Ervaring met polyurethaan draaien?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 07 jun 2021 08:27 Shore-A 90 is ook nog makkelijk als gietrubber te krijgen. Ik zou dan een mal maken waar ik het lager in leg en de hars er omheen giet. Voor 10 stuks nog best te doen.
Skateboardwielen maken ze eigenlijk niet anders..
't enige verschil is, skateboardwielen hebben een "Core" een hardere kunststof naaf die er voor zorgt dat de lagers niet te los komen te liggen.

Als een skateboard wiel uit de mal komt.. dan wordt ie in sommige gevallen ook nog gedraaid, en daar heb je gewoon een KNETTERscherpe beitel voor nodig, met een hele flinke spaanhoek.. meer een mes dan een beitel zeg maar..

vantevoren je Urethaan in de vriezer leggen scheelt al heel wat.

Kijk eens rond op internet.. mogelijk kun je met skeeler of skateboard wielen ook maken wat je nodig hebt, en gieten?.. is op zich niet heel moeilijk.. Let er wel op dat Polyurethaan Hygroscopisch is als een spons.. dus met een te hoge luchtvochtigheid.. is't net PUR-schuim.. Uit laten harden in een Drukvat geeft het beste resultaat.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 07 jun 2021 08:27 Shore-A 90 is ook nog makkelijk als gietrubber te krijgen. Ik zou dan een mal maken waar ik het lager in leg en de hars er omheen giet. Voor 10 stuks nog best te doen.
Zelf gieten lijkt me zeker wel een keer leuk om te proberen, maar in dit geval is het nogal belangrijk dat het goed gebeurt (is voor een klant) dus dat doe ik liever als er minder druk op de ketel staat. :mrgreen:
Arie Kabaalstra schreef: 07 jun 2021 11:11 Skateboardwielen maken ze eigenlijk niet anders..
't enige verschil is, skateboardwielen hebben een "Core" een hardere kunststof naaf die er voor zorgt dat de lagers niet te los komen te liggen.
Dat is precies mijn onzekere factor. Is een lager niet te glad om er iets omheen te gieten wat "flexibel" is. Ik kan me voorstellen dat het PU er als een soort rupsband omheen gaat lopen. Die gegoten kernen die je er normaal in ziet zitten kunnen ze natuurlijk eenvoudig voorzien van wat dwarsribben om dat tegen te gaan maar die ruimte heb ik niet.

Ik heb de vraag nu bij een leverancier neergelegd, ben benieuwd waar zij mee komen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 07 jun 2021 12:35 dus dat doe ik liever als er minder druk op de ketel staat.
Als je zelf gaat gieten.. Minimaal 8 bar op de Ketel.. dan druk je eventuele luchtbellen wel dicht..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door DaBit »

Ik gebruik liever vacuum. Als het gas niet oplost is een belletje van 5mm diameter is bij 5 bar nog steeds bijna 3mm diameter. Lost het wel op dan tast het de integriteit van het eindprodukt aan.
Trek ik een vacuum van 1mbar absoluut dan is datzelfde belletje van 5mm opeens 50mm groot; die komt wel naar de oppervlakte. Verder verwijder ik daar ook water en opgeloste gassen mee, want dat water begint vanaf zuiguitdeduim 20mbar al af te koken.

Nadeel van polyurethaan is wel vaak de korte verwerkingstijd. Voor ons hobbysmurfen is 3 minuten pot life niet erg praktisch. Maar dan kun je alsnog component A en B apart doen en heel voorzichtig mengen. En niet alle PU-harsen kunnen tegen diep vacuum.

Kwa hechten op het lager: polyurethaan heeft nogal de neiging om echt overal op vast te kleven. Denk 'PUR-schuim' of constructielijm; als je daarmee knoeit mag je ook gaan krabben.
Ervaring met wieltjes gieten heb ik niet, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het lager goed vetvrij maken en wat opruwen niet ruim voldoende is. Verder giet je het lager dan ook gewoon in, dus het zit al opgesloten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruikte de Druktanktechniek van oorsprong met Siliconenrubber.. da's over het algemeen ook visceuzer dan PU Rubber tijdens het gieten.

PU Rubber heet als ik het me goed herinner wel een wat langer Potlife dan PU hars.. da's echt roeren, gieten, en de laatste druppel.. die komt nooit meer uit de gietbeker.
Goed te gieten in Metalen of Siliconenrubberen malletjes..
'k heb voor de modelbouw wel eens wat rubber gegoten, zoals banden voor automodellen 1:24, Tieraps van 0.4 mm breed voor motorfiets modellenen bandjes voor vrachtautomodellen schaal 1:220 (zeg maar een O-ringetje met een platte buitenkant.. dat soort gesnor.. Die laatste, en die Tieraps, goot ik in metalen mallen, Messing, resp. Alu, de autobanden 1:24, die goot ik in Siliconenrubber, maar wel met een Delrin "Kern" erin
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door Portje »

Lijkt me duidelijk voor de TSer
Het is onder hoge druk of met vacuüm :mrgreen:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door JanF »

Opruwen en en goede bonding agent doet wonderen.
Ik straal mijn stalen kernen voordat de bonding agent er op komt.
Stralen en lagers is misschien wat minder prettig maar zonder ruw oppervlak kun je het wel vergeten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaring met polyurethaan draaien?

Bericht door Sven »

Ik heb een tijdje polyurethaanschuim roertjes gegoten in een 800 mm diepe mal van 3 liter.
Dat moest in 30 seconden geroerd zijn én onderin de mal zitten....

Ik meen me te herinneren dat PU in productie onder vacuum geroerd én gegoten wordt, in een daarvoor bestemde machine.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie