Dat niet, maar afkoeltijd kost gewoon geld, warmte moet van binnen naar buiten, en goed genoeg is goed genoeg. Dus ik hou het gewoon op 'zeer arm aan inwendige spanningen' in plaats van 'volledig vrij van inwendige spanningen'. 999 van de 1000 keer is het praktische verschil exact nul, maar het kan geen kwaad om de bewerkingsvolgorde goed te kiezen.

Nu ik er over nadenk; ik heb wel eens wat blokjes van dat CMD-spul gefreesd en daarna de andere kant gelept; daar pakte het midden eerst voor de randen dat deden. Maar dan heb je het onderhand wel over de lievelingseenheid van dit forum (de micrometer), en dat kan tig oorzaken gehad hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Swake schreef: 14 mei 2021 21:10 Als het zo nauw zit met dat spanningsvrij zijn voor zo'n korte stukjes dan ga je toch ook die profielen moeten vlakken waar die geleidingen op liggen.
Kijk als je wipwapgantry bouwt dan maakt 't minder uit, maar als je stijve gantry hebt en je hebt stevige verbinding tussen de 2 loopwagens en dan nog stevige brug met in totaal dus 4 loopwagens, dan is de totale speling die je hebt niet zoveel.

Wat betreft de extrusies - daar leg ik correctiestripjes tussen - tenzij er wel heel veel gecorrigeerd moet worden, dan wordt de platstaf die ertussen ligt nog ietsjes bijgevijld op de plekken waar nodig.

Ik weet als ik fiks wat keren heen en weer ga met de vijl op aluminium - dat is een honderdste ongeveer.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 14 mei 2021 21:49
bartL schreef: 14 mei 2021 21:26 Ja. Ik ga er voor het gemak wel even vanuit dat de gieterij het niet vanuit de mal in een bak ijs flikkert en het de vrachtwagen op trapt. :lol:
Dat niet, maar afkoeltijd kost gewoon geld, warmte moet van binnen naar buiten, en goed genoeg is goed genoeg. Dus ik hou het gewoon op 'zeer arm aan inwendige spanningen' in plaats van 'volledig vrij van inwendige spanningen'. 999 van de 1000 keer is het praktische verschil exact nul, maar het kan geen kwaad om de bewerkingsvolgorde goed te kiezen.

Nu ik er over nadenk; ik heb wel eens wat blokjes van dat CMD-spul gefreesd en daarna de andere kant gelept; daar pakte het midden eerst voor de randen dat deden. Maar dan heb je het onderhand wel over de lievelingseenheid van dit forum (de micrometer), en dat kan tig oorzaken gehad hebben.
Grammaticabattles is voor de 2e kamer Bart - als maar fiks wat van de interne spanningen eruit zijn.

Idee is dus 5 opspanningen. Eerst 3 om alles grof uit te frezen. Dan beide blokjes week terzijde leggen - en dan nog per blokje 2 nauwkeurige opspanningen in een poging met de BF25 heel nauwkeurig 't vlak te krijgen in 't zelfde vlak. Mislukt dat allemaal dan wordt 't een meccanoknutselwerkje. Bij het frezen wil ik de zaak parallel frezen. De 2 loopvlakken van de hiwins ook nog in 't zelfde vlak krijgen is minder belangrijk want dan kunnen er wel correctiestrips tussen. @delatniettehoogleggen

Er zit wat ruimte in X-richting tussen de loopwagens. Dus als we 't op de X-as projecteren dan ligt middelpunt van linker loopwagen 20mm links van midden van extrusie (van 160x160) en middelpunt loopwagen rechts zit 16mm links van waar de Frees zit (op X-as geprojecteerd), dus de frees valt nog wel ruim op het ondersteunende gedeelte van de rechter loopwagen. Totale afstand tussen de middelpunten van de 2 loopwagens is 169mm.

De boutjes van de linkerloopwagen zit onder de brug en dat worden dus buitenzeskanten - die kunnen dus aangedraaid worden terwijl de brug met M8's is vastzet erop.

Ik heb gekeken naar een meccano-oplossing maar het is al heel druk met bouten in dat bovenste gedeelte.

Iets bollere vorm bij CMD - dit zou erop kunnen duiden dat het koelingsproces daar op orde is - want bij correcte vorm van koelen krijg je niks vierkant maar zonder iets van de natuurkunde te snappen in dat opzicht - materiaal trekt naar elkaar toe en creeert dan bollere vormen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door Swake »

Stijve gantry misschien, maar dat T-vormig stukje dat naar de kogelomloopmoer gaat dat met 2 boutjes vast hangt en waar de helft van alle krachten opkomen is dan niet naar verhouding. Zonder rekenen zal dat hoogstwaarschijnlijk de verbinding zijn die het meest gaat vervormen bij gas geven. Voorstel: kogelomloopmoer 90° draaien en vlak tegen dat gefreesd U-stuk aantrekken met zijn 4 bouten. Maak desnoods dat U stuk wat dikker dan is het nog stijver ook.

De 2de zwakste verbinding lijkt te zijn de manier waarop de lagers van de kogelomloop aan de rest van het portaal vastzitten. Ik stel voor om die 90° te draaien en direct tegen het profiel te zetten ipv die constructie me 3 plaatjes. En dan iets gelijkaardigs kant stappen motor.

Waarom zitten er nog eens een 6-tal platen langs beide kanten tussen de tafel?
When it fits stop using the hammer.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Swake schreef: 15 mei 2021 14:58 Stijve gantry misschien, maar dat T-vormig stukje dat naar de kogelomloopmoer gaat dat met 2 boutjes vast hangt en waar de helft van alle krachten opkomen is dan niet naar verhouding. Zonder rekenen zal dat hoogstwaarschijnlijk de verbinding zijn die het meest gaat vervormen bij gas geven. Voorstel: kogelomloopmoer 90° draaien en vlak tegen dat gefreesd U-stuk aantrekken met zijn 4 bouten. Maak desnoods dat U stuk wat dikker dan is het nog stijver ook.

De 2de zwakste verbinding lijkt te zijn de manier waarop de lagers van de kogelomloop aan de rest van het portaal vastzitten. Ik stel voor om die 90° te draaien en direct tegen het profiel te zetten ipv die constructie me 3 plaatjes. En dan iets gelijkaardigs kant stappen motor.

Waarom zitten er nog eens een 6-tal platen langs beide kanten tussen de tafel?
Kogelomloop houdt 'm alleen op de plek in X-richting - andere krachten kan de kogelomloop ueberhaupt al niet tegen :)
Dat zijn M8 bouten overigens waar je 't over hebt. Meer dan zat.

Doorbuiging, voor we over vervorming praten, is afhankelijk van lengte. Dus iets wat 20mm dik is en 20mm hoog op een afstand van 8.5mm dat gaat prima lukken :)

Lengte tot de macht 3 is doorbuiging van afhankelijk.

edit: gecheckt het is 26mm breed en 20mm hoog en de afstand van de bout tot het centrale gedeelte is 8.5mm. Om dat 1 micrometer te laten doorbuigen heb je zo tegen de 20k newton nodig oftewel 2 ton kracht. Dat kan die nema34 vast niet leveren :)
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door Swake »

Kijk naar de zwakste schakel. Die stalen boutjes zijn sterk genoeg. Het gat waar ze inzitten is een heel ander verhaal. En daar zit geen 20mm dik alu rond. Er zit nog veel minder vlees aan de plaatjes van rollager aan het uiteinde. Met welk koppel denk je die lagers vast te zetten? Misschien tot wanneer het alu op die plek begint te vervormen, dat gaat niet echt veel zijn, ook niet met een stalen rondel er bij waarvoor geen plaats is. Dus gaat dat ook niet veel kunnen tegenhouden... Doe zelf de test: Maak eens een M8 gat in wat alu en zet er een bout in vast met de momentsleutel, kijk vanaf wanneer dat alu vervormt.

Ik zou er zo zeker niet van zijn dat die NEMA34 niet genoeg koppel gaat hebben om daar wat vervorming te veroorzaken. Zelfs blijvende vervorming als één van die 2 motoren even niet luistert of doortrapt staat de brug zo een paar millimeter scheef. Door het hefboompje dat je daar verkrijgt gaat de kracht maal honderd of zo (20mm plaat - 8.5mm boutgat = 11.5mm over en dus 5.75mm voor één wand, brug is 700mm lang = hefboom van 121, ik geef hier maar wat cijfers want ken afmetingen van de machine niet, zal er niet ver naast zitten hé).

Reken niet op die 20kN kracht die je opgeeft want dan staat heel dat ding in opgeplooide toestand tegen de muur van het lokaal ernaast.

Hoe gaat de overbrenging van de stepper naar de as zijn, 1 op 1 verhouding? Trouwens met riem, tandwiel of ketting heb je hier altijd rek en/of backslash.

Op het oog is die machine stevig genoeg om rustig alu te verspanen. Zelfs staal gaat lukken als je fijn genoeg afhaalt. Maar herhaalbare micrometers precisie gaat het nooit worden.
When it fits stop using the hammer.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Swake schreef: 15 mei 2021 14:58 ...wat betreft verbinding kogelomloop naar portaal...
Ik heb hier ook in klad uitgetekend 1 groot stuk aluminium gebruiken om een KO te bevestigen zoals de OSPF het doet.

Het eerste probleem waar je dan op stuit is een simpel financieel probleem. Bij uitgetekende gantry heb je dan geen 1200mm maar een 1400mm KO nodig. An sich qua doorbuiging is beide voldoende. Wat de OSPF daar doet zit je op rond de enige tientallen kilo's voor 't door begint te buigen en bij wat ik heb uitgetekend nog iets meer maar dat is niet zo relevant - dus er is geen doorbuigingsprobleem bij beide oplossingen niet.

Een 1400mm KO kon ik op aliexpress niet vinden. Die chinezen verkopen standaardoplossingen - als je iets anders wilt is de prijs ineens 2x hoger.
Verder wordt de gantry stuk langer ineens en moet je alsnog aantal kleine platstafjes gebruiken om de motor ergens op te hangen met een gesloten tandriem. ik heb hier uitgetekend HTD5m van 15mm breed - de pulleys daarvan passen precies op de 2005 KO's.

Een gantry nog langer maken dan hij is door de motoren in 't verlengde van de KO te hangen ben ik niet zo kapot van die oplossing - dat zeg ik met een groot understatement. Ik doe dat noodgedwongen wel voor de Z-as in hoe hij hier is getekend - gros zal toch andere Z-as willen hebben.

De platen ben ik nog niet helemaal uit hoe dat handigste te doen. 6 platen is wat veel. 2 platen die naar boven doorlopen is in principe genoeg.

De platen daaronder worden gebruikt om de extrusies vast te knopen aan de gantry.

Overigens heb ik een draadje 'milling gantry' elders op dit forum waar ik dit alles al tijdje terug gepost had :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Er komt overigens nog update van mijn gantry - zoals ik 'm zelf wil bouwen.

Heb lopen rekenen hier. Wil 'm 60mm verkleinen over de Y-as heen. 570mm+ bereik over de Y-as vind ik zelf meer dan genoeg en iets hogere afstand onder de brug door.

in wat je hier ziet kan 94mm onder de brug door. z-as bereik 130mm+
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium Staf

Bericht door Kjelt »

1400mm spindel van 16mm kan met hoge snelheid gaan "zwabberen" ;-)
Reden dat Sorotec over de 1100 ofzo overgaat naar 20mm spindels.
En uit China komen ze wel eens niet helemaal recht aan.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 15 mei 2021 20:13 1400mm spindel van 16mm kan met hoge snelheid gaan "zwabberen" ;-)
Reden dat Sorotec over de 1100 ofzo overgaat naar 20mm spindels.
En uit China komen ze wel eens niet helemaal recht aan.
buckling heet dat met KO's. Getekend hier zijn overigens 20mm dikke spindels met dubbele moer en C5 die zo goedkoop nu zijn op aliexpres.
DFU2005 heten ze. 1400mm wordt gewoon niet aangeboden. Je hebt 1500, 1200, 1000, 900, 800 etc - geen 1400.

p.s. ik heb hier thuis liggen 2 KO's van 1200mm - ook dat nog :)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door Ballegooijen »

Er komt overigens nog update van mijn gantry - zoals ik 'm zelf wil bouwen.
Ik heb hier al heel wat pagina's van je gelezen maar, mag ik vragen of je ooit ook wel eens iets gebouwd hebt?? Of is het allemaal alleen maar theorie??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Ballegooijen schreef: 15 mei 2021 20:36
Er komt overigens nog update van mijn gantry - zoals ik 'm zelf wil bouwen.
Ik heb hier al heel wat pagina's van je gelezen maar, mag ik vragen of je ooit ook wel eens iets gebouwd hebt?? Of is het allemaal alleen maar theorie??
ik bouw vanalles. jij?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door Ballegooijen »

diepchess schreef: 15 mei 2021 21:16
Ballegooijen schreef: 15 mei 2021 20:36
Er komt overigens nog update van mijn gantry - zoals ik 'm zelf wil bouwen.
Ik heb hier al heel wat pagina's van je gelezen maar, mag ik vragen of je ooit ook wel eens iets gebouwd hebt?? Of is het allemaal alleen maar theorie??
ik bouw vanalles. jij?
Misschien kun je eens wat foto's plaatsen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Wat publiek is post ik hier.

Waar ik plan mijn broodje mee te smeren - of special tooling - of wat nog niet door medische commissies is gekeurd - leuk poging van je!
Plaats reactie