stof zuigen van MDF

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door Breaker »

Waarom maak je geen vier halve ringen van 10mm dik, de bovenste twee dwars op de onderste lijmen? MDF is niet lucht (vacuum) dicht, dus dan wel goed lijmen, of natuurlijk een ander materiaal nemen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door audiomanics »

Nu ken ik Cut2D niet (ik ben ArtCam-mannetje) maar ik kan me voorstellen dat je in Cut2D wel een cirkel kan tekenen?
Teken dan eerst een cirkel met een diameter van de binnendiameter van je vat + ca 1-2mm (om 'm goed klem te zetten)
Vervolgens geef je die cirkel een offset van -20mm (copy aan), tekent een lijn dwars door het midden en sliced de twee cirkels (of met een kruis, of voor mijn part een driepoot, 120 graden, zodat je de cirkel in 4 resp. 3 delen breekt)
Vervolgens selecteer je de corresponderende cirkeldelen en verschuift die samen even een stukje op.
Of je kiest close vectors of je tekent zelf nog even een lijntje tussen de binnenste en buitenste cirkel delen)
Nu draai je de delen zodat ze allemaal gelijk georienteerd zijn en legt ze zo tegen elkaar aan dat je frees er nog keurig doorheen gaat. Kies op die figuren een start punt en wel zo dat het laatste stukje dat je moet frezen nog voldoende materiaal van de hele plaat ziet.. Maak je toolpaths aan in de juiste volgorde bijv van beneden naar boven, zo dat je niet in losliggend materiaal hoeft te frezen.. en de rest weet je..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door bertus1945 »

ik heb in CUT2D zo gedaan
Radius buitenste ring 140.165mm
Radius binnenste ring 120.85mm
maar hoe krijg ik een halve ring want op dit formaat van breedte red ik niet op de machine

@Kees dat is een moeilijk verhaal wat je nu uitlegt.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door keesfrees »

met de bovenfrees kun je 'm in een keer maken
en nog sneller ook
zo maar een willekeurige pagina hier over :
http://www.pi-design.net/page%20tips%20 ... ppen2.html
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door bertus1945 »

ja weet ik maar heb geen bovenfrees.
ik denk dat ik het maar doe met decoupeerzaag
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door Swets »

bertus1945 schreef:ja weet ik maar heb geen bovenfrees.
ik denk dat ik het maar doe met decoupeerzaag
tjonge tjonge.... je kan toch wel een halve cirkel tekenen, met wat voor programma dan ook?

waar maak je normaal je toolpad mee? als je zo Dxf uitfrees, waar je het altijd over heb?

wat moet je nu met een CNC machine als je niet(niets) kan tekenen? dan kan je alleen maar dingen frezen welke andere hebben ge maakt?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door DaBit »

Alles op z'n tijd Swets, en ieder z'n eigen weg.

In de tussentijd is er niks mis met een decoupeerzaag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door andrefc101 »

Swets schreef:
bertus1945 schreef: tjonge tjonge.... je kan toch wel een halve cirkel tekenen, met wat voor programma dan ook?
?
Tja, je kunt toch moeilijk zeggen dat jij nooit geen hulp nodig hebt........
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door bertus1945 »

idd nog nooit wat getekend.
ieder zijn hobby hoor.
ik hoef toch niet precies te doen wat jullie doen???
kijk daar heb ik nou zo'n hekel aan he op forums.
dat mensen je niet snappen. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bertus1945 schreef: kijk daar heb ik nou zo'n hekel aan he op forums.
dat mensen je niet snappen. :lol:
Wat bedoel je precies? ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door bertus1945 »

ik zit op diverse verschillende fora's van verschillende onderwerpen.
overal moet je precies doen wat hun ook doen.
wil je zelf zoals je zelf wil de hobby uitvoeren dan vinden ze dat je maar vreemd bent.
je moet doen wat hun ook doen.
meeste hebben hbo opleiding of weet ik wat.
ik heb enkel lagere school.
en ik ben 71 jaar en dan vinden sommige nog dat je makkelijk een studie kan doen.
nou dat ben ik dus niet van plan.
ik vind cnc frezen leuk
en ik doe arduino vind ik ook erg leuk.
techniek interseert me gewoon
of mag dat niet???
je zegt het maar hoor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door andrefc101 »

bertus1945 schreef:ik zit op diverse verschillende fora's van verschillende onderwerpen.
overal moet je precies doen wat hun ook doen.
Het is niet verplicht om op een forum te zitten of te blijven hoor!
bertus1945 schreef:en ik ben 71 jaar en dan vinden sommige nog dat je makkelijk een studie kan doen.
nou dat ben ik dus niet van plan.
Dat kan ik wel begrijpen, maar als je software wilt gebruiken om iets te doen/maken, is het misschien toch wel handig om te kijken hoe die software werkt. Je kan toch niet verwachten dat een ander dat constant voor je doet. Vectric heeft hele mooie voorbeelden c.q. filmpjes op hun site staan over hun producten, daar kan je echt veel van leren, en je hoeft er niet voor op cursus ;-)

Wat jij wilt maken is erg basic, dus misschien toch wel leuk om te proberen.......
Je tekent een cirkel van de grote van je deksel. Vervolgens een horizontale line precies in het midden die iets groter is dan de cirkel zelf, met het schaartje knip je eerst de bovenkant van de cirkel weg, en vervolgens de twee (te lange) zijkantjes van je horizontale lijn, nu heb je je halve deksel, toolpad eromheen en je deksel is zowat klaar......
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door DaBit »

Je hoeft niet precies te doen wat 'zij' doen, het staat je altijd vrij om dingen te doen zoals jij dat wil.
Maar om het leven makkelijker te maken moet je je een paar zaken goed realiseren:

- Als je wilt autorijden is het handig als je weet hoe je dat ding van de handrem en in de eerste versnelling krijgt.
- Mensen op een forum helpen jou in hun eigen tijd en uit vrije wil. Dat kost ze dus wat, want in die tijd hadden ze ook wat anders kunnen doen wat ze leuk vinden of wat geld oplevert.
- Als mensen het idee krijgen dat ze beter tegen een steen aan kunnen kletsen dan helpen ze niet meer, want dan gaan ze hun tijd en moeite op een andere manier besteden.

Dus ja, de keerzijde van op het forum hulp vragen is toch wat doen met die hulp. Dat je daar ooit een drempeltje voor over moet, en moet leren hoe je de boel van de handrem en in de eerste versnelling krijgt, so be it.

En zoals ik al ooit eerder gezegd heb: 'ik heb enkel opleiding xyz gehad' vind ik geen enkel excuus. Boerenslimheid is ook slimheid, en in het dagelijkse leven niet zelden veel bruikbaarder dan een academische opleiding. Hetzelfde geld voor leeftijd; ik had gisteren nog een 75-jarige op bezoek voor hulp. Gaat prima, alleen dan ben ik m'n krukje wel de hele avond kwijt :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stof zuigen van MDF

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Gaat prima, alleen dan ben ik m'n krukje wel de hele avond kwijt
Nou, dan ga je toch eens een keertje staan, je zit de hele dag al op je r**t ;-)
Plaats reactie