Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Ik heb al eerder wat geroepen over dingen in het opto-mechanische domein die ik vroeger heb gedaan, het kalibreren van de meetopstelling voor het uitlijnen van de wapens en richtmiddelen van een tank van de Landmacht (PRTL).
Ik was al een hele tijd op zoek naar die meetmiddelen die ik destijds daar voor gebruikte.
Sinds ruim een jaar was ik er achter waar die spullen heen waren gegaan en afgelopen dinsdag heb ik ze eindelijk op kunnen halen.
Vandaag ben ik een groot deel van de dag bezig geweest het allemaal te ontdoen van alle overbodige stickers, vuil en ander ongewenst extra zoals wat roest en opgedroogd vet en zo. Ik heb nu in een klap allerlei meetmiddelen die ontzettend handig zijn bij het bouwen en vooral uitlijnen van een machine.
Ik heb nu verschillende waterpassen, machine waterpas en raamwaterpas met een nauwkeurigheid van 0,02mm




1239112389

Een soort verdeeltafel met uitlezing van heidenhain op 1 hoekseconde nauwkeurig, Is heel eenvoudig om te bouwen to 4e as, maar weegt wel een kilotje of 50 - 60 en is dus te groot en te zwaar voor mijn machine.
Weet nog niet wat ik er mee ga doen, ben misschien wel in voor een ruil met????????????
Maar ook een aantal verstevigingshoeken, een rij van 1 meter lang en 10cm hoog, ideaal voor het uitlijnen van een wat grotere portaalfrees, en die heb ik nog op stapel staan.
1239012386

Een speciale meetzuil waaraan je een micrometer kunt bevestigen voor het nauwkeurig meten van haaksheid, waar zou je dat nou toch weer voor kunnen gebruiken?, een klein vlaktafeltje van graniet, beter dan 1u vlak (o,6um)
12388

Diverse opspantafeltjes en ramen, een magnetisch V prisma, etc. etc.
Ik ben helemaal happy.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door spinningwheels »

Dat is wel een heel mooi verdeeltoestel. Daar word een mens hebberig van.
Ding is eigenlijk wel zo mooi, dat je mischien dan maar even een machien moet gaan bouwen waar hij wel oppast.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Oh, ook nog een flink blok ijzer wat werd gebruikt als optische tafel, lijkt gefreesd van een kokerprofiel, meet nu 100 x 160 x 800mm en heeft een wanddikte van ca. 20mm, weegt ook een kilootje of 40 a 50.
Lijkt me een ideale basis voor een freeskolom of voor een draaibankje.
Nog geen idee wat ik er mee ga doen maar die bewaar ik in elk geval.

1239312394
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door hainjedaf »

Mooie score Ben!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Spinningwheels vroeg me of het nu een echte verdeeltafel was of een meetinstrument voor hoekverdraaiingen te maken, ik weet het niet, wij hebben hem voor het laatste gebruikt (meetinstrument voor het instellen van hoeken) en daar was het een perfect apparaat voor, superstabiel en 100% reproduceerbaar. Ik heb op de site van Hermann Fisher gekeken en op de site van Hahn & Kolb idem, beide namen staan er op maar kan er niets van terugvinden, beide maken precisieapparatuur en meetinstrumenten. Nu is het apparaat al 25 jaar oud, niet vreemd dat je er niets meer van terug vindt, dat geldt voor heel veel dingen uit die tijd.

Feit is in ieder geval dat de ene kant een adapter heeft voor een drieklauw en dat er tenminste aan één kant een MC opname zit, ik denk zelfs aan beide kanten.
Motor er op en je hebt een perfecte 4e as die tenminste voor aluminium voldoende sterk is, of dat ook voor het bewerken van staal e.d. zo is weet ik niet, kan er helemaal niets van vinden, er staat ook geen typenummer op dus zal wel een special zijn en is zeker nooit bedoeld voor dit soort werk.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels besloten de verdeeltafel met de uitlezing er bij weg te doen.
Wat wil ik er voor hebben? Geen idee.
De uitlening is van Heidenhain, leest uit op 1 hoekseconde of 0,001 graad.

Ook enkele machinewaterpassen, die ik al had, want deze zijn beter, en nog wat spullen, ook een digitale schuifmaat van 600mm die niet helemaal lekker is maar wel goed bruikbaar, een magnetisch V-blok, een paar zware haakse hoekstukken voor op de freestafel, een paar stalen vlaktafeltjes etc. Etc. Breng het allemaal mee naar de CNCZone dag (behalve de verdeeltafel, die is me te zwaar)
Ik heb ook een aantal voedingen klaarliggen en wat bouten en moeren, ik zal zien wat ik nog kan vinden.
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door sont »

Hoi,
Hoe groot zijn die stalen vlaktafeltjes? Heb wel interesse in zo'n tafeltje. En wat wil je er voor hebben?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door janplastiek »

benkr schreef:Ik heb inmiddels besloten de verdeeltafel met de uitlezing er bij weg te doen.
Wat wil ik er voor hebben? Geen idee.
De uitlezing is van Heidenhain, leest uit op 1 hoekseconde of 0,001 graad.
dag Ben,
welke diameter heeft het opspan vlak
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Jan, dat moet ik opmeten, ik hoop dat ik dat kan doen zonder dat ik het ding moet verplaatsen want ik kan hem alleen niet goed tillen (tillen gaat net maar ergens voorzichtig neerzetten is een ander verhaal)
Ik schat in dat de plaat (met T-sleuven) zo ongeveer 25 a 30 cm rond is, maar die zit weer gevat op een ronde opname waar je denk ik zo een echte klauwplaat op kunt zetten.
Gaat het allemaal opmeten en laat het hier weten.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door janplastiek »

laat de maat maar weten, en wat je er voor wil mag je via een pb of mail.

ik heb een werkje waar dit wel eens goed voor kan dienen ;-) , viewtopic.php?f=34&t=13373&start=14#p144360
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door Breaker »

Haakse hoekstukken daar heb ik wel interesse in. En een vlaktafel ook, vooral als deze niet meer helemaal vlak is ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Die vlaktafeltjes zie je op de 3e en 4e foto hierboven liggen, de een is ca. 10 x 10cm en de andere is ca. 20 a 25 x 10 cm. zal ze morgen opmeten.
Ze zijn gemaakt en gebruikt voor het ijken van heel nauwkeurige waterpassen (op 0,01 mm/mtr) dus de tafeltjes zelf moeten een stuk beter zijn. Ze zaten met 3 bouten met schotelveren op een ondertafel die weer paste op de verdeelkop, zo werd eerst deze tafel op nul gesteld en dan werden daarop de waterpassen onder verschillende hoeken bekeken, ze moeten uiteindelijk de bovengenoemde nauwkeurigheid halen.
Als je hier mee bezig was dan zag je een auto buiten naast het gebouw rijden in je meetresultaten, daarom deden wij dit soort metingen altijd 's avonds na het eten, dan was het rustig op het terrein.
Die haakse hoekstukken zie je ook op dezelfde foto's, eentje houd ik er zelf, de anderen mogen weg.

Ik breng het allemaal mee naar de CNCZone dag, dus wie interesse heeft moet het maar laten weten.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mechanische meetmiddelen en hulpmiddelen

Bericht door benkr »

Wat zou ik terug willen? Na een tijd denken kwam ik op een spindel met wisselaar die qua formaat een beetje lijkt op een 2,2kW spindelmotor. Heb even zitten zoeken en dan kom ik op prijzen waar ik toch wel van schrik, maar weet iemand misschien een of meerdere adressen waar zoiets betaalbaar verkocht wordt? Het hoeft voor mij niet nieuw te zijn, het moet wel goed zijn. En ook moeten de toolhouders betaalbaar zijn, iets exotisch is misschien wel goedkoop de eerste keer maar als je meer wilt waarschijnlijk onbetaalbaar.
Plaats reactie