Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

Ik heb weer eens iets dat niet helemaal 100% naar mijn zin is, en dan moet je het naar je zin maken :mrgreen:

Idee is ongeveer dit. Maten en vorm zijn nog niet definitief; het ding waar het op moet komen is nog onderweg naar Nederland vanuit verweggistan.
Afbeelding

Is een vloeistoftankje:
Afbeelding

Hiervoor heb ik een pakkingkje nodig, en het lijkt me handig om die uit een stukje siliconenplaat van 0,5mm dik te snijden.
- Wie verkoopt dat spul in hobbygroottes? Een A5-je is al meer dan zat.
- Zou ik dat spul met de diodelaser kunnen snijden? Dat gaat met papier, karton <3mm en kunststoffolie heel erg prima.

Verder zou ik nog een kijkglaasje nodig hebben.
- Waar koop ik kijkglaasjes in mini-formaat? 10mm is al groot. Materiaal bij voorkeur glas, polycarbonaat kan ook maar heeft geen geweldige levensduur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door Linki »

http://www.petervandenberg.nl/plaat-met ... ge-massief

voor de siliconenplaat.



Voor klein peilglaasje gebruik zoekterm oliestandoog.

b.v.

http://www.adamslube.com/Oilers_Main/Oi ... indows.pdf
Laatst gewijzigd door Linki op 18 mei 2016 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door Tiny »

kijkglaasjes kleiner dan 10 mm zal niet meevallen. Propje PC draaien en erin lijmen ?? (of met oringetje)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: voor de siliconenplaat.
Ik zal 'm eens een mailtje doen, kijken of hij een strip van de rol wil snijden. Want zijn rollen zijn ook 1200mm breed, net zoals bij de rest van de rubberboeren.

Ebay is ook een optie, duurt alleen weer zo'n eeuwigheid voor het binnen is.
En anders koop ik wel zo'n goedkoop siliconen condoompje voor een telefoon.
Voor klein peilglaasje gebruik zoekterm oliestandoog.
Altijd handig als je weet hoe zo'n ding officieel heet :lol:

De kleine maten zijn echter nog wel een probleem. Een propje draaien van PC kan altijd, maar even neuzen of ik onder polycarbonaat uit kan komen. PETG zou wel moeten werken.

Zou een glazen lensje werken als kijkglas? Die dingen kun je in allerlei diameters en diktes krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door joopbos »

ik ben nog vier glaasjes rond 5 mm dikte 0,15 mm. heb je daar wat aan?
Laatst gewijzigd door joopbos op 18 mei 2016 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

siliconenplaat kun je niet lekker laseren ( lees : moet je niet willen, ervaring :evil: )
Ik frees altijd even een kontourtje in een stukje hmpe/delrin/pmma ( vlak plaatje er boven op) en giet daar de gewenste afdichting in. ( silicone in een injectiespuit en injecteren, wel lastig om luchtbellen te elimineren )

Misschien kun je gewoon een glazen lensje (+1) of zo wel makkelijk in echt glas krijgen. ( of uit een sloop deel )
( o, dat had je al verzonnen :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door janplastiek »

kijkglas

http://webportal.elesa-ganter.be/nl/cat ... alogType=0
staan er nog van 9mm en 11mm bij de hoge temperatuur kijkglazen
http://webportal.elesa-ganter.be/nl/cat ... alogType=0
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

joopbos schreef:ik ben nog vier glaasjes rond 5 mm dikte 0,15 mm. heb je daar wat aan?
Hmm, 0,15mm is wat fragiel denk ik? Of zou dat wel gaan met gat 4mm doorboren, stukje 5mm verzinken en glaasje erin monteren met een beetje prut? Het hele idee is toch min of meer 'is-ie bijna leeg, of niet'?
hugo stoutjesdijk schreef:siliconenplaat kun je niet lekker laseren ( lees : moet je niet willen, ervaring :evil: )
OK, ik geloof je. De nieuwsgierige ikke vraagt nog wel: 'want?'
Wel jammer, ik had het wel leuk gevonden om op die manier een pakking te maken. Dekseltje op zo'n velletje leggen en er met een mesje langs is vlotter en praktischer, maar lang zo leuk niet :mrgreen:
Ik frees altijd even een kontourtje in een stukje hmpe/delrin/pmma ( vlak plaatje er boven op) en giet daar de gewenste afdichting in. ( silicone in een injectiespuit en injecteren, wel lastig om luchtbellen te elimineren )
Eigenlijk wel net zo simpel ook. Of direct in de deksel een gleuf frezen, iets meer pindakaasachtige siliconen (heb nog wat van dat tandarts-boetseerklei-spul in dubbelspuit) erin, en een half millimetertje boven oppervlak maaiveld vlakken.
Misschien kun je gewoon een glazen lensje (+1) of zo wel makkelijk in echt glas krijgen.
Ergens moet ik nog kleine glazen lensjes hebben liggen. De vraag is meer waar ik kleine delen die ik laaaaang geleden ooit gekregen heb ook al weer gelaten had. :lol:
janplastiek schreef:staan er nog van 9mm en 11mm bij de hoge temperatuur kijkglazen
Hmm, als ik kijk naar de grootste buitendiameter kom ik niet veel lager dan 22mm. Da's bijna net zo groot als het hele ding :P

Op die screenshotjes van mij zie je geen afmetingen, maar het breedste punt is 24mm, de schroefjes zijn M2 en de inhoud van de holtes is 7ml. Erg groot is het ding dus niet.

(daarom kan ik 'm ook best wat rondingen geven; dat '3D' freeswerk is aan de buitenkant met een 8mm HSS bolkopje in een stukje POM gauw voor elkaar en aan de binnenkant is uitruwen met een gewone vingerfrees ook al goed zat)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door Swake »

Afdichtingspasta. Je weet wel, het spul welke gebruikt wordt om een dichting op een motor, versnellingsbak, differentieel, etc... te maken wanneer er geen originele pakking voorhanden is. Bestaat in zelfde formaat als siliconenkit alsook in kleinere tubes.

Spul in dit genre: http://www.paddockspares.com/land-rover ... ables.html
Bestaat in alle kleuren en geuren (figuurlijk dan hé).
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door Swake »

En als je het wat traditioneler wilt hebben: Een stuk binnenband van een fietsband of autoband als het wat groter moet zijn.
Rechthoekje uitknippen van de geschikte maak. Tekening overzetten met balpen en dan uitsnijden met scherp mesje (of een laser als je die al staan hebt, maar dat gaat stinken sé (letterlijk deze keer)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door rien1959 »

Pakkingen zijn uit de tijd dat de damesonderbroeken nog van hout waren ..... toch ? Tegenwoordig zit alles met vloeibare pakking zoals Loctite Blue Silicone.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door DaBit »

Mjah, vloeibare pakking heb ik meer soorten op voorraad dan bier.
Maar uiteindelijk consumeer ik wel het spul wat erin zit....

Ik heb het wat stil gehouden omdat ik geen zin heb in weer 'zo'n discussie' van aan de ene kant de rokers die niet snappen wat er nou prettig aan is en aan de andere kant de niet-rokers die het toch roken vinden en dus schandalig, maar het hele verhaal is dat ik een verdamper heb gevonden voor m'n elektrische peuk die mijns inziens technisch goed in elkaar zit.

Afbeelding

Het is ook niet zomaar een Chinees die dat gedaan heeft, maar een paar 'hobbyisten' met veel ervaring hebben wat ontworpen en een Chinese fabrikant van elektronische sigaretten heeft het spul in productie genomen.
De verdamperkamer is klein (zoals-ie volgens mij behoort te zijn) en zelfs nog gereduceerd met een stukje PEEK, de luchttoevoer is vrijwel zoals ik 'm zelf verzonnen zou hebben (deels van bovenaf, deels door dat PEEK stukje heen), het verwarmingselement zit heel ver bovenin zodat de damp niet afkoelt en condenseert in grotere druppels, etc. Duidelijk een ding wat ontworpen is volgens de filosofie 'het is klaar als het klaar is' en niet 'je hebt een week, en dan is het nieuwe productiemodelletje klaar, OK?'. Hij is ook heel mooi compact.

Het ding werkt; de beleving is intens. Zeg festivalsinas versus een krachtige Belgische tripel. Ik kon dan ook prompt het percentage aromas en nicotine in de vloeistof halveren omdat het anders zelfs iets te is.

Verder is de mechanische constructie een wonder van eenvoud. Je hebt de onderkant, de deksel, en een stukje pyrex glasbuis. Het hele zaakje word door de O-ringen bij elkaar gehouden. Geen finepitch schroefdraden waarvan het maar af te wachten is of het wel de goeie is die los gaat. Je zou zeggen 'dat houd toch nooit?' Maar blijkbaar wel. Verder niet moeilijk van onderaf vullen, als je het glazen buisje eraf trekt heb je ruimte in overvloed om er een vers verdamperspoeltje of lontje in te monteren, etc.
Ja, hebben ze leuk gedaan. Je ziet het er niet makkelijk aan af, maar het ding is knap ontworpen.

