smeersysteem

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: smeersysteem

Bericht door DaBit »

2ml is ook heel veel hoor. Als ik handmatig de geleidingen van de Emco in de olie zet dan gebruik ik minder.

Kun je deze distributordingen eigenlijk ook in serie schakelen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: smeersysteem

Bericht door serum »

Da's inderdaad fors. Ik weet het, totaal ander type geleiding, maar ik zag in de handleiding van Hiwin dat ze 0,3ml per 300km travel voorschrijven. Fors minder dan ik had verwacht. Voor een dove-tail is het vers houden van de olie wel een aanrader, maar ik vermoed dat het spaarzamer kan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:un je deze distributordingen eigenlijk ook in serie schakelen?
Ja, geen probleem, alledrie hebben een open doorvoer, ik heb er aan één kant een blindstop ingedraaid maar kan zo vervangen worden door een slangkoppeling naar een volgende.
serum schreef:Voor een dove-tail is het vers houden van de olie wel een aanrader, maar ik vermoed dat het spaarzamer kan.
2ml/min is ook maar een grootheid hè, is er een uitgangspunt om mee te rekenen, het hoeft natuurlijk geen minuut te draaien ;-)

't Is sowieso nog iets wat ik moet bepalen, hoeveel olie er nodig is bij hoeveel beweging. Ik denk erover om op basis van richting en positie te bepalen wat de afgelegde afstand is, en bij te houden hoeveel richtingswisselingen er zijn geweest, maar met de positie kan ik het ook nog per segment bijhouden hoe zwaar dat belast is. Weet niet of dat zin heeft en waar het verbruik precies van afhankelijk is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door andrefc101 »

Breaker schreef:Ik denk erover om op basis van richting en positie te bepalen wat de afgelegde afstand is, en bij te houden hoeveel richtingswisselingen er zijn geweest, maar met de positie kan ik het ook nog per segment bijhouden hoe zwaar dat belast is.
Afstand en positie zal toch niet uitmaken? Per smeercyclus zal hij toch per uitgang altijd dezeflde hoeveel olie doorgeven?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Ja, dat wel, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe ik het best bepaal wanneer die machine een dosis te geven en hoe groot.

Als de positie toch uitgelezen wordt om de afgelegde afstand te bepalen, is het weinig extra moeite om het aantal richtingswisselingen bij te houden, of te bepalen welk deel van de geleiding het meest belast wordt. Heb wel eens gelezen dat er bij veel snelle bewegingen meer gesmeerd moet worden (?)

Maar misschien levert het weinig op en is bijvoorbeeld ieder uur een shot net zo praktisch.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door andrefc101 »

Smeer je nu met dit systeem zowel de karretjes als de ko moer? Welke olie ga je hiervoor gebruiken? Moet ere ook nog aan straks hè...... Mijn Djing Djang olie masjien heb ik al zoals je weet ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: smeersysteem

Bericht door DaBit »

Zowiezo moet je eigenlijk de machine pas een dosis geven als-ie niet aan het frezen is en als-ie een slag maakt die lang genoeg is om de olie te verdelen. Dus tijdens G0's die lang genoeg zijn, bijvoorbeeld bij een toolwissel.
Doe je het tijdens G1 bewegingen met de frees in contact met het materiaal dan zit er toch ergens extra olie op de zwaluwstaart/blokgeleidingen waar het eerst niet zat en in aluminium zou je dat wel eens kunnen zien. Met kogel/rollengeleiding heb je dat volgens mij niet, maar daar moet een expert maar uitsluitsel over geven.

Als ik het in LinuxCNC zou moeten maken voor een zwaluwstaartmachine, dan wacht ik na verlopen van een timer (bijv. 30 minuten) een G0 terugtrekking in Z af, en op dat punt injecteer ik dan een cyclus die olie doseert terwijl er wat loze bewegingen op maximale Z uitgevoerd worden.
En als me dat niet zou lukken, dan laat ik het hele timer-idee zitten en start ik de cyclus enkel handmatig en/of tijdens een toolwissel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door thebigbozz »

Zelf heb ik ook zo'n smeerpomp en distributeurs zoals de topic starter. Enkel is die van mij een "PLC versie". Dus zonder timer.
Ik wil hem helemaal aansturen door linuxcnc. Nog een beetje aan het kijken hoe ik het in het vat gaat gieten.
Zit er aan te denken om dit component een beetje te modificeren en te gaan gebruiken. Ik ben er alleen nog niet bekend mee hoe dit moet.

