hallo,
puur voor mijzelf doe ik wel eens een motorblokje van een oldtimer bromfiets reviseren.
om de lagers te plaatsen (en demonteren) moet je de carterdelen verwarmen tot 150/200 graden en de lagers in de vriezer doen omdat het allemaal klempassingen zijn.
nou vraag ik mij 2 dingen af, 1; veranderd er iets van de structuur/hardheid van aluminium/lagerbrons en messing als die (meerdere keren) verwarmd worden naar een max temperatuur van 200 graden ?
.
en 2; is bijna dezelfde vraag maar wil toch een apart antwoord daar voor omdat het een veel harder materiaalsoort is, veranderd er iets van de structuur/hardheid van de kogellagers als je dat (meerdere keren) verwarmd naar een max temperatuur van 200 graden ?
.
dit vraag ik omdat er op bromfiets fora gegild wordt dat je zo min mogelijk de carters moet verwarmen tot max 200 graden want zou niet goed zijn, ik betwijfel dat een beetje omdat de werktemperatuur van zo een motorblokje, vooral degene die flink opgevoerd zijn, ook flink op kunnen lopen, dus krijgt het materiaal sowieso telkens met grote temperatuur verschillen te maken.
lagerbrons en messing en aluminium
Moderator: Moderators
Re: lagerbrons en messing en aluminium
Kogellagers mag je normaal tot maximaal 125 graden Celcius verwarmen , volgens documentatie van SKF. Daarboven bestaat kans op verandering van de structuur (bron : SKF leerboek wentellagers)
Vanaf circa 100-150 graden kan bij zowel brons als messing als aluminium reeds langzaam een structuurverandering optreden. Zoek maar eens op annealing bij Google, in combinatie met engelse materiaalnaam.
Vanaf circa 100-150 graden kan bij zowel brons als messing als aluminium reeds langzaam een structuurverandering optreden. Zoek maar eens op annealing bij Google, in combinatie met engelse materiaalnaam.
Re: lagerbrons en messing en aluminium
Even voor de duidelijkheid, dat lagers niet warmer zouden mogen worden dan 125 graden geldt alleen voor gesloten lagers, dus over het algemeen met de toevoeging ZZ, 2RS1, EE, LLU etc. maar dan alleen omdat het vet dat er in ziet niet tegen een hogere temperatuur kan. Er zijn ook gesloten lagers voor temperaturen tot 150 graden en 200 graden, het enigste verschil is het toegepaste vet. Verder is, zeker voor een open lager, 200 graden geen enkel probleem, zolang de opwarming maar gelijkmatig gebeurd, dus in een oven of beter nog met een inductieverwarmer en dus niet met een vlam of iets dergelijks.
Re: lagerbrons en messing en aluminium
ok, er treed dus verandering op, zit ik met de volgende vraag,hoeveel verandering treed er dan op want 150/200 graden is natuurlijk maar net de grens dat er iets gaat gebeuren ? ga je daadwerkelijk iets merken in verschil/hardheid van materiaal of zijn het tienden van procenten van verschil.javanree schreef:Kogellagers mag je normaal tot maximaal 125 graden Celcius verwarmen , volgens documentatie van SKF. Daarboven bestaat kans op verandering van de structuur (bron : SKF leerboek wentellagers)
Vanaf circa 100-150 graden kan bij zowel brons als messing als aluminium reeds langzaam een structuurverandering optreden. Zoek maar eens op annealing bij Google, in combinatie met engelse materiaalnaam.
en vraag 2; treed de verandering bij een temp van 150/200 graden 1 keer op of treed die verandering keer op keer op ? ik bedoel, als voorbeeld, bij de eerste verhitting van 150/200 graden verminderd de kwaliteit zeg maar met 1%, houden we 99% over,gaat er bij de 2e verhitting nou weer 1% verloren, en bij de 3e weer 1% enz, enz ?
of verminderd de kwaliteit bij de 2e, 3e, enzovoort enkel door respectievelijk hogere temperaturen te gaan gebruiken?
Re: lagerbrons en messing en aluminium
Nee, het is niet het lager dat niet tegen 200 graden kan maar het vet. In een motorblokje zitten over het algemeen geen gesloten lagers maar open lagers, hiervoor is 200 graden geen enkel probleem, even er van uitgaande dat je een normaal merk lager gebruikt, zoals skf, ina/fag, ntn/snr, torrington, etcetera