Maar 'probleem': dat ding is ook ontworpen om aan de wetgeving die 20 mei in de EU ingaat te kunnen voldoen. Dat betekent dus onder andere ook een belachelijk klein vloeistofreservoirtje. Je blijft bijvullen. Niet handig. Nouja, op het feit dat het de hoogte fors beperkt na dan, dat is dan weer wel handig.

Verder heb ik om dat ding fatsoenlijk van prik te voorzien een andere stroombron besteld:
Afbeelding

Ook maar voor 20 mei; veel leveranciers leveren na die datum gewoon al dan niet tijdelijk niet meer aan Europa.

Zelfde verhaal eigenlijk: elektronica van een Amerikaans bedrijf (eVolv) die dingen vooral goed wil doen (wat dan ook weer de hoge prijs rechtvaardigt van een printje met Cortex-M3 processortje en een paar MOSFETs erop), Chinese fabrikant die het zaakje integreert in een apparaat. De kleine weerstandsverandering van RVS316L gebruiken om de verdampertemperatuur te regelen is nog niet helemaal triviaal bijvoorbeeld, en eigenlijk beheersen alleen de fabrikanten eVolv en Yihi dat truukje redelijk. Met een beetje hulp; die dingen moet je via de bijgeleverde software nog wat parameters voeren van het systeem. Dat doen die Chinezen vast niet fatsoenlijk, vandaar ook de vraag voor die M7x0,5 draad in mijn Emco8 topic. Klinkt allemaal ingewikkeld, maar het is hetzelfde als met benzinemotoren: als brandstofbereiding, inlaat en uitlaat allemaal goed op elkaar afgestemd zijn krijg je de breedste grijns.

Die dingen zijn nogal blokvormig. Toen keek ik er gister eens naar, en bedacht: 'hoop loze ruimte als je zo'n blok hebt met een pieleke erop. Zo'n liquid-tank hoeft helemaal niet cylindervormig te zijn; die kan best een uitstulping hebben'. Fusion360 opgestart voor een digitaal kladje want de avond was verder toch al stuk, en zo'n 35 minuten later had ik de plaatjes uit de openingspost. Ik kan het toch niet laten om apparaten die niet naar m'n zin zijn aan te passen :lol:
Exacte maten weet ik nog niet; de stroombron moet nog arriveren. Het is dus inderdaad nog maar een kladje.

Kwa materiaal: metaal kan ik niet zomaar gebruiken; dat koelt te goed.
Polycarbonaat word veel gebruikt als vloeistoftank, maar dat spul is mijns inziens absoluut ongeschikt. E-liquid is een mengsel van glycerine, propyleenglycol, eventueel nicotine, en aroma's. De compatibiliteit van PC met propyleenglycol is al dubieus, maar het zijn sommige aroma's die echt een probleem zijn. Alles dat citrusachtig, anijsachtig of kaneelachtig is tast het spul aan.
Komt het kwa chemische resistentie toch neer op iets als PA6, POM, PE, bla. HMPE zou chemisch gezien de beste keuze zijn, maar de matige vormvastheid en kliko-uiterlijk bevallen me niet. POM heb ik, is behoorlijk degelijk en maatvast voor plastic en freest overheerlijk, dus die keus is niet zo lastig. Zou ik naturel pakken en hou ik de wandjes aan de dunne kant dan heb ik ook geen kijkglas meer nodig.

Eigenlijk zou 3D printen en eventueel de cylinder nabewerken ideaal zijn voor dit ding, moet alleen de binnenkant niet-poreus zijn. Aan de andere kant is een dekseltje en pakkingkje ook zo verkeerd nog niet; kan het nog eens een keer schoongemaakt worden.

Maar dat pakkingkje staat wel in contact met de e-liquid, en daar vloeibare pakking voor gebruiken, hmm, kweenie. Dan heb ik toch liever een lapje siliconenrubber.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door janplastiek »

de glaasjes die ik voorstelde kan je gemakkelijk uit de houder halen, houd je enkel een 8mm rond glaasje over
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar haal ik siliconenrubber-plaat en kijkglaasjes?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had al zo'n vermoeden dat je met zoiets bezig was :mrgreen: .

Kun je dat dekseltje niet vervangen voor ook een 'bol' deel, en die 2 delen met een O-ring er tussen in elkaar drukken ?
Liefst zo dat er geen, of maar 1 schroefje nodig is.
Hoe dicht moet het trouwens zijn, 2 POM onderdelen met een beetje voorspanning zitten misschien al dicht genoeg.
Moet waarschijnlijk dat vormpje nog een beetje aangepast. Maar het was ook nog maar een 1e kladje, dus dat moet toch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie