Lazer neer!

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6015
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Lazer neer!

Bericht door Sven »

Vandaag zat er een aardigheidje bij de post:

13470

Ik wil al een tijdje een positioneerhulpstuk voor het bepalen van het nulpunt.
Maar wat ik ook verzon, ik vond het te ingewikkeld voor een eerste poging.

Een laserpointer geeft geen scherpe punt en je moet weer fratsen uithalen om 'm te kunnen richten.
USB camera moet ook gericht worden en daarna ook nog in de software geknoopt worden.

Een luchtbuksvizier dan? Da's een camera zonder snoer.
En toen ik daar naar op ging zoeken vond ik bovenstaande ding, een lasersight huppeldepup voor op je geweer (Meelezende cnc-enthousiaste AIVDeeërs, ik heb geen geweer. En ook geen snelkookpan.)

Voor het enorme bedrag van 15 dollar inclusief verzenden was ie in 3 weken thuisbezorgd. En de batterij kostte bij de hema eu 7,50...

Helaas is de punt ook niet superscherp en bovendien een lijntje. Maar het lijkt er wel op de het ding in zichzelf te richten is, dmv twee imbusjes.

Daar gaan we maar eens mee aan de slag!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lazer neer!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet scherp, zit ik ook altijd mee met al die laser tooltjes.
Is dat niet scherp zijn van de punt niet een kwestie van overbelichting (van het oog), dus als je de boel knijpt, wordt het dan scherper ? Alleen hoe knijp je zonder de straal te verstrooien.

We zijn benieuwd naar de ervaringen.

Ik heb laatst zo'n achteruit rij cameraatje besteld met beeldscherm, om es mee te spelen. Helaas zit er wel een virtuele weg getekend door het video beeld. Verder moet ik het cameraatje nog een beetje slopen om bruikbaar te krijgen (nog niet aan toe gekomen).
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Lazer neer!

Bericht door Leeuwinga »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lazer neer!

Bericht door DaBit »

Ik heb nog steeds twee lijnlasertjes in mijn kop zitten. Voordeel van lijnlasertjes is dat ik die naast de frees kan plaatsen en toch een kruis kan krijgen op de plek waar het hart van de frees zit. Met een puntlaser is dat lastiger.

Een erg smal lijntje geven die Chinese dingen niet (kosten ook maar een fractie van wat jij betaald hebt), maar voor een hoop dingen is nulpunt in XY +/- 0,5mm ofzo meer dan goed genoeg, en dan is het wel lekker snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lazer neer!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat (kruis)punt-lasertje of cameraatje is toch gewoon een tool, die heeft in de tooltabel toch een correctie X en Y en kun je die toch gewoon naast je spil monteren? Ja, dan mis je iets in het bereik waar je kunt uitrichten, lijkt me niet echt een probleem. Verder moet je er wel voor zorgen dat ie echt loodrecht ( evenwijdig aan de Z-as ) staat, anders gaat het alsnog fout bij verschillende hoogtes.

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of die correctie in XY in de tooltabel ook omgekeerd werkt, maar daar ga ik toch wel van uit, anders gaat er wel iets mis als je een preset doet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lazer neer!

Bericht door DaBit »

Ja, klopt helemaal

Alleen het nut van dat kruislasertje is puur de snelheid en gemak waarmee het te gebruiken is. Met de lijnlasertjes hoef ik geen tool aan te maken of een wissel uit te voeren. Die dingen hangen ook niet op een I/O van de computer, maar simpelweg aan een aan/uit schakelaartje. Klik aan, beetje joggen, ja ongeveer goed, X nul, Y nul, gaan.

En vanwege de lijnen kun je ook zien of je de plank hout of kunststof (met metaal werken die lasers niet; de lijn reflecteert gewoon en dan zie je 'm niet) een beetje haaks op de tafel gebout hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6015
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lazer neer!

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Verder moet je er wel voor zorgen dat ie echt loodrecht ( evenwijdig aan de Z-as ) staat, anders gaat het alsnog fout bij verschillende hoogtes.
Dat blijkt idd met dit lasertje in te stellen.
Dus ik moet enkel een railtje fabrieken waar de klem aan vast te zetten is, dat vastschroeven aan de z-as en ik kan de boel eenvoudig parallel stellen aan de z-asbeweging.

Ik ga het lijntje in de y-richting laten wijzen, dan kan ik het midden het makkelijkst schatten, de x-richting wordt dan de breedte van het streepje.

As for toolsetting in linuxcnc, maak ik dan een tool aan in de tooltable en geef die de offsets die ik aflees ten opzichte van een kruisje dat ik door de frees op een bekende positie laat maken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lazer neer!

Bericht door DaBit »

Yep, dat zijn de waarden die in de tooltabel horen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lazer neer!

Bericht door serum »

Hmm, das nog niet zo eenvoudig om dat binnen edingcnc voor elkaar te krijgen zie ik nu. Ik kan alleen een z opgeven in de tool-table en in de ini staat een xdelta, maar die wordt volgens mij alleen aangeroepen bij het draaien. Ik zie het ook wel zitten, zo'n crosshair.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lazer neer!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Hmm, das nog niet zo eenvoudig om dat binnen edingcnc voor elkaar te krijgen zie ik nu. Ik kan alleen een z opgeven in de tool-table en in de ini staat een xdelta, maar die wordt volgens mij alleen aangeroepen bij het draaien. Ik zie het ook wel zitten, zo'n crosshair.
Dan moet je waarschijnlijk een truucje uithalen, dat je in de 'meetcyclus makro' een 2e nulpunt (G55) standaard een offset geeft op je gemaakte nulpunt (G54), en daarna met G55 aan het werk gaat.
Of op een andere manier standaard in de programmakop iets van een offset (nulpunt verschuiving ;-) ) verrekenen.

Maar las ik laatst niet dat EdingCNC nu ook met 2 spindels kon werken, misschien een software update?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lazer neer!

Bericht door DaBit »

serum schreef:Ik zie het ook wel zitten, zo'n crosshair.
Plaatjes bij mijn praatje hierboven:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan ben je van het 'ik heb een aparte voorziening in de besturing nodig' af. Nadelen zijn er ook: als er een lange dikke frees ingespannen is dan blokkeert die de laserlijntjes en zie je alsnog niks.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lazer neer!

Bericht door serum »

Hey, dat zit ook op mijn kolomboormachientje, (waar ik eerst het nut totaal niet van in zag, maar owh, wat is het handig.. En inderdaad; bij een dikkere boor, Z iets te laag, wordt je boor keurig uitgelicht.

puik plan Dabit! Die lasertjes; heb je daar nog verschillende van getest? is het de 5mw variant? mxd1230?

Die luchtvoorziening, wasda? koeling/spanenblazerij?
Plaats reactie