spuiten van aluminium

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

spuiten van aluminium

Bericht door Jensorie »

Hallo,

Ik wil wat stukken aluminium spuiten in mat zwart. het zijn volgens mij 2 ''soorten' alu. 1 mat stukje alu. en 1 glimmend stukje alu zegmaar...

mag ik dit zomaar spuiten met een grondlak en een mat zwarte spuitbus. of moet ik het eerst nog voorberwerken.


gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Damocles »

Altijd goed ontvetten voor je spuit, met ammoniak oid. En verder moet het gewoon lukken denk ik. Lezen wat er op de spuitbus staat ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Mcgyver »

ALs het werkstukje glimt zal de lak minder goed houden dan als het oppervlak licht is gestraald of geschuurd...

Je kan ook een fijn schuurpapier nemen en het glimmende oppervlak even schuren...

als je het te grof schuurd zie je dit terug in het werkstuk oppervlak...

en inderdaad even goed ontvetten is altijd belangrijk..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Floppy »

Voor aluminium verven wordt vaak een ets primer gebruikt als voorbehandeling.
Zie bv:http://www.spuitbus-verf-bestellen.nl/aerosols.htm
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Erik »

Jens,

Fiets even langs bij fa. Bodegom op de Beeklaan, die heeft veel spuitbussen en kan je goed adviseren. Ik denk net zoals Floppy dat je een etsende primer nodig heb. Daar overheen zou dan een 2-componentenlak gespoten kunnen worden. Bodegom levert ook spuitbussen met 2k-lak.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Defox
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 nov 2008 13:49
Locatie: Oosterblokker Noord-Holland
Contacteer:

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Defox »

Hallo Daar,

Ik gebruik hier verf van het merk Rust-Oleum voor, type Hard hat Industrial coatings.
Dit zijn spuitbussen of verf in potten wat zonder voorbewerking perfect hecht op aluminium.
Waar verkrijgbaar? ja dat is lastig, zoeken in goedgesorteerde bedrijven die b.v. gereedschap, tandwielen, of te wel alles verkopen voor onderhouds monteur, het wordt in Nederland gemaakt maar de website is niet echt duidelijk.
Lukt het niet, laat het maar weten in een PB-tje dan kan er natuurlijk wat geregeld worden.

Groet Peter.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Lude »

Het is nog niet genoemd: etsende primer is vanwege de oxide laag op aluminium. Als je gaat schuren, ontvetten en dan spuiten dan zit er al weer een oxide laagje op (zo snel gaat dat). Wil je dat iets langduurig mooi in de vef zit dan moet je er dus voor zorgen dat deze laag er niet op zit. Een etsende primer etst dit laagje weg voor je.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Jensorie »

Het is allemaar om het aluminium niet op te laten vallen in een kast.. helemaal omdat het spul vrij groot is...
Zelfetsende primer, moet dus ook nog een kleurtje over heen?
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Lude »

Als je grondlak gebruikt wel ja.

Voor mijn motorfietsen let ik er altijd wel op, anders valt om de paar jaar de lak van mn velgen. Voor wat jij zegt zou ik het gewoon spuiten met de eerste de beste spuitbus en niet meer over na denken ;-)
Polypas
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2008 20:57

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Polypas »

Hallo,
Eerst goed ontvetten met Tholuol of Tholueen. Gaat ook prima met aceton. Daarna de gronverf op basis van zinkchromaat (dit is verf met een groen-geel tintje)erop plaatsen en dan pas de eindlaag en dan heb je een degelijke bescherming van je Alu.
Groetjes
Polypas
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Damocles »

Ik ontvet altijd met ammoniak, is dat ook geschikt of minder?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: spuiten van aluminium

Bericht door joopbos »

pas op met Tholueen, dit is een zeer giftige stof, kankerverwekkend. Mocht 10 -15 jaar geleden voor alles en nog wat worden gebruikt maar nu niet meer. Ook aceton is nu uit den boze. Werd vroeger, door de dames nog wel eens als nagellakremover gebruikt. Mag ook niet meer.
Ammoniak in een goed geventileerde ruimte werkt best.

Joop
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: spuiten van aluminium

Bericht door Floppy »

joopbos schreef:pas op met Tholueen, dit is een zeer giftige stof, kankerverwekkend. Joop
Ik denk dat je in de war bent met benzeen. Tolueen zit oa in Thinner en is gewoon te krijgen net als aceton.
Ik zeg niet dat ze zo gezond zijn maar bij goed ventileren is het risico minimaal.
Trouwens de maximaal toegestane concentratie voor ammoniak is 25ppm, voor Tolueen 50ppm en voor aceton 500ppm. Dus eigenlijk is ammoniak schadelijker.
Plaats reactie