Welk materiaal Spanenbak

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Welk materiaal Spanenbak

Bericht door D9R »

Hi all
Ik heb een nieuwe machine gekocht hiervoor wil ik een spanenbak maken met behuizing.
Bekasting ga ik van alu extrusie profielen maken.
Maar waar zou ik de spanenbak van kunnen maken? Er komt 'flood cooling' op dus het moet waterbestendig zijn.

Dit idee:
Afbeelding


Nu kan ik de spanenbak en behuizing kant en klaar kopen maar deze is verre van perfect en zit uiteindelijk tegen de 4k aan. Dat kan goedkoper denk ik :)

Dus ik ben benieuwd of iemand goeie ervaring heeft met het maken van een spanenbak. Ik kom soms waterbestendig MDF tegen. Maar dit lijkt mij op de lange termijn niet handig.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door andrefc101 »

Je praat over 4k en verre van perfect, en vervolgens ga je over mdf praten. Ik weet ff niet wie of wat er nu verre van perfect is. Ook geef je niet aan wat voor machine je hebt gekocht.... dus lastig.
Maar als je idd met floodkoeling gaat werken, zou ik hem niet van hout maken....
dan zal het wel metaal of aluminium worden, ik zou voor metaal gaan....
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door D9R »

'probleem' is dat de behuizing, spanenbak, onderzetkast niet goed aansluit waardoor het op sommige plaatsen gaat lekken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door hugo stoutjesdijk »

D9R schreef:'probleem' is dat de behuizing, spanenbak, onderzetkast niet goed aansluit waardoor het op sommige plaatsen gaat lekken.
UIteindelijk drupt het altijd wel ergens.

Alle metaalbewerkingsmachines hebben stalen spanen bakken. Aluminium kan natuurlijk ook, al denk ik dat dat gevoeliger is voor scheuren door trillingen.

Lassen met HMPE plaat zal ook best wel kunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door DaBit »

De omkasting van mijn 'oude' BF20 heb ik gemaakt van 18mm meubelplaat; dat was in de aanbieding. Daarvan heb ik de kopse kanten en schroefgaten in de epoxy gezet e.d.

De nieuwe eigenaar gebruikt die frees al een aardige tijd met vloeistofkoeling; voor langdurige 3D freesklusjes is dat toch het meest economisch. Lekvrij en naar tevredenheid, heb ik begrepen.

Ideaal is anders, maar het kan dus wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door Arie Kabaalstra »

Glasvezel?.. makkelijk om de hele bak uit één stuk te maken..

Heb ik voor mijn machine ook gedaan.. al zijn dat 2 spanenbakjes..

't belangrijkste is wel dat je zorgt dat er geen vloeistof in de naad tussen kast en bak kan lopen.. dat kun je doen door de bak groter te maken dan de kast.. of in de kast een "randje" te maken.. zoals de stenen randjes onder een raamkozijn..
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door D9R »

Glasvezel zou wel een idee zijn inderdaad.

Wellicht de bak van MDF maken en de binnenkant met glasvezel bekleden?
Kan ik ook mooi aan de zijkanten van de MDF bak de behuizing voor de machine maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. als je de bak van MDF maakt, en de kast ook.. Laagje Glasvezel eromheen, met Epoxy, dan maak je het geheel waterbestendig, met metalen busjes kun je er ook dingen aan vast maken, zoals Deurtjes, monitor, toetsenbord.. dat soort zaken..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door DaBit »

Daarvoor hoef je nog niet eens glas te gebruiken. Epoxy op MDF, spul trekt erin, en het is dicht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door spinningwheels »

Waarom geen alu plaat?
Aan de binnenzijde hoeklijntje er in. ruitenkit tussen hoeklijn en plaat, en hier en daar een waterdichte popnagel.
Als de ruitenkit eenmaal uitgehard is blijft het toch enigzins flexibel, het scheurt dus niet en het zit echt vast.
In theorie kan ik praktisch alles
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door D9R »

Bedankt voor de reacties


Ander idee: Alu extrusieprofiel voor de opvangbak.

20x80 of 40x120 (noem maar even iets). In ieder geval een maat die iets hoger is zodat ik het schuin genoeg kan laten lopen zodat het koelwater richting onderzetkast gaat.
Het type alu profiel dat dicht is aan één kant (waar dus geen groeven voor (t-)moeren inzitten). Kan dus ook geen water inlopen.
Dichte kant naar binnen
Bak maken
Hier een alu plaat inleggen die schuin afloopt naar de onderzetkast. Linker- en rechterkant krijgen een eigen alu plaat.
Zijkanten dichtkitten zodat er geen koelwater tussendoor kan lopen (tussen alu profiel en alu plaat). En de bovenkant (hoogste punt) en onderkant (laagste punt die bij de onderzetkast zit) omzetten zodat het koelwater mooi wegloopt.

Vervolgens een gat maken bovenkant van de onderzetkast zodat het water kan weglopen.
De kast heeft een mooie lade die eruit kan. Hier maak ik een rooster in zodat ik na verloop van tijd de lade eruit kan halen en de spaantjes kan opruimen :)

Voordeel:
Makkelijk te maken
Demonteerbaar
Bij lekkage is het MDF niet nat waardoor de bak na verloop van tijd wellicht toch nat kan worden
En ik kan mooi de behuizing om de machine bouwen (ook van extrusie profielen)
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Welk materiaal Spanenbak

Bericht door John Sellis »

spinningwheels schreef:Waarom geen alu plaat?
Aan de binnenzijde hoeklijntje er in. ruitenkit tussen hoeklijn en plaat, en hier en daar een waterdichte popnagel.
Als de ruitenkit eenmaal uitgehard is blijft het toch enigzins flexibel, het scheurt dus niet en het zit echt vast.
Idd ik zou ook aluminium doen, kan het eventueel wel voor je snijden en zetten. (voor een echt vriendenprijsje).

Mooi 3 mm dik maken, is corrosie bestendig en ziet er netjes uit!
Plaats reactie