Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik had al zo'n vermoeden dat je met zoiets bezig was :mrgreen: .
Ja, als de roverheid onzin gaat verzinnen dan moet ik het zelf doen :lol:
Kun je dat dekseltje niet vervangen voor ook een 'bol' deel, en die 2 delen met een O-ring er tussen in elkaar drukken ?
Jawel hoor, alleen even oppassen dat ik niet teveel 'opslagruimte' verlies. En dan ben ik ook verplicht om de omtrek handig te kiezen zodat ik met een standaardmaatje uit kom.

Het ding 'blokkeriger' maken en de deksel aan de bovenkant doen kan ook. Kun je gelijk heel makkelijk bijvullen; deksel eraf en kieperen maar.
Hoe dicht moet het trouwens zijn, 2 POM onderdelen met een beetje voorspanning zitten misschien al dicht genoeg.
Ja, gewoon vloeistofdicht. Dat 2 stuks plastic met lichte voorspannning zonder pakking initieel dicht zijn geloof ik wel. Maar ik vraag me altijd af hoe dat dan een maand later zit. O-ringetje voor de rust tussen de oren kan nooit kwaad.
Maar het was ook nog maar een 1e kladje, dus dat moet toch.
Yup...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door Swake »

Standaard O-ringen bestaan in alle maten (en materialen). Zorg gewoon dat de omtrek en dikte van de groef in jouw spul overeen komt met die van zo'n standaard O-ring en je hebt een oplossing welke geen geld of moeite kost.

ps: dat vloeibaar packingsspul is ook meestal een silicone-soort. Heb het zelf al toegepast met allerlei soorten vloeistofen zolas oliën 10W40, 75W90, ATF, remvloeistof, water,... echter nog niet geprobeerd met oplosmiddelen zoals aceton of WD40, maar ik verwacht eigenlijk ook geen problemen mee.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

Ja, vloeibare pakking heb ik diverse soorten liggen. Als motorfabrikant A type X aanraad om delen van een blok te sealen dan ga ik niet eigenwijs zijn of ik moet er wel een verdraaid goede reden voor hebben; ik heb genoeg ellende gezien die het gevolg is van het verkeerde type op de verkeerde plek en die ellende weegt echt niet op tegen een paar euro voor een tubetje van het juiste spul. Door de loop der jaren zorgt dat toch voor een indrukwekkend schap met prutjes. :lol:
Voor algemeen gebruik is de niet-uithardende Curil-T zwaar favoriet als die toegepast kan worden, gevolgd door de anaeroob uithardende Loctite 510. Maar diverse tubes van Threebond, Permatex en weetikveelwat heb ik ook nog wel.

Magoed, die lepel ik bij voorkeur geen van allen naar binnen, al denk ik niet dat er veel misgaat met dat RTV siliconenspul; bij uitharden heb je nog wat last van methanol of azijnzuur en daarna is het gewoon siliconen.

O-ringen zijn verder nog niet afgeschoten hoor. Alleen met dat dekseltje aan de onderkant bieden ze niet zo heel veel meerwaarde; O-ring groeven in plastic van 2-2,5mm wanddikte, mjah..
(die bolle vorm is niet enkel omdat ik dat leuk vind; vermindert ook de hefboom als je zijdelings stoot en maakt de boel met een dunner wandje sterker)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

Afbeelding

Met 25x2 O-ring, toch een behoorlijk standaard maatje. Groef voor de O-ring in de deksel kan met een zaagfreesje; als ik die een contourtje laat lopen dan heb ik de groef.

Hij is wel praktischer. Voordeel is ook dat dekselspul bovenop geen vloeistofinhoud kost. Hoewel de totaalinhoud met 9ml eigenlijk niet eens zo gek veel groter is dan de 7,3 van de vorige.

Even die vorige dezelfde kritische afmetingen gegeven (model is parametrisch):
Afbeelding

8,2ml. Scheelt weinig.

Ik vind die toch leuker eigenlijk. Zo'n dekseltje met O-ring aan de onderkant kan ook nog wel. Kost wat extra inhoud, dat wel.

Slecht knip en plakwerk:
Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door hainjedaf »

Netjes hoor! Zal lekker dampen...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door zeeschuim »

ik ben blij dat ik niet meer rook
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

Een halve avond over. Moet lukken.

Afbeelding

Halfweg het ruwfrezen. Dat ruwfrezen ook maar met de 8mm HSS bolkop gedaan; die toolwissel haal ik er niet uit.
Afbeelding


Stukje van de rest in bewegend beeld:



Onderkant. Moet nog wel getapt worden enzo. Die is met een gewone platte frees gedaan, wat trappetjes aan de binnenkant boeien niet zoveel:
Afbeelding


Passessie:

Afbeelding

Afbeelding

Blijft toch gaaf zo af en toe, dat '3D'-frezen. Zeker in POM; dat schiet nog serieus op. Freestijd voor de hele bovenkant was 12 minuten geloof ik en dat was zoetjesaan.
Al vind ik wel dat Fusion360 daar zo af en toe fors steken laat vallen; soms krijgt die frees echt wel meer voor de kiezen dan ik ingesteld heb, mede daarom de snelheid ook maar een beetje beschaafd gehouden. En grote delen van het freespad zijn op z'n best onlogisch lang.

Magoed, toch het eerste ontwerp aangehouden dus. Als het goed is, is er een velletje siliconenrubber onderweg en als dat niks is plak ik de boel gewoon dicht. Kijkglaasje zit er ook nog niet in, eerst maar eens kijken hoe nodig dat is en dat zou zowiezo een aparte bewerking zijn dus die kan later nog.

De reden dat ik een HSS frees gebruikt heb is trouwens simpelweg omdat ik die wat kan verjongen net na het snijdeel zodat ik toch net 10-15mm dieper kan komen dan het snijdeel lang is zonder dat-ie gaat wrijven. Een lange frees is weer gelijk heel lang. Daar moet ik voor VHM toch ook eens wat simpels voor hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door hainjedaf »

Nice
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie