OMRON LASER SENSOR

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

hoe jij dat allemaal, voor elkaar krijgt :shock: :oops:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Och, OpenCV doet hier het harde werk, daar hebben knappe koppen honderden manjaren aan verspijkerd. Wat mij het meeste verbaast is de snelheid en eenvoud waarmee het gaat.

Desalnietteplus: met een tweetal identieke cameraatjes die in stereo loodrecht in Z- naar beneden kijken, eventueel geholpen door een lijnlaser, kan ik blijkbaar toch wel erg leuke dingen doen. Die lijnlaser heb ik al, want sinds dag 1 heb ik een kruislijnlaser in de kolom zitten. Hmm....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

straks kan dat tastertje idee viewtopic.php?f=9&t=11074&hilit=tastertje in de prullenmand
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door keesfrees »

janplastiek schreef: . . .naar Scanything gekeken . . .
a ja, scanything
dat heb ik draaien, alhoewel
heel verhaal(tje), het werkte niet op een nieuwe versie van E-cnc
Bert gevraagd, die had er niet van gehoord, Bert en Les (scanything) aan elkaar gekoppeld en na enige tijd werkte het weer
echt een heel leuk concept, maarrrr, het heeft bij mij maar een keer gefunctioneerd !
de kalibratie procedure is het probleem, een gedoe, allerlei camera's en belichting geprobeerd, tenminste voor zover ik de camera's onder windows (!!!!) aan de gang kon krijgen (onder linux werken ze wel)
kortom, ik heb het weer even op de plank gelegd, naast de vele ander projecten . .
jammer, jammer
ik heb toch sterk het idee dat er softwarematig iets te verbeteren is om dit op te lossen, bij het scannen wordt er allen naar het midden van het beeld gekeken, bij het kalibreren moeten ook de stippen in de hoeken goed zichtbaar zijn, daar gaat het mis
ik stel me voor dat je een kalibratie plaat maakt met een bekende maat en die als ref. gebruikt

scanything gebruikt de hand-wiel functie
de camera wordt tijdens het kalibreren gecorrigeerd op hoek verdraaiing, behalve als je 'm 180 graden draait, daar liet ik me even foppen . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:straks kan dat tastertje idee viewtopic.php?f=9&t=11074&hilit=tastertje in de prullenmand
Nee. 1 feature zoals een hoek, gat of bovenkant-werkstuk opzoeken kan die taster beter en nauwkeuriger, tenzij je leuke bedragen aan camera's en belichting uit gaat geven. Maar als ik een paar cameramoduletjes op de kop kan tikken voor weinig dan zeg ik geen nee meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door hainjedaf »

Zoeiets?

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... a&tbm=shop

Die raspberry Pi 3 camera is er zelfs in en IR uitvoering
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: is de bedoeling om het aan de machine te knopen, ik krijg serieus wat technische onderdelen van machines uit de farmacie binnen om na te maken of aan te passen, gaat van 20 x 30 mm tot momenteel 3600 x 860mm zou een hele hulp zijn bij het opmeten, mijn klant kwam hier zelf mee af, wordt bij hun op machines gebruikt om posities van flesjes en ampullen etc te controleren.
ik dacht de sensor iets te laten meten, een bepaalde afstand opschuiven( dus deze weet ik), terug meten en zo verder. deze sensor geeft mij zelf ook al afmetingen van een bepaalde positie.
kostprijs is minder belangrijk, als ik de uren tel die ik al kwijt ben aan opmeten, kom ik al een heel eind.
Ik krijg toch een verkeerd gevoel ( net als Dabit) bij deze sensor, zoals je zelf al aangeeft gebruikt je klant ze voor controle op een productielijn, alle voorbeelden zijn ook op controle gericht. Wil niet zeggen dat je er geen profiel mee kunt meten, maar het lijkt met een beetje met een kanon op een mug schieten.
Een 3D meetmachine heeft volgens mij standaard een functie om een 'contour' te scannen, kun je vast wel uitbesteden. Krijg je een polyline terug en kost jouw minder tijd ( volgens mij hoef je je toch al niet te vervelen )
20 jaar geleden hadden we al digitaliseerkoppen op CNC machines, die naast 3D tasten ook contour konden tasten.
Dat was toen Lemoine, nu hebben diverse besturingen deze als standaard optie op de machine ( o.a. Heidenhain).
Die Lemoine tasatkop werkte met een 'metende' tastkop, machine hoefde dan alleen de uitwijking te compenseren, dan het je een machine cooordinaat en een meetkop coordinaat ( 3 assen) , telt die bij elkaar op, en je hebt je meetpunt.
Dat terugkoppelend op je uitdaging, ( en wat me verbaasd, niet gedaan wordt in hobby kringen, of ik heb het in ieder geval nog nooit gezien)
Als je een tastkop hebt met 4 schakeluitgangen, kun je bepalen welke kant je taster weggedrukt wordt, dat terugsturen in je 'jog pulsen', en de machine volgt. Nu moet je alleen de taster met de hand langs het contour bewegen, en de gelopen punten tussentijd loggen.

( en dit wereld idee is gewoon gratis door iedereen uit te werken, ik hoef er echt niets voor te hebben :lol: :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef:Zoeiets?
Ja, ik had 'm ook al in de smiezen.

En kostentechnisch is het ook nog wel interessant; zeg 75 euro voor een 8MP camera en Pi 3. Maal twee is 150 euro, eventueel lijnlasertje of nog beter iets dat een patroon projecteert erbij, DC/DC erbij, Ethernet-switch erbij, diffuse verlichting erbij, doosje erbij, zeg 200-250 euro. En dan heb je 4 CPU-cores per camera om alvast wat bewerkingen te doen; ARM-cores zijn kwa performance best kreupel, maar lensvervorming corrigeren enzo moet lukken.
Dan via RTSP of iets dergelijks streamen naar een willekeurige numbercruncher op het netwerk (al dan niet de CNC-PC zelf), die lekker z'n truukje met stereobeeld en structured light scanning uit laten voeren, en hop, 3D punten de verzameling in. Cameraspul opschuiven, truukje overnieuw doen. Eenmaal klaar uit de pointcloud een mesh reconstrueren, CAD in, en holladiejee. Klinkt goed, en 90% van het benodigde spul is al eens ooit gedaan en kun je zo van het WWW trekken.

Magoed, laten we Jan z'n topic niet teveel inpikken :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

eerst en vooral bedankt voor de reacties en voor jullie tijd om hier even over mee te denken.

een van de problemen met een tastkop de met een stylus werkt is de druk die er nodig is om te schakelen, is het stukje 24 x 12mm schuift het gewoon op, ik weet ook wel dat ik dit op de een of andere manier kan vast zetten, maar dan is contactloos meten toch veel makkelijker.
probleem 2: vorige week had ik 24 ronde plaatjes te frezen waarop een flesje wordt rondgedraaid.
in de bovenkant van dit tafeltje is de onderkant van het flesje uitgefreesd om de fles te verdraaien op het moment dat dit voorzien wordt van een etiket.
de zijkant van de uitfrezing is onder een hoek de diepte van deze uitfrezing is maar 0,75mm of 1mm naargelang het flesje.
de dikte van de stylusbol is dan al teveel om de zijkant op te meten.

zie pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: zie pdf
Ja, maar voor zulke problemen heb ik een schuifmaat... ;-)
Het zijn productie machines, ooit gemaakt door iemand die ook een liniaal en passer gebruikt ( misschien digitaal, dan is ellips ook geen probleem) en de kans dat je dan de boel simpel en snel reconstrueert is nogal groot.
Hoe beter de machines, hoe logischer vaak ook de maatvoering van gaten en paspennen.
En, kun je gelijk de slijtage weg denken, een 1:1 kopie wil je natuurlijk niet als er 1mm weg gesleten is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Maar aan de andere kant: 2 weken geleden had ik iemand op bezoek met een stuk of 6 onderdelen in z'n hand en die iemand bleef niet lang want die was onderweg van de plek waar ze vandaan kwamen naar de plek waar iemand er met smart op zat te wachten om ze te monteren. Dat was toch even doorpezen met meten en maar gelijk intekenen om te zien of je niet wat vergeten bent.

Volgens mij is dat kunnen-scannen iets dat je niet echt mist als je het niet hebt, maar als je het wel hebt wil je het nooitvanzeleven meer kwijt.

Nog even licht offtopic: ik heb helemaal geen stereocamera nodig. Plaatje schieten, machine 5cm opschuiven, nog een plaatje schieten, voila, stereobeeld. Weer 5cm opschuiven, voila, nog een stereobeeld.
De interesse is gewekt en spelen is leuk en leerzaam. Ik ga me toch eens als goed zoon gedragen en ons pa een webcammetje afhandig maken. Pa kennende heeft-ie er wel eentje en spullen van pa lenen met teruggeefdatum onbekend doen kinderen nou eenmaal :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, ik geloof ook wel in de wat 'complexere' oplossing, maar dan wel alles een beetje in verhouding houden.
Geen extruder bouwen omdat je de rand van je douchebak moet afkitten.
Ik had hier het gevoel dat een beetje tegengas wel nuttig kon zijn om weer in evenwicht te komen.
( een 3D puntenwolk om een 2D contour te vinden, vind ik aardig op overkill gaan lijken )

En bij die scan oplossingen is het volgens mij dat je het goed moet doen of helemaal niet, anders heb je er alleen maar een hoop rotzooi bij.


( ps. taststift kan ook een cylinder zijn, als je alleen contouren doet, een graveer malletjes doe ik altijd 0.3 diep, die kun je prima aftasten met de taststift van de pantograaf)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: ( een 3D puntenwolk om een 2D contour te vinden, vind ik aardig op overkill gaan lijken )[/qote]

Ik niet.

- Er is maar weinig echt 2D, al is het maar afgeschuinde randen, gegraveerde text of een pocket voor een typeplaatje. Als het echt een plaat met gaten is dan is een vlakbedscanner zowiezo een heel kosteneffectief hulpmiddel (in ieder geval tot A3 grootte).
- Als je een contour helemaal gescand hebt dan heb je nog de leuke taak om daar behapbare G-code van te fabriceren. Doe het via een pointcloud en de tooling die de distributie van punten optimaliseert en daar een mesh van bakt weet de verzameling punten om te zetten in een aardig efficient geheel.
- 2D contouren zijn ook alleen maar een doorsnede van het 3D ding. Of je nu iets 2D's of 3D's wil, de gang van zaken is identiek.

Misschien is het overkill, maar als overkill de weg van de minste weerstand is dan is er nog niks mis mee.
En bij die scan oplossingen is het volgens mij dat je het goed moet doen of helemaal niet, anders heb je er alleen maar een hoop rotzooi bij.
Hmm, niet helemaal mee eens. Als ik al eens wat scan (vlakbed of taster, maar taster duurt llaaannnggggg dus je laat het meestal wel) dan gebruik ik de uitkomst eigenlijk nooit as-is, maar altijd als model voor een echte tekening. Het is namelijk toch nooit ruisvrij en tekenpakketten kunnen niet sketchen op een oppervlak dat licht hobbelig is bijvoorbeeld. Of althans niet zonder grappen en grollen.
Dan teken ik dus een blok die ik tegen de mesh of contourlijnen aan 'snap' en naderhand de dimensie van 37,034693mm verander naar 37mm, een cylinder waarvan ik zeg 'jij moet het oppervlak van die mesh zo goed mogelijk volgen' waarna ik er 10,00mm van maak, en de afschuining waarbij ik wat heen en weer druk tot het er genoeg op lijkt.

En een camera, een paar spinnenpootjes met zuignappen eronder, een riedeltje RC-servos, een kitspuit en een UTP-kabeltje naar de laptop, hmm, waarom niet? :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Dabit: Dat bedoel ik, je doet het goed of niet. :lol:
Het probleem is alleen dat jij vind dat wat jij doet onder rommelen valt ;-) , en alle andere wel door hebben dat het bij jouw gewoon werkt. Omdat je kans ziet alle disciplines zelf uit te voeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie