spinningwheels schreef:is er geen alternatief wat niet gaar rotten - stinken?
Perslucht/mistkoeling en gecoat VHM vind ik een prima alternatief
VHM ben ik voorlopig nog niet aan toe, heb ruim 400 HSS frezen liggen van 1 tot 35 mm.
mistkoeling mischien ook eens naar kijken, maar eerst het ouwe ing maar weer aan de gang zien te krijgen
ivm "olie" buiten full synthic is en blijft olie een mineraal materie - met anaërobe bacteriën.
het zijn juist die anaërobe bacteriën die actief worden in functie van tijd, licht en temperatuur en C02 tekort.
zodra bij 4°C in water keert alles om (daarom dat dan water kan bevriezen) en de echte bacteriën vermenigvuldigen zich in minder mate.
dus, 18°C bij voorbeeld en een tijdlang geen rotatie word deze olie in werkelijkheid besmet met bacteriën uit de lucht, het kraantjeswater enz.
Na een x bepaalde is dan de "wet behoud van materie" daar, water weg dmv verdamping en de gewone en anaërobe bacteriën beginnen dan de overwoekeren met rottende geur (zwavelgeur)
weet dat olie van origine zwavel bevat (zure regen) met Ph waardes afhankelijk van de ontginning.
dan ontstaan er Micro-algen - dit doet hij pas als hij aan ongunstige omstandigheden wordt blootgesteld. Dit noemen we stressen.
diverse reeds opgenoemde voorbeelden hiervan zijn nutriënten limitatie of een te hoge lichtintensiteit. De alg maakt als gevolg hiervan een energiebuffer om de moeilijke tijden te overleven.
Eerst maakt de alg complexe koolhydraten, deze zijn makkelijk en snel te vormen. In de praktijk betekent dit dat voor de olie eerst een optimale groeiperiode gehanteerd wordt, waarna ze worden blootgesteld aan een periode van stress wat de olie induceert.
en het van metabolische van anaërobe bacteriën zit voor mij te raar inéén maar ik meende dat zij zelfs bepaalde gewone bacteriën kunnen ontwikkelen.
Algen of Sludge zoals wij dat noemen
Sludge is bij boorolie een taaie of slijmerige brij met zwarte afzetting.
de oplossing is reeds aangevoerd - beluchten
zelfs een stomme UV filter van een vijver helpt ook dmv circulatiepomp
of regelmatig opwarmen naar 80°C (gesloten systeem)
Nog een paar jaar wachten en misschien bestaat er dan ECHTE FULL SYNTHIC boorolie
dan zijn er veel problemen weg - tot men verplicht is om x % bio olie bij te voegen ....
Eigenlijk hetzelfde verhaal als de stikstof cyclus in een aquarium
Minder vissen, de belichting wat opvoeren en er veel plantjes in steken... heeuuu... Jammer dat die de emulsie niet zo leuk gaan vinden.
Zonder zever nu. Kan koelvloeistof voor in de auto niet dienen? Die maakt ook wel een witte brei wanneer er olie tussen komt te zitten.
Het bedrijf waar ik vroeger werkte was men over gegaan op Castrol Syntilo , men beweerde toen dat het 100% synthetisch was , en dat het in combinatie met castrol olie als smeermiddel voor de machine stabiel bleef ( of dat laatste ook zo is , of alleen maar om meer produkten te gebruiken van castrol weet ik niet ) feit is wel dat we sinds we dat gebruikte nooit meer tussentijds hoefden te verversen i.v.m. bedorven koeling
Swake schreef:Zonder zever nu. Kan koelvloeistof voor in de auto niet dienen? Die maakt ook wel een witte brei wanneer er olie tussen komt te zitten.
Da's al pure rotzakkerij zonder dat het bedorven is; giftig en geurig.
Kun je beter je koelvloeistof wat beter onderhouden of eventueel iets puur olie-achtigs gebruiken. Paar jerrycans WD40 erin mikken ofzo
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake schreef:Kan koelvloeistof voor in de auto niet dienen?
.
Het gaat over de koelvloeistof om het frezen te koelen en te smeren, niet over het koelen van de spindel.
Voor het koelen van de spindel (en de vloeistofkoeling van de lasapparaten) gebruik ik inderdaad koelvloeistof voor auto's, werkt prima.
Of auto koelvloeistof ook een smerende werking heeft voor frezen, denk ik niet, maar je weet nooit.
Bij ons op het werk gebruiken we Shell Adrana D208, hiermee geen problemen ivm bedorven koelwater. Draait wel 24/24 en 7/7.
Bijvullen met gedemineraliseerd water.
fcnh schreef:Bij ons op het werk gebruiken we Shell Adrana D208, hiermee geen problemen ivm bedorven koelwater. Draait wel 24/24 en 7/7.
Bijvullen met gedemineraliseerd water.
Helaas is de Adrana D208 wel gebaseerd op verouderde technologie binnen de emulsies. Bevat onder andere nog boorzuur, formaldehyde etc. Vandaag de dag zijn er betere alternatieven voor handen. Zeker m.b.t. de gezondheid van de mensen die er heel de dag mee moeten werken.