Lassen en restspanning

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Lassen en restspanning

Bericht door ErwinL »

Hey allemaal,

Ik wil beginnen met het uittekenen van een grote cnc portaalfrees. De daadwerkelijke start van de bouw gaat nog wel even duren waarschijnlijk, vandaar nog geen bouwtopic.

Nu heb ik het idee om alles van staal te maken, maar ik heb nog geen ervaring met lassen, laat staan fatsoenlijke apparatuur. Nu wil ik dus binnenkort wat gaan oefenen met een goedkoop elektrode lasapparaat met rutiel elektroden.

Nu vraag ik mij alleen af wat de restspanning gaat doen na het lassen. Komt deze alleen vrij wanneer er aan gefreesd, gezaagd of geboord wordt? Of trekt alles sowieso over een lange periode nog krom? Mogelijk zoek ik verkeerd, maar ik heb hier niets over kunnen vinden.
Anders zou werken met zelfvlakkende epoxy of stelschroeven nog mogelijk zijn. Als het wel een probleem blijft, moet het mogelijk spanningsarm gegloeid worden, heeft iemand hier toevallig een kosten indicatie voor, voor vrij grote delen? Gloeien zou het fijnste zijn, zo kan er ook direct het één en ander vlak gefreesd kunnen worden. Maar dit moet uitbesteedt worden en ben bang dat dit direct hoge kosten met zich meebrengt.

Hopelijk kunnen jullie mij hier iets meer duidelijkheid over geven, alvast bedankt!
Mvg,
Erwin
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door spinningwheels »

Wat betreft het lassen, Ja je kunt een trafo bij de Lidl of zo halen, en op zich doet zo,n ding het nog niet eens zo raar.
Maar als je nog nooit zo,n ding zelfs maar van dichtbij gezien hebt is de kans op succes wel heel erg klein.
Zelfde eigenlijk voor mig lassen, alhoewel dat eenvoudiger is.
Leeuwarden is niet zo heel ver, als je een ding hebt wil ik je wel eens het een en ander uitleggen en laten zien.

Remco
In theorie kan ik praktisch alles
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Lassen en restspanning

Bericht door mjeuring »

Als je nog nooit gelast hebt ben je wel een paar pak electrodes kwijt voordat je je eerste nette hoeklas hebt gelegd. Voordat elke hoeklas van dat kaliber is ben je nog wel even verder.
Om je voor een teleurstelling te behoeden zou ik zeker even in de auto springen en direct op Remco's aanbod ingaan!

Restspanning heb je alleen last van als je het materiaal naderhand bewerkt. Het vloeit niet weg zoals je bij kunststof ziet. Staal heeft (nagenoeg) geen last van kruip.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Lassen en restspanning

Bericht door ErwinL »

Bedankt voor de reacties!

Remco, erg bedankt voor je aanbod! Ik zal eens elektroden en een lashelm+handschoenen bestellen en wat ermee gaan spelen. Dan kom ik graag eens een keer langs.

Mooi om te horen dat staal daarna niet meer vervormd, kruip heet het dus. Dan blijft lassen zonder gloeien iig een optie.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door spinningwheels »

Hoezo je voorkeur voor MMA ( elektrode) lassen?
Mig is denk ik een stukje eenvoudiger aan te leren, en werkt wat prettiger.
Ook bij dunner materiaal, Plaatwerk lassen met elektrode word je niet echt vrolijk van.
Komt nog bij dat Mig voordeliger is , elektrode zijn redelijk aan de prijs, en een pakje van 100 is maar zo op.
Een rol van 15 KG draad en een fles meng gas Gaan veel langer mee
Gebruikt mig spul staat zat op MP ,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Lassen en restspanning

Bericht door stef stuntpiloot »

@ spinningwheels, Goed argument. Toch kan ik het wel begrijpen als het budget niet te groot is. Ik heb net een TIG set gekocht en alles bij elkaar is het toch al snel kostbaar (je bent zo over de 1000 euro)

MMA: Voor 300 euro kan je in principe mooi beginnen

MIG: Voor 900 euro heb je een leuke beginners set

TIG: Voor 900 euro heb je een leuke beginners set

TIG AC/DC: Gaat al snel naar de 1200 euro
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Lassen en restspanning

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Erwin,

Ik wil je als je geen ervaring hebt nog aanraden om te kijken of je een ervaren lasser in de omgeving hebt die je kan helpen. Mocht die er niet zijn of wil je het zelf proberen dan raad ik je aan om sowieso naar youtube kanalen te kijken:

Weld.com ( https://www.youtube.com/user/Welddotcom/videos )
Weldingtipsandtricks ( https://www.youtube.com/user/weldingtip ... cks/videos )
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door spinningwheels »

Dat budget wat je noemt is waarschijnlijk B merk nieuw.
Zie nu al op MP een leuk ding staan voor 320 euro incl eigendom fles.
Tig zou ik een beginner niet zo snel aanraden. Het is dan wel zo,n beetje het mooiste proces, maar om aan te leren wel lastig.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lassen en restspanning

Bericht door DaBit »

Chinese babies schijnen ook niet zoveel moeite te hebben met dat moeilijke Chinees.

Ik heb nooit anders gedaan dan TIG. Gaat goed zat alsnje niet weet dat het moeilijk zou moeten zijn. Al is het na een paar maanden niet lassen wel weer even wennen om ook hele mooie lasjes te maken. Laatst kreeg ik wel een MIG toorts in mijn handen, en dat vond ik net een metaal-kitspuit :lol:

Ik blijf TIG voor de hobbyist toch een mooi proces vinden . Je kunt er alles mee lassen door simpelweg de toevoegstaaf te wisselen, van heel dun tot dik genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door rkr »

Hier ook iemand die begonnen is op TIG, ook met de rede dat je dan snel van staal naar rvs naar aluminium kunt wisselen, zonder ander gas/toorts/toortslining te hoeven vervangen

ook kunnen TIG machines elektrode lassen dus het is eigenlijk meteen 2 in 1

na een tijdje tig te hebben gelast maar eens zo'n tang voor elektrodes gehaald. na een paar uur de boel in de hoek gegooid. het lukte me gewoon niet, ik had helemaal geen zicht op wat ik deed, koude start van de las, op het eind altijd gaten eringefikt, en dat is wel een groot nadeel van tig, je wordt enorm verwent.


maar nu terug naar de TS. je kunt ook kijken voor een tig machine, daar elektrode mee lassen, en later overstappen op tig

ook TIG-hardsolderen vind ik heel erg mooi. als je staal last geen staal toevoegmateriaal, maar bijvoorbeeld koper. omdat dit een lager smeltpunt heeft, smelt je staal niet, dus in lastige situaties kan dit vaak enorm helpen. het is wel minder sterk, maar dat maakt voor ons soort constructies vaak toch niet zo uit omdat hobbyisten altijd veel te veel lassen leggen.
heb eigenlijk geen idee of je werk dan meer of juist minder trekt
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door javanree »

Hoewel ik op de MTS alle methoden geleerd heb, grijp ik toch bijna altijd naar het elektrode apparaat...
Zeker als het stevig constructie werk is, gaat er voor mij niets boven elektrode. Vooral met MIG vind ik het er meestal niet mooi uit zien, las ligt er vaak meer op, terwijl met elektrode het mooi overvloeit van het ene in het andere deel.

Mits je je tot onderhandse hoeklassen beperkt en je je elektroden juist kiest kan het vrijwel niet mislukken (vooral die tweede is heel belangrijk ; geen goedkope Gamma troep maar bijvoorbeeld Lincoln Smitweld Omnia's) Die las je mooi slepend en als je dan een redelijke lastransformator hebt kun je prima resultaten behalen. Maar zoals met alle soorten lassen ook hier geldt "oefening baart kunst" , verwacht niet dat je dit even op een achtermiddag in de vingers hebt.

TIG is ook een heel mooi proces, maar vereist een grotere investering en een paar stabiele handen (ik vond altijd onder controle houden van toevoerdraad de grootste uitdaging) Niet iets voor een eenmalige klusje.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Lassen en restspanning

Bericht door keesfrees »

goed verhaal, elke methode z'n voor en z'n nadelen
maar
javanree schreef:Vooral met MIG vind ik het er meestal niet mooi uit zien, las ligt er vaak meer op
in dat geval moet je stroom wat opdraaien, maar misschien kan dat lasapparaat niet hoger (?)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door javanree »

Bij 400V typen lukt dat vaak wel, maar zeker als je aan 230V vast zit loop je er vaak tegen aan. Ook met elektrode lassen trouwens, ik gebruik nooit dikker dan 2.5mm omdat het anders met 230V niet meer lekker gaat.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Lassen en restspanning

Bericht door ErwinL »

Voorkeur voor elektrode lassen is inderdaad enkel het budget momenteel. Door de twee genoemde youtube kanalen juist wat meer vertrouwen hierin gekregen, maar liever zou ik met een MIG of TIG apparaat werken. Ik zal iig rondvragen of ik iemand ken met ervaring/apparatuur.

Ik zal een lashelm, handschoenen en wat fatsoenlijke elektroden bestellen. Mogelijk daarna toch eens kijken naar een 2e hands MIG lasapparaat, dat lijkt op de filmpjes toch wel bijzonder simpel te werken.
Plaats reactie