Alu poeli imbus loskrijgen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door Joost »

Wat is de beste manier om een Alu poeli die met imbus boutjes vastzit op een as weer los te krijgen?
Ik krijg geen beweging in de imbusboutjes en ben bang dat ik ze kapot draai. Ik heb dit onderdeel zelf niet gemonteerd dus ik weet niet of het bijv. met locktide is vastgezet o.i.d.

Een aantal opties die in me op komen..
- warmstoken
- smeren (kruipolie)
- er op tikken met iets hards

Iemand hier ervaring mee?

De poeli moet er af omdat hij een tiental graden slipt ten opzichte van de as waar hij op zit. Dit zorgt voor flink wat backlash. Hij zit dus eigenlijk los maar toch ook vast.. :roll: Uitdaging twee wordt om de poelie wél goed vast te zetten.. Als iemand daar tips voor heeft..
LinuxCNC user
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door benkr »

Losmaken door verwarmen geeft de meeste kans, als het gelijmd zit dan werkt dat ook.
Verwarm de poelie b.v. met een gasvlam of verafbrander tot zo'n 100 a 150 graden te warm gaat ten koste van je lagers, te koud en het werkt niet.
Door het verwarmen zal het Aluminium meer uitzetten dan het staal van de motoras en het inbusboutje, beiden geven daardoor meer ruimte. Ook eventuele Loctite lijm zal door warmte loskomen.
Probeer het vooral snel te doen, dus vooral het Aluminium verwarmen en met een behoorlijke vlam of brander, hoe sneller hoe beter voor de rest (o.a. lagers).

Vastzetten gewoon met Loctite die bedoeld is voor het verlijmen van ronde verbindingen, heb het staan maar weet nu even het juiste typenummer niet, ik geloof 603, 638 of 648 maar weet het niet zeker.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door DaBit »

Kruipolie zowiezo. Baat het niet dan schaad het niet. Als je geen fatsoenlijke hebt doet een mengsel van ATF en aceton de truuk ook prima.
Warmstoken kan helpen, vooral als je loctite vermoed. Al moet je bij die kleine inbusjes best wel een eind gaan wil het effect hebben. Zeg 200-250 graden. Doe dat snel met een vlam, dan worden je lagers amper warm.

Ik zet m'n poelies vast met Loctite 603 en ben daar zeer tevreden mee, maar de meesten hier hebben liever dat je een klembus monteert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door Damocles »

Als de poelie al slipt dan lijkt kruipolie en verwarmen mij hier niet aan de orde want het is niet geklemd. Dan vermoed ik dat de inbusjes een groef gemaakt hebben waar ze nu in vast zitten? Dus eerst inbusjes verwijderen? Sowieso die eerst los zetten en als dat niet gaat uitboren en proberen te stoppen voor je de as raakt.

Op tikken zou ik mee oppassen om de as niet te buigen of lagers te beschadigen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door Oscar f1 »

Als dat mogelijk is kun in het inbusje een kleine puntige soldeerbout steken en een kwartiertje laten verwarmen.
Dan proberen los te draaien.

Succes!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door audiomanics »

Uitboren?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door Flupke85 »

Wat bij mij de truc altijd doet: Ik heb ooit een set metrische en engelse maten inbus bitjes gekocht bij de Aldi.
Als een metrische inbus niet meer pakt dan wil een engelse vaak wel passen. Anders kun je er ook nog een torx inslaan. Anders helpt een linkse tap ook nog wel.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door harry321 »

en als je uiteindelijk de eerste inbus er uit hebt, check ff of er niet nog 1 in zit, vaak zitten er 2 op elkaar.
en ga niet met een poelietrekker rechtstreeks op de poelie kracht zetten, die poelies kunnen niets hebben (uit ervaring :oops: :oops: )
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door Joost »

Het heeft even stil gelegen en ik ben er niet aan toe gekomen om eerder te reageren, bedankt voor jullie reacties!

Uiteindelijk heb ik de de inbusboutjes moeten uitboren. Ik heb hier linksdraaiende boren voor gebruikt in de hoop dat deze zouden 'happen' in de boutjes en deze er zo uit zouden draaien, helaas.
13262
In totaal zitten er 3 gaten in de in de poelie en ook drie 'happen' uit de stappenmotor as. Een was er al uitgeboord. Het is duidelijk dat een van de vorige eigenaren flink aan het beunen is geweest..

We zijn dus op de helft, stap twee is het weer vastzetten van de poelie op de as.

Is vastzetten met Loctite 603 (na goed reinigen) zonder boutjes echt voldoende?
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Alu poeli imbus loskrijgen

Bericht door DaBit »

Als de passing niet te ruim is werkt dat prima. De poelies op de 1,1kW motor van mijn draaibank zitten ook zo vast.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie