OMRON LASER SENSOR

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

mostudio schreef:Je kan een reflex sensor gebruiken die op kleur schakeld.
Wij gebruiken die om boek randen afte tasten. Je ijkt hem tegen de achtergrond en tegen een andere kleur.
Hij tast af met een laser.
De prijs is volgens mij uit me hoofd rond de 400 euro.
Merk wrenglor. Maar je kan ook kijken bij sick sensors.
weet jij misschien welk type jullie gebruiken, er staat bij de reflex sensoren geen resolutie opgegeven.
bij de 2D sensoren van wrenglor is de resolutie wel opgegeven.
Breek de dag, frees een lijntje.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door mostudio »

Even uitme hoofd 0.1 mm
Anders moet je ze even bellen zijn zeer behulpzaam
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

mostudio schreef:Even uitme hoofd 0.1 mm
Anders moet je ze even bellen zijn zeer behulpzaam
bedankt voor de info, ik heb ze beide gecontacteerd, bij Omron spraken ze enkel over 3D sensors
deze spreken over 1D en 2D sensoren, verschil in prijs is idd factor 30 :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door zeeschuim »

Je kan een reflex sensor gebruiken die op kleur schakeld.
Wij gebruiken die om boek randen afte tasten. Je ijkt hem tegen de achtergrond en tegen een andere kleur.
kun je daar ook mallen mee inmeten ? en hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

vandaag 2 mannen van Wrenglor hier gehad.
de sensor zou eigenlijk een soort vba file uitspugen met Z, X en Y coördinaten, is er hier al iemand die dit doet door bvb Excel bestanden in te lezen om een stuk te maken of een G-code visueel te maken in een g-code simulator?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Ik doe het niet direct naar G-code, dat is veel zinlozer dan je denkt. Nog even afgezien van het feit dat zo'n wolk puntjes geen efficiente G-code oplevert: er moet altijd wel wat veranderd worden. En als vandaag de directe kopie wel goed genoeg is dan is het morgen dat het ding 3mm smaller moet en de radius van een hoek 5mm groter.

Ik importeer XY en XYZ coordinaten in mijn tekenpakket. XY meestal via een script direct als punten in een 'sketch' in Fusion360, XYZ eerst in Meshlab en dan verder.

Waar teken jij in? Een riedeltje punten in iets Autocad-achtigs binnenbrengen is iets wat al tientallen jaren gedaan word, daar zijn vast kant en klare oplossingen voor.

Konden die Wrenglor mannen niet zo'n sensortje aan je Z-kolom ducttapen en een demootje geven? Als ze dat gedaan hebben: heb je de data?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

dat omzetten naar een cad pakket bedoelde ik ook, ik krijg binnen enkel dagen een data pakket, en die moet ik in draftsight als het kan, of in een ander pakket in kunnen lezen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Eerst maar eens zien wat je krijgt. Kennis zit er genoeg hier op het forum, dus wat data van Westchinees naar Oostindisch vertalen moet linksom of rechtsom wel lukken.

Probleem zal eerder zijn dat je er met enkel wat data van de sensor niet bent; je moet je hele werkbereik nog af, die data combineren, en dat naar Draftsight sturen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

ik moet een bepaald gebied ingeven als aftast oppervlak en de hoogte van de sensor tov het te scannen oppervlak moet ook binnen een bepaald gebied zijn, zo werd mij verteld.
dat is voor mij niet zo moeilijk, ik maak een rechthoek en laat deze parallel met een opgegeven offset( scan breedte van de sensor) aflopen.
de sensor kan dan in een freeshouder (zodat deze door een wissel kan opgepikt worden) of met de sensor op een vaste plek op de Y-as, wel op een slede om de hoogte te corrigeren.
als de scanner bvb. een breedte van 40mm scant, gaat deze de hoogte verschillen meten, daardoor weet hij welke contouren lager liggen, de sensoren zijn blijkbaar in de Z as richting het nauwkeurigst, een stuk zou zelfs afgeschuind of een radius op de rand mogen hebben, de randen worden door de hoogte verschillen toch gedetecteerd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Ik heb geen idee waar ik over praat want ik ken heel die sensoren niet. Maar soms hoor je wel eens iets en dan voel je aan je water dat er ergens een cobra onder het gras kronkelt. Dit is zo'n geval.

Magoed, da's het gevoel aan mijn water en niet gebaseerd op harde feiten. En dat gevoel heeft het soms ook wel eens mis. Ik blijf het volgen, want als het doet wat het zou moeten doen dan ken ik wel een paar anderen waarvoor het ook een uitkomst is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door mostudio »

Ik ken deze sensors ze zijn best komplex maar wij gebruiken deze aan een plc geknoopt.
Ze geven een data string uit.
Het is niet heel moeilijk om dat in visuele basic te inplenteren volgens mij hebben ze een ddl bestand als voorbeeld anders moet je ze het even vragen bij wrenglor. Er is een die er veel van weet ik kan morgen even naar zijn naam vragen bij een collega van me die spreekt hem vaker.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door skillalot »

Ik ken deze sensoren ook, als het tenminste dezelfde zijn als dat ik denk.
Er komt een streepje uit als laserstraal. Je moet ze onder een kleine hoek (5 graden) monteren om goed te kunnen meten, en eigenlijk kun je er alleen fatsoenlijk mee meten tegen de zijkant van de streep aan.
Wij gebruiken ze op werk om platen in te meten op de snijmachines. Je moet een bereik instellen, onderwaarde en bovenwaarde waarbinnen je wil meten, en er komt een analoog signaal uit wat de hoogte aangeeft.

Jan, wat voor besturing heb je op je machine?
Heb je nu al eens gekeken naar dat scanything? Ik denk echt dat dat voor jou veel makkelijker is, als je de machine gewoon de rand van het onderdeel kunt laten volgen en er een dfx uit komt rollen...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

mijn machine draait op colidrive van colinbus.
ik heb al naar Scanything gekeken maar dit werkt enkel op mach3 en Eding,dit is een goede oplossing als ik mijn machine om bouw naar Bert zijn besturing, momenteel heb ik daar heb ik niet voor, dus zoek ik een pasklare oplossing, die eigenlijk standalone is.
zo een sensor knopen aan een mini pc, freesmachine een gebied af laten lopen op een vooraf ingestelde hoogte, file omzetten naar dxf,door de camsoftware en in de machine en ik kan beginnen.
voor nu is dit voor mij de simpelste oplossing, de machine draai dagelijks en ik kan momenteel het werk niet de baas, ik heb nog geen sturingskaart ombouw nodig op deze manier.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Enigzins offtopic, maar ik had effe zin om te spelen en de behoefte om jullie ermee te vervelen.
Bij gebrek aan een andere camera had ik mijn USB-microscoopje eens in een USB-poort van de machine geplugd en de OpenCV libraries (Open Source Computer Vision) van source gecompileerd.

Daarna een beetje spelen, en da's leuk. Lensvervormingen van de camera corrigeren zodat het ding een 'perfecte lens' heeft en parallelle lijnen in het beeld ook daadwerkelijk parallel zijn en de afstad tussen elke pixel even groot, features zoeken en 'panorama-stitchen' gaat in knap rap tempo, zeker een tiental frames per seconde.

Afbeelding

Ik ben er vrij zeker van dat een laserlijn terugvinden in het gecorrigeerde camerabeeld, daar de hoogte van berekenen en de resulterende punten toevoegen aan een pointcloud geen heel ingewikkeld klusje is. Da's een nogal eenvoudige subset van wat ze 'structured light scanning' noemen.
'gewoon' gebruik maken van 2 camera's die een stereobeeld produceren kan uiteraard ook, en is nog eenvoudiger.

Als je nou net zo'n geflipte techneut bent als ik met een zwak voor computer graphics, dan denk je 'Whoeha, gaaf!'.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie