portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door fluppie »

De I-balk zal helaas niet gaan. dan kan de poort niet meer open en dan zou je ook niet met een geopende poort de takel kunnen gebruiken. Bv iets zwaars uit de auto halen dat met een heftruck in de koffer werd gelegd :).
De muur U profielen zijn uit 5mm plaatstaal gemaakt en kunnen iedere 200mm in de muur en/of plafond verankerd worden. Die van het wagentje zijn in het midden opgedikt tot 10mm door 2 U profielen die aan elkaar gebout worden met diverse M12 bouten.
Als je naar beslag kijkt voor erg zware schuifpoorten, daar gebruiken ze slechts 2.5mm staal: https://www.ijzerwarenwinkel.org/bovenr ... ing-600-kg
Als de Fusion 360 simulatie module een beetje betrouwbaar is dan zou hij in't midden een 6.5mm doorbuigen met een puntlast van 400kg per U profiel. De U-profielen aan de muur hebben dan een doorbuiging rond de 0.3-0.5mm.
Ik ga hem nu opnieuw doorrekenen met een nog fijnere mesh instelling, dan heb je meer detail in de simulatie.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door fluppie »

19794
3.8mm max doorbuiging met 2x 400kg
19795
5.7mm max doorbuiging met 2x 400kg

Lijkt mij beiden sterk genoeg voor de toepassing?
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door keesfrees »

fluppie schreef: 16 jan 2020 10:10De I-balk zal helaas niet gaan. dan kan de poort niet meer open . .
Dat begrijp ik niet, maar als ik het zou zien wel ws dus laat maar even.
fluppie schreef: 16 jan 2020 10:10. . .de takel kunnen gebruiken. Bv iets zwaars uit de auto halen dat met een heftruck in de koffer werd gelegd :).
Heb je een open dak dan ? Of een open laadbak ?
Anders zou ik een stapelaar aanraden.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door WillyH »

Tja, doorbuiging zal wel oké zijn maar dat is een zeer statische belasting, nog wat anders is het als er een 800kg machine hangt aan te zwieren. Ook het bruuske starten en stoppen van zo'n elektrische takel kan vreemde effecten geven. Een HEA 100 en 3 meter overspanning kan gemakkelijk 2 ton belast worden. Heb je echt geen 10 cm ruimte?
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door rkr »

de simulatie laat al zien dat de U-profielen niet alleen doorbuigen, maar ook torderen, en zo de last direct laten vallen, kun je die U-profielen niet met de rug tegen elkaar bouten zodat je al een H-balk overhoud?
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door assink »

Zo'n warmgewalst profiel is veel stijver, ook tegen torsie.
Vooral op de hoeken zit veel meer materiaal dan bij een gezet profiel.
Ik zie ook niet in waarom dit niet met een UNP/UPE profiel zou kunnen in dezelfde hoogte.
En ik zou sowieso de boel gaan lassen voor je kraanbalk, en niet bouten!
Spoorkranswielen kunnen qua hoek heel mooi in een UNP profiel lopen.

En als je een goede constructieboer kunt vinden, met een boorzaagstraat, is dat boren ook geen probleem meer.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: portaalkraan, werkplaats- of aanhangerkraan?

Bericht door Bjornski1976 »

Hoe voorkom je eigenlijk dat dit scheef trekt tijdens bewegen?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie