Lassen en restspanning

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Lassen en restspanning

Bericht door ErwinL »

Hey allemaal,

Ik wil beginnen met het uittekenen van een grote cnc portaalfrees. De daadwerkelijke start van de bouw gaat nog wel even duren waarschijnlijk, vandaar nog geen bouwtopic.

Nu heb ik het idee om alles van staal te maken, maar ik heb nog geen ervaring met lassen, laat staan fatsoenlijke apparatuur. Nu wil ik dus binnenkort wat gaan oefenen met een goedkoop elektrode lasapparaat met rutiel elektroden.

Nu vraag ik mij alleen af wat de restspanning gaat doen na het lassen. Komt deze alleen vrij wanneer er aan gefreesd, gezaagd of geboord wordt? Of trekt alles sowieso over een lange periode nog krom? Mogelijk zoek ik verkeerd, maar ik heb hier niets over kunnen vinden.
Anders zou werken met zelfvlakkende epoxy of stelschroeven nog mogelijk zijn. Als het wel een probleem blijft, moet het mogelijk spanningsarm gegloeid worden, heeft iemand hier toevallig een kosten indicatie voor, voor vrij grote delen? Gloeien zou het fijnste zijn, zo kan er ook direct het één en ander vlak gefreesd kunnen worden. Maar dit moet uitbesteedt worden en ben bang dat dit direct hoge kosten met zich meebrengt.

Hopelijk kunnen jullie mij hier iets meer duidelijkheid over geven, alvast bedankt!
Mvg,
Erwin
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lassen en restspanning

Bericht door spinningwheels »

Wat betreft het lassen, Ja je kunt een trafo bij de Lidl of zo halen, en op zich doet zo,n ding het nog niet eens zo raar.
Maar als je nog nooit zo,n ding zelfs maar van dichtbij gezien hebt is de kans op succes wel heel erg klein.
Zelfde eigenlijk voor mig lassen, alhoewel dat eenvoudiger is.