schuif maat kopen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Serum, verborgen talent, dat schrijven van mooie proza? :P

En Bertus, zo'n forum is net als televisie, als mensen het niets vinden kijken ze toch niet. En gewoon gebruiken die schuifmaat, totdat het tegendeel bewezen wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door spinningwheels »

Doe eens foto,s van dat ding , voorkant , achterkant batterij, ( mitu propt er geen china baterijen in )
Doosje , handleiding,
Zou wel leuk zijn om foto,s met een zeker echte te vergelijken,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door spinningwheels »

even de foto,s van de advertentie bekeken
De eerste foto zou waarschijnlijk een echte zijn. de andere foto,s van een neppe.
Kijk alleen maar naar het vastzet schroefje , zoals in de video vermeld word is de schroef bij nep veel hoger.
Maar op youtube zijn best wel veel filmpjes te vinden over het herkennen van nep meetgereedschap en zo
In theorie kan ik praktisch alles
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: schuif maat kopen

Bericht door D9R »

Marktplaats staat vol met neppe spullen.
Ik was ook voor de grap aan het kijken. Maar er worden allemaal mitutoyo's aangeboden in 'nieuwstaat'.
Kortom...grote kans op het volgende: China besteld en op Marktplaats gezet.
Imitatie heeft o.a. een groot metalen knopje i.p.v. een kleine platte zoals de echte heeft.
Maar ik zou je aanraden op gewoon een nieuwe te kopen voor de 95,- euro.
Dan heb je zeker een echte en daar doe je een hele tijd mee.
Voor die paar euro verschil ga je toch niet lopen zeulen met het risico dat je imitatie koopt?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door javanree »

Er wordt meer nagemaakt dan alleen die ene schuifmaat :
http://www.mitutoyo.com.sg/documents/Im ... %206pp.pdf
Ook de standaard klokjes en zelfs (klok)schuifmaten

Maar goed ik zie dat Bertus het spul al weer op marktplaats heeft gezet
(jammer dat je er niet bij zet dat het nep is...)

Wat de nauwkeurigheid betreft : een goede schuifmaat is volgens de regels misschien maar tot +/-0.05 (of als je sommige 'vuistregels' hanteert zelfs +/-0.1) nauwkeurig, in de praktijk kun je als je ervaring hebt zeker op buitenmaten best op +/- 0.02mm nauwkeurig gaan werken met een goede (klok)schuifmaat. Kwestie van het ding regelmatig controleren en gevoel ontwikkelen voor juiste meetdruk
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door mark3 »

En niet te vergeten de schuifmaat goed afstellen dmv de 2 schroefjes aan de bovenzijde.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door bertus1945 »

toch maar een analoge mutitoyo gekocht
bedankt allemaal voor de antwoorden en hulp.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: schuif maat kopen

Bericht door Chibs »

Hoop toch niet dat je echt die digitale nep mutitoyo verkocht hebt zonder er iets over te zeggen? :cry:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: schuif maat kopen

Bericht door Mcgyver »

Nu zit ik me toch af te vragen wie aan den lijve ondervonden heeft dat die mitutoyo's van buitelaar nep zijn..

Ik heb online ook wat dingen gezien waaraan je de echte van neppe kan onderscheiden..
Maar heb nog niemand gehoord die kon vertellen hij was nep want.....

1 van de dingen die bij de fake mitutoyo's niet klopt is het serienummer op de de schuifmaat en het test rapport..

De afbeeldingen die buitelaar laat zien van de schuifmaat laat zien zien er hetzelfde uit als de echte mitutoyo die ik bij mn lokale gereedschapsboer heb gekocht voor het werk 2 dagen geleden....

Ik ben nog niet overtuigd of de modellen van buitelaar nep zijn, heb zo'n schuifmaat nog niet in mn handen gehad....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: schuif maat kopen

Bericht door Danny »

En ik vraag me af of het op gebied van nauwkeurigheid wel uitmaakt of het een echte of een nep schuifmaat is.
Een paar jaar geleden hebben we op het werk een test gedaan.
We hebben een as laten meten door 10 mensen met één en dezelfde schuifmaat (Tesa IP67). Daarbij kregen we 8 verschillende metingen met een verschil van 0,07mm. Bij het meten van een boring kwamen we uit op een verschil van meer dan 0,1mm.

greetings
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door assink »

Die van bertus kwam van alie express, niet van buitelaar zoals ik het lees.
Geloof ook niet dat buitelaar nep spul gaat verkopen, dat kan veel gezeur opleveren.

Schuifmaat is goed voor metingen van 0.1mm. De kracht die op de meetkop gezet wordt heeft nogal invloed op de meting in mijn ogen. Daarom zit er op een schroefmaat ook zo'n ratelknopje, dan is de kracht altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: schuif maat kopen

Bericht door DaBit »

Ik denk niet dat Buitelaar willens en wetens nep-Mitutoyo's verkoopt. Daar kunnen ze een hoop gedonder mee krijgen. Kledingwinkeleigenaren die nep-Levi's enzo verkopen houden er meestal ook gruwelijke koppijn aan over.

Marktplaats/fleabay/babipangpangland is een ander verhaal natuurlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: schuif maat kopen

Bericht door Mcgyver »

assink schreef:Die van bertus kwam van alie express, niet van buitelaar zoals ik het lees.
:oops: oops hahah Ik dacht gelezen te hebben dat hij hem bij buitelaar had besteld.. hahah

Dat verklaard alweer een heleboel... die van buitelaar is best goedkoop, bij de lokale gereedschappen boer kostte de digitale mitutoyo 130 incl btw bij buitelaar 99, das wel goedkoop..


Zelf zweer ik bij mitutoyo... heb nooit zo'n goede ervaringen gehad bij goedkopere schuifmaten... meetfouten zitten ook wel eens in de afstelling van de 2 schroefjes bovenaan... door slijtage zit er ook wel eens wat meer speling in...

Bij praktisch alle goedkopere schuifmaten die ik in mn handen heb gehad.... als ik 2x vlot de schuifmaat in en uit schuif dan staat er ineens een andere maat in het display als ik hem dicht schuif...

alleen de duurdere schuifmaten zoals van mahr zouden wat beter kunnen zijn... maar mitutoyo is zeker als deze in de aanbieding is nog het meest aantrekkelijk in mijn ogen :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: schuif maat kopen

Bericht door serum »

Schuifmaat is goed voor metingen van 0.1mm.
als je dusdanig onnauwkeurig meet met een schuifmaat dan gebruik je hem niet goed. Ook bij de meetverschillen waar Danny het over heeft, dan is er gemeten door mensen die echt niet weten hoe zo'n ding werkt. een verschil van 0,02-0,03 verschil is eerder reel als je het over mensen hebt die hem weten te gebruiken. (bekken parallel aan het te meten opervlakte, schuifmaat haaks in het gat etc, niet met gewicht eraan hangen om de maat te bepalen). Een schuifmaat is geen precisie instrument, maar om hem af te schilderen als 0,1mm nauwkeurig. Dat verdient ie ook niet.
Plaats reactie