OMRON LASER SENSOR

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door skillalot »

Is het geen idee om een los lichtgewicht X/Y frame te maken wat je over je machine heen kan zetten, of er boven kan hangen, en die met mach3 aan te sturen (licentie niet nodig tot 500 regels code, en je gebruikt geen code omdat scanything via een plugin mach3 aanstuurt)?
Dan kun je gewoon met een camera scannen, scanything volgt zelf de lijn van het product, dus ook geen moeilijk gedoe dat je handmatig allemaal meetpunten in moet gaan geven.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

Damocles schreef: Ik vind het wel een beetje vreemd dat je die sensor dan toegepast hebt op andere, heel kleine voorwerpen, ipv het typische gebruik dat je er van gaat hebben.
ik heb hen gevraagd om wat dagdagelijkse dingen onder de sensor te scannen en de data door te sturen naar mij.
ik heb dus zelf niks gedaan, de data files zijn gevraagd om hier op cnczone eens een voorbeeld van een data file te kunnen laten zien
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

morgen komt er ook iemand van Keyence,eens zien wat zij voor mij willen en kunnen betekenen.
probleem is de software om de gegevens om te zetten naar een bruikbaredxf, de punt sensor die Dabit voor stelde heb ik aangevraagd bij Wenglor, kost 2500 tot 3500 naargelang de resolutie en de afstand die je er mee kan overbruggen, meten.
DaBit schreef: Zou een doodsimpele laser-afstandsmeter, met 1 puntje dus, geen beter plan zijn? Gewoon een simpel sensortje dat afhankelijk van de afstand 0-10V uitgeeft met een beetje snelheid? Zelfs als zo'n ding 'maar' 100 metingen per seconde doet kun je in bloedtempo grof de 'plaat' scannen, weet je waar de interessante delen zitten, en dan doe je die nauwkeuriger.
skillalot schreef:Is het geen idee om een los lichtgewicht X/Y frame te maken wat je over je machine heen kan zetten, of er boven kan hangen, en die met mach3 aan te sturen (licentie niet nodig tot 500 regels code, en je gebruikt geen code omdat scanything via een plugin mach3 aanstuurt)?
Dan kun je gewoon met een camera scannen, scanything volgt zelf de lijn van het product, dus ook geen moeilijk gedoe dat je handmatig allemaal meetpunten in moet gaan geven.
dit zal wel werken, maar mijn bedoeling is om dit sturingsonafhankelijk te doen, dat dit op eender welke machine werkt, gewoon de grote van een zone die moet ingescand worden opgeven en laten lopen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door clements »

Ik heb niet het hele topic gelezen maar 1 van de de sensoren van micro epsilon kosten een stukje minder. Kan het wel ff opzoeken op m werk.
Deze meten 1 lijn met een bereik van bv 80-300 mm. Komt een analoog signaal uit
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

dat zou goed zijn, als het kan ook het type nr hiervan, zodat ik de specs kan bekijken en vergelijken.

al bedankt voor de moeite.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

http://www.ketele.com/rapidsha.htm

http://www.axyz.com/us/accuracy-options/

blijkbaar zijn er nog die dezelfde gedachte hebben gehad als ik
enkel werkt het al bij hen :oops:
ik heb al wel een sensor http://www.keyence.eu/nlnl/products/sen ... /index.jsp binnen gekregen van een klant :lol: , had enkel een breuk in de beschermende behuizing, moest vervangen worden ivm mogelijkheid van vervuiling maar ben nog zoekende voor de versterker,

als ik dat binnen heb gaat dit naar Dabit, als hij er nog tijd en zin voor heeft :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt er op dat ze met een panasonic FX100 serie lichtgeleider sensor werken. Heb ik laatst ook wat mee gedaan, heel leuk sensortje. Via een glasvezel lichtbron, en een glasvezel ontvanger kijk je naar de hoeveelheid reflexie.( of ergens doorheen) Gevoeligheid is in te stellen op een schaal van 0-4000.
Dat is eigenlijk niet zo spannend, maar je moet die machine wel gaan vertellen welke kant ie op moet bewegen, en het triggerpunt koppelen aan de positie. Ze zullen wel een by-pass op de besturing hebben, zoals Lemoine het digitaliseren in de jaren rond 1990 ook deed.

Stukje besturing lijkt me het lastigst, ik voel een LinuxCNC aankomen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Ik zie dat sensortje wel komen :mrgreen:
Zal ergens half oktober worden eer ik er wat mee doe, dat wel.

Valt me op dat de filmpjes die je aanhaalt enkel de 2D contour inscannen en niks doen met hoogte.
En met een halftransparante kunststof zoals naturel PE kan het ook nog wel leuk worden...

Dat experimentje wat ik laatst deed met enkel een webcammetje deed het trouwens ook wel redelijk. Mits er voldoende textuur aanwezig was op de objecten en de belichting diffuus genoeg kreeg ik er een min of meer bruikbare pointcloud uit. Die textuur bracht ik aan met een spuitbus blauwe lak en een spuitbus rode lak.
Zou ik serieus iets willen doen met vlot 3D scannen op de machine dan zouden 2 camera's en een LED-projectortje de ideale wereld zijn. Dat noemen ze structured light scanning. Het prijskaartje van alles bij elkaar ging echter wat te hoog uitkomen om nog 'leuk om een keer mee te spelen' te zijn (2x raspberry pi 3+camera: 160 euro, LED-beamer 300 euro, 100 euro aan ditjes en datjes zoals voeding, netwerkswitch, etc.).

Dat scan-geintje werkte overigens met een extern programma dat LinuxCNC vertelde welke bewegingen die wilde. Zoiets zou het bij Jan ook moeten worden schat ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie