Analoge 3d taster

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Analoge 3d taster

Bericht door Breaker »

Tot dusver gebruikte ik joggen met een geslepen wolfraam elektrode als methode om nulpunten te bepalen, vaak acceptabel maar niet erg precies. Recent heb ik de methode in de Z richting kunnen verbeteren met een klokje.
11995

Voor Z werkt dat erg goed en snel (wel voorzichtig zijn met +/-0,15mm bereik), een pré is ook dat een werkstuk gemakkelijk uitgelijnd kan worden. Voor X en Y zou ik dit ook wel willen... dus dacht ik aan een 3D taster.

Mijn machine (Emco F1) heeft geen taster input o.i.d., dus het moet toch grotendeels met de hand gebeuren, vandaar dat een analoge 3d taster het makkelijkst zou zijn. Haimer kom je vaak tegen als merk maar die lijkt me te groot voor op een kleine machine als de mijne. Bovendien, 300-400 euro: veel geld, zeker als ik bedenk dat er soms per ongeluk nog wel eens een wolfraam elekrode breekt. Weet iemand kleine alternatieven voor een kleine(re) prijs?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Analoge 3d taster

Bericht door carlo »

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Analoge 3d taster

Bericht door Breaker »

Deze is wel wat goedkoper, maar lijkt me niet erg compact (is zie geen maten). Zijn er kleinere modellen?
Anders is zo'n taster met een LED-je misschien niet praktischer maar wel beter inzetbaar.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Analoge 3d taster

Bericht door Breaker »

't Is toch een digitale geworden, van hardware-cnc, die is nog een beetje betaalbaar. Helaas is de toollengte zo'n 120 mm, meer dan de helft van mijn bereik. Het zal niet altijd te gebruiken zijn, maar dat is niet anders met een analoge meter.

Heb even provisorisch een voedingsconnector in elkaar gezet met een verklikkerlampje voor aan/uit, blijkt dat het ledje ook veranderd ook ook bij sensor aan/uit, dus blijkt erg praktisch in de buurt van het bedieningspaneel.

12058

Alles is nog niet 100% goed afgesteld maar heb er vandaag even mee gewerkt en lijkt sneller en preciser dan mijn oude meetmethodes: Voorlopig tevreden mee!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie