Aankoop Laspost (MMA)

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

Hallo,

Wie dit: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1106 draadje al gelezen heeft weet dat ik vanplan ben mij een laspost aan te schaffen. Maar nu komt het: natuurlijk mag het weer niet te veel kosten :roll: :lol: .

Ik zou dus graag gewoon een elektrode laspost kopen zodat ik geen gezooi heb met gasflessen. Het is in de eerste plaat de bedoeling om stalen profielen te lassen van 2-3mm dik. Voor dunne platen voldoen poprivetjes wel dus ik heb niet echt een MIG of MAG toestel nodig.

Ik kan dus wel niet lassen, ik heb ook niet echt de tijd (andere hobby en student) om een lascursus te volgen en ben dus vanplan het gewoon met veel vloeken en proberen mezelf aan te leren.

Wat nu betreft de aankoop van het toestel. Ik zou toch graag voor een 150euro toch in het bezit zijn van een toestel. Mijn oog was in eerste instantie op een gewone laspost uit de Brico: Welco 150A voor 130 euro. Op kapaza staat ook een Telwin laspost nieuw voor 100 euro. Ik veronderstel dat bijde geen super machines zullen zijn maar het is maar om te beginnen, leren. Iemand ervaring met die Welco machientjes?

MVG
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door skillalot »

Niet doen, die welco. Dit is een gewone lastrafo. (oude techniek)
Als je alleen met electroden wilt lassen kun je het beste een inverter nemen. Die hebben wat handigere techniek erin, zo heeft een inverter bijvoorbeeld hotstart, waardoor je bij het eerste contact met je werkstuk effe wat meer power hebt zodat de electrode niet vastplakt. Deze apparaten lassen veel fijner, zeker voor een beginner.

De merken die je opnoemt zeggen mij niks. Ik heb zelf een TIG apparaat van Gys (Gysmi, Frans merk). Op zich ook niet echt een bekend merk, maar ik vind het een hardstikke fijn ding. Hierin zit ook een inverter om met electroden te kunnen lassen, en dat gaat heel goed.

Een goedkope inverter die je zou kunnen nemen is misschien:
http://www.toolclub.nl/techem/default.a ... bSnd6pwr6U

Ik heb mijne gekocht bij http://www.noortproducts.nl, de TIG HF160, en heb hem nu een jaar of twee. Voor 500 euro hebben ze ook al een TIG apparaat. De flessen gaan behoorlijk lang mee, ik heb een 10L fles, lekker handzaam. Een fles huren kost je zo'n 60 euro per jaar, en laten vullen is dacht ik 40 euro.

Misschien is dit ook nog wel een leuke link, ook voor andere forumleden:
http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... nd=28&fs=1

Gr Sascha
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

Bedankt voor je reactie!

Ja ik had al gelezen dat een inverter makelijker werkt en lichter is. Maar die zitten dan weer niet echt binnen mijn budget. Het was ook de bedoeling gewoon een goedkope machine te kopen om wat mee te experimenteren en doen. Als ik dan later merk dat ik veel las en het al wat lukt kan ik me een deftig tig toestel of zo aankopen. Die gasflessen kosten nu niet zoo veel maar das toch maar weer een extra kost. En ik denk niet echt dat dat voor mijn toepassingen voorlopig genoeg is.

Die inverter van 150euro die jij doorstuurde das maar 80 ampere. Is dat wel genoeg voor profielen van 3mm? 80 ampere das tot 2,6mm elektrodes. Ik las (van lezen ;-) ) ergens dat 2,6mm elektrodes eerder voor een dikte van 2mm zijn. Altijd wat dikkere elektrodes gebruiken dan het materiaal zelf (bij staal) of is dat zever? :roll:

Toevoeging:
Ik vond net deze link: http://www.javac.eu/outlet/category.php?id_category=1, daar staan wel mooi geprijsde machientjes tussen. Ik moet enkel in Kalmthout zien te geraken dan, verzenden doen ze niet denk ik. Zo een MMA inverter waarmee je ook tig kan lassen met een speciale lastoorts is dat dan denk ik is wel interessant. Daarmee zijn als gevorderde gebruiker wel mooiere lassen te maken denk ik?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door skillalot »

Daar kun je niet echt mee TIG lassen. Het gaat wel maar is behelpen.

Een echt TIG apparaat heeft HoogFrequent, dat zorgt ervoor dat je een vlamboog kunt maken zonder het materiaal aan te raken. Als je dat niet erop hebt zitten heb je nog sticky arc, dan zet je je toorts op je materiaal, start je het apparaat en trek je hem van je materiaal af om een vlamboog te laten onstaan. Maar het apparaat dat jij hebt gezien heeft dat nog niet eens. Je zal je apparaat aan moeten slepen. Electrode over je werkstuk heen, ineens een vlam en zwarte roet / inbranding vlekken op je werkstuk, en met stoppen weer net zo. Na ieder stukje lassen je puntje opnieuw scherp moeten slijpen, etc.

Echt, die link op marktplaats is GEEN GELD voor een Tig apparaat, ook 2e hands zou dat spotgoedkoop zijn.
En je kan hiermee ook gewoon met electrode lassen, geen probleem, dus die fles heb je voorlopig nog niet erbij nodig. En bevalt dat lassen niet, verkoop je dat apparaat met gemak voor het zelfde geld weer verder.

En 80 ampere is wel genoeg voor 3mm hoor. 2cm dik staal op schepen lassen ze ook niet met 2cm dikke electroden hoor :P.

Gr Sascha
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

skillalot schreef: En 80 ampere is wel genoeg voor 3mm hoor. 2cm dik staal op schepen lassen ze ook niet met 2cm dikke electroden hoor :P.
Dat had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenken hé :roll: . Ik heb in ieder geval een mail naar de verkoper gestuurd eens zien of hij er nog heeft want dat zoekertje is al een tijdje oud. Dan moet ik nog hopen dat hij wil verzenden en dat gaat me naar Belgie weer een hoog kosten maarja het ziet er inderdaad wel een pracht toestel uit. en 200ampere das zelf teveel maarja dan ben ik wel voor 10 jaar gerust.

edit: Het gaat em over deze machientjes in die advertentie http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=1120 normaal 350euro. Maar hier staat iets van Arc striking en HF nu weet ik dus niet of het HF is of met die aanstrijkmethode.
[
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door André »

Zelf heb ik de nieuwere uitvoering van deze http://link.marktplaats.nl/171295795
Voor het geld een leuk DHZ apparaat, waar prima RVS, ALU enz mee kan worden gelast.
Apparaat kan ook nog met prik lassen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

De prijs is wel iets hoger, maar je hebt er meer plezier van.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

1000euro das dan toch weer wat van het goede teveel. Ik ben een student en steek veel tijd in het wielrennen waardoor ik geen vakantiejob oid kan doen en dus kan ik mij niet veroorloven om 1000euro neer te tellen voor een lasapparaat.

Eerst dacht ik iets van maximum 150euro, ik wil daar best wel 200 euro van maken. Maar 5x meer das wat overdreven :shock: .
Ik denk dat ik voor dat geld geen tig inverter zal vinden (ik wacht nog altijd op antwoord van die marktplaats advertentie) en anders wordt het waarschijnlijk toch een gewone MMA inverter. Ik zoek verder;).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door skillalot »

Ik zou in jouw geval die ene van marktplaats nemen, voor 225.
En voorlopig lekker met electroden lassen.

En zodra je een keer wil gaan TIG lassen dan kun je een fles argon erbij gaan zoeken. Maar een tig apparaat voor dat geld zul je niet snel weer vinden...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

Das nu ook de bedoeling skillalot. Ik heb wat zitten rondzoeken en voor die prijs vind je ze inderdaad niet. Ik wacht alleen op reactie van de verkoper. Maarja niet iedereen zit een hele dag achter de PC hé. :mrgreen:

Nog een laatste vraag: kan ik daarmee ook alu lassen? Enkel met elektrode zeker, want om met tig alu te lassen moet je AC hebben en deze is DC veronderstel ik? Maar das toch maar bijkomstig 8) .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door skillalot »

klopt helemaal, om aluminium te kunnen TIG lassen heb je een AC apparaat nodig. Aluminium heeft een hele harde oxidelaag, en om aluminium te kunnen lassen moet je door die oxidelaag heen. Doordat de stroom steeds wisselt sla je door die laag heen.

Aluminium met electroden lassen heb ik nooit geprobeerd, maar ik ben bang dat niet echt gaat, zal wel heel erg behelpen zijn.
Aluminium Tig lassen is ook lastig in het begin, en je kunt ook beter eerst staal / rvs gewend zijn dan. De eerste keer dat ik aluminium laste (tig, twee strippen van 10mm dik aan elkaar) smolt het lasdraadje al ruim voor die bij het smeltbad was. Je moet gewoon veel sneller bewegen daarbij, omdat je met veel hogere stromen last. Aluminium geleid warmte veeeeeel sneller dan staal, en de warmte die je in je las stopt vloeit dus heel snel weg. Vandaar die hoge stroom.

Gr Sascha
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

Bedankt voor de goede uitleg! Ja dat ga ik voorlopig toch niet doen hoor. Maar moest ik die laspost van marktplaats niet meer kunnen vastkrijgen wordt het voorlopig een goedkoop elektrode (inverter) apparaatje. Als ik dan wat gevorderd ben binnen enkele jaren investeer ik dan wel in echt een deftige machine. Anders is het weer zo net niet wat je wil ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Arie Kabaalstra »

skillalot schreef:klopt helemaal, om aluminium te kunnen TIG lassen heb je een AC apparaat nodig. Aluminium heeft een hele harde oxidelaag, en om aluminium te kunnen lassen moet je door die oxidelaag heen. Doordat de stroom steeds wisselt sla je door die laag heen.

Aluminium met electroden lassen heb ik nooit geprobeerd, maar ik ben bang dat niet echt gaat, zal wel heel erg behelpen zijn.
Aluminium Tig lassen is ook lastig in het begin, en je kunt ook beter eerst staal / rvs gewend zijn dan. De eerste keer dat ik aluminium laste (tig, twee strippen van 10mm dik aan elkaar) smolt het lasdraadje al ruim voor die bij het smeltbad was. Je moet gewoon veel sneller bewegen daarbij, omdat je met veel hogere stromen last. Aluminium geleid warmte veeeeeel sneller dan staal, en de warmte die je in je las stopt vloeit dus heel snel weg. Vandaar die hoge stroom.

Gr Sascha

Hehe.. ja.. leuk he?.. alu lassen.. dan moet je ook nog zorgen dat je draad als je niet wilt toevoegen WEL buiten je vlamboog is, maar NIET buiten je Gasstroom, anders heb je meteen een oxide insluiting in je las.. . :lol:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door Damocles »

Die verkoper van marktplaats reageerde niet dus maar iets anders gezocht. het is een gewone elektrode inverter geworden, niet echt kwaliteit maar om te beginnen volstaat dat wel denk ik.
http://cgi.benl.ebay.be/Rehmann-164-Inv ... dZViewItem
voor 65,95 euro. Ik denk dat ik hiervoor niet bestolen kan zijn al gaat het ding niet lang mee, kan ik toch al eens kennis maken met het lassen en zo hou ik nog een aardig budget over voor de CNC ;). Een tig machine had wel leuker geweest maar die gasfles vinden ze thuis niet zo leuk dusja voorlopig volstaan elektroden wel. ;-)

Er moeten trouwens nog, laskap, bagetten, handschoenen, grote kolomboor, bankschroef, slijpmolen, haakse slijper en .... staal aangekocht worden dusja :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Aankoop Laspost (MMA)

Bericht door klaas van gemerden »

2dehands kolomboren zijn wel voor een leuke prijs te vinden.

Tot wat voor diameter wil je boren?

Over de bankschroef:
Ik heb een heuer front van 150mm en een van 100mm dat zijn geweldige bankschroeven kan ik je zeker aanbevelen.
Nieuw zijn ze erig duur en ik heb ze dus maar 2dehands op de kop getikt.

Afbeelding

Probeer iets 2dehands te kopen met een mooie hoeveelheid toebehoren.
los kopen is altijd duurder.

Gr. KvG
Plaats reactie