15755

15756

Er zit op deze pump geen pressure switch want dat is niet gewenst bij deze distribiteurs.

Echter was mijn idee juist enkel bij "motion" te smeren.
En ook wil ik graag een error message als mijn olie level laag is in linuxcnc

Mark
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: smeersysteem

Bericht door DaBit »

Je kunt best bij 'motion' smeren, als je kogel/rollagering gebruikt. Met glijlagering zou ik daar wat terughoudender mee zijn. Aan de andere kant: eet het en je weet het; als het problemen oplevert kun je alsnog de strategie veranderen.

HAL-componenten in LinuxCNC zijn makkelijk: installeren met 'halcompile --install componentnaam' en gebruiken in HAL zoals ieder ander.
Custom foutmeldingen kunnen ook: http://linuxcnc.org/docs/2.5/html/man/m ... age.9.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

andrefc101 schreef:Smeer je nu met dit systeem zowel de karretjes als de ko moer? Welke olie ga je hiervoor gebruiken?
Ik heb zwaluwstaartgeleidingen en de kogelomloopspindels zijn vet gevuld. De voorgeschreven olie voor de geleidingen van de machine is Castrol 68, ik gebruik deze nu: http://www.oliehandel.be/eurol/eurol-leibaanolie-68
thebigbozz schreef:Enkel is die van mij een "PLC versie".
Ik kan deze ook als PLC versie gebruiken, zolang ik de run timer maar niet overschrijd. Alleen het alarm aftappen gaat meer moeite worden, maar ik hoor 'm zo ook wel.
DaBit schreef:Als ik het in LinuxCNC zou moeten maken voor een zwaluwstaartmachine, dan wacht ik na verlopen van een timer (bijv. 30 minuten) een G0 terugtrekking in Z af, en op dat punt injecteer ik dan een cyclus die olie doseert terwijl er wat loze bewegingen op maximale Z uitgevoerd worden.
En als me dat niet zou lukken, dan laat ik het hele timer-idee zitten en start ik de cyclus enkel handmatig en/of tijdens een toolwissel.
Hmm, volle commando's vooruitlezen en daarop ingrijpen, die mogelijkheid zie ik niet bij EdingCNC, zal nog eens kijken wat er beschikbaar is. Gewoon een dosis olie pompen is geen probleem, net als een aparte routine om te smeren terwijl de tafel tussen de limieten beweegt. Het automatisch door de besturing laten uitvoeren van zo'n routine lijkt me eigenlijk niks.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Dan eindelijk de mogelijkheid om een boor in de machine te zetten. De smeernippels uitgeboord, de gaten opgeboord en getapt naar M8x1:

17441

17442

17444

17445

Secuur gespoeld en hogedruk koppelingen gemonteerd:

17443

Helaas eentje tekort :evil: , waarschijnlijk ergens in het proces verdwenen of eentje te weinig besteld, dus de derde uitgang dicht gestopt voor een proefrondje.

17446

Het duurt even om de leiding te vullen, maar daarna lijkt het goed te gaan.

EdingCNC bied sinds kort een mogelijkheid om een automatische interval in te stellen, dat is niet helemaal naar mijn zin, ik had liever wat meer opties gezien, zoals gemaakte meters of richtingsveranderingen, maar het is een begin:
17447

Nu de laatste koppeling bijbestellen als ik 'm niet snel terugvind en de leidingen een nette route geven... en klaar... eindelijk!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Schijnbaar toch al eerder over nagedacht...: Kwam een zakje met drie perfect passende kniekoppelingen tegen. :shock:

17457

Alles aangesloten:

17458

Zullen in de loop der tijd nog wel wat kleine aanpassingen in de routing komen, maar in principe is het zo allemaal werkend.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door skillalot »

Moeten die twee onderste daar wel met die tiewrap vast zitten?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Waarom wel of niet?

't Is nu even om de polyamide leidingen aan elkaar vast te zetten, deze zaten op rol en krullen alle kanten op, ik moet nog kijken hoe ze het best bewegen en dan geleiden. Zit te denken om ze los door ringen te geleiden, of zijn er beter manieren?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie