Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door stef stuntpiloot »

Het is intussen gelukt, ik heb er twee lange blokken van gemaakt in plaats van meerdere kleine.

Afbeelding

Voor wie ook zoiets wil maken, in deze video leg ik uit hoe ik het gemaakt heb:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door serum »

Het kan soms verrekte handig zijn om de klem in de breedte in te kunnen klemmen; gezien de werkdiepte (Y) van je machine, heb je de ruimte die in beslag wordt genomen door de achterste bek.

Kan het niet helemaal goed zien, maar heb je daar rekening mee gehouden bij het maken van die klemmen?

En een tik over je vingers.. Een waterpomptang om die moeren rond te draaien. Dat mag echt niet Stef! ;-)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat is geen waterpomptang, dat is een parallel tang van knipex die hier juist wel voor gemaakt is ;-)

wordt ook wel pliers wrench genoemd : http://www.knipex.com/index.php?id=1216 ... artID=2959

Mocht ik in de toekomst hem anders willen plaatsen dan is dat geen probleem, dan gebruik ik dan de andere klem set wel even tijdelijk. Dit is voor 99% van het werk dat ik er mee ga doen goed.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door serum »

Dat had ik niet gezien, terwijl ik de tangen wel ken.. Alsnog. Een ringsleutel gebruiken waar het kan is toch de regel :mrgreen: ..
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door stef stuntpiloot »

Als je die maat hebt wel ja, ben ik met je eens :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door serum »

Je bent in mijn optiek verplicht die maat ringsleutel te kopen. Vertel maar aan je vrouw dat het van mij mag. :mrgreen:

Serieus, uitschieten bij het opspannen en met je hand tegen een scherpe frees of punt van een machineklem oid aankomen. Dit is echt een situatie waar je niet zonder ringsleutel wilt werken is mijn mening.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door Ballegooijen »

Ik geloof ook niet dat die tang er voor gemaakt is. Volgens mij is het een waterpomptang die loodgieters vaak gebruiken. Door de gladde bekken maak je nauwelijks sporen op b.v. kranen e.d.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door stef stuntpiloot »

Maar omdat de bekken parallel blijven kan je er wel erg veel kracht mee uitoefenen.

Het punt van uitschieten heb je natuurlijk wel een goed punt mee, er zijn genoeg scherpe dingen in de omgeving om tegen aan te stoten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door andrefc101 »

Hier kan je heel lang over discusieren, maar een ringsleutel is veel goedkoper dan al die verbandmaterialen......
ben het niet altijd met Serum eens, maar deze maal.... dikke duim!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door stef stuntpiloot »

Oh ik ben het er mee eens hoor zoals ik al zei :) Ik verdedigde enkel de tang die wel voor dezelfde doelen gemaakt is. ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door DaBit »

Och, die tang lag gewoon binnen handbereik en de rest niet schat ik zo :lol:

Maar ik heb destijds inderdaad extra ring/steek sleutels gekocht voor de maten die ik op de freesmachine nodig heb. En als ik veel moet schroeven dan vind ik een ratel en dop op een accutolletje ook nog best praktisch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het altijd wel lekker om bij elke machine de standaard te gebruiken sleutels er bij te hebben hangen.
Kost bijna niks zo'n los sleuteltje, en het werkt heerlijk.
Vooral met b.v. M12 T-bouten, daar zit tegenwoordig 18mm moeren op, en mijn 'standaard' set heeft natuurlijk 19.
Meestal is het meer luiïgheid en vergeet dat ik nog geen sleutel besteld heb. (en probeer het toch ook te combineren met ander spul)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja dat is wel zo handig, alles bij de hand hebben anders ga je voor een compromis die meestal toch niet zo is. Ik heb steeksleutels tot 17 dus heb maar even wat bij besteld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem vastmaken, hoe doen jullie dat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k schrol in eerste instantie ook even.. ik dacht toch echt dat je een "universal nutfucker" gebruikte, maar nee.. dit is meer een "snelverstelbahco" die inderdaad parallel is, binnen de spelingen van het geval.. :)

de klemlijsten dan: mooi stukje werk!.. ik kan niet anders zeggen.. Ik heb zelf in het verleden speciale kikkers gemaakt voor het vastzetten van de machineklem op de CNC Freesbank.. de collega die voor mij met die machine werkte, vertrouwde op 2 inbusbouten midden in de klem.. nadeel was.. 't zijn maar 2 bouten.. als je "even" de klem wilde verplaatsen, moest je de losse bek er weer helemaal uithalen, omdat je er anders met de imbussleutel er niet bij kon.

als je de klem ook in de lengterichting op de tafel wilt kunnen monteren, moet je uitgaan van de afstand van de T-gleuven voor de maatvoering van je kikkers.
Ik heb op mijn eigen machine 6 kleine kikkertjes inplaats van 2 klemlijsten, maar ik kan de klem daarmee in elke gewenste postie op de machine zetten, omdat bij dat klemmetje de groef voor de kikkers rondom loopt.
't is van oorsprong een slijpklem, maar ach.. geef me een paar minuutjes en een VHM Frees.. en ik frees er wel een groef in..

Wat moeren aan-en losdraaien betreft.. nothing beats a ringsleutel.. op 1 uitzondering na.. gebruik liever een steeksleutel op de drawbar van een freesbank.. die lazert er namelijk meteen van af als je em vergeet..

vraag me niet hoe ik daar achter kwam :lol:
Plaats reactie