Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door Kjelt »

Ga ik eens proberen .
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door skillalot »

Ik weet niet wat je probeert te doen, maar een enkele draad naar je shield (antenne) lijkt mij nou niet bepaald de oplossing om storingen uit je kast te halen...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door Kjelt »

skillalot schreef: 13 aug 2018 07:52 Ik weet niet wat je probeert te doen, maar een enkele draad naar je shield (antenne) lijkt mij nou niet bepaald de oplossing om storingen uit je kast te halen...
Het aarden van de shield van de motordraad zoals de Nasa dat voorschrijft, dat wil ik eens gaan proberen.
Tot nu toe soldeerde ik de draad altijd op de shield en krimpkous klaar, nu heb ik bij de Nasa gezien hoe de pro's dit doen:
een rvs ringetje onder de shield schuiven, de nieuwe aard draad op de shield leggen een zogenaamde shield crimp eroverheen en krimpen, de draad om en terugbuigen en afwerken met krimpkous.
Alleen de shield crimps zijn unobtanium of je moet er 100 of meer bestellen a vele €'s en dan nog per kabelmaat en de krimptang kost ook honderden euros per maat.
Dus dat ga ik niet doen maar wil wel kijken of ik mijn huidige werkwijze kan verbeteren. Hobby heet dat :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je wel de ringetjes/buisjes onder de shield ?
Eigenlijk hetzelfde als sommige connectoren het doen, daar wordt de shield ook teruggeslagen over een knelring.

Messing is volgens mij ongeschikt om krimpverbindingen te maken. Het juiste koper, waarschijnlijk zuiver (99.9% zuurstof vrij), en dat is van zichzelf zacht. Wanneer je het vervormd wordt het harder, waterleiding buis is vermoedelijk gestrekt na extrusie en daardoor wat harder.
Als je op zoek gaat naar zachte koperleiding, remleiding enz. zal het een stuk beter gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 aug 2018 10:13 Heb je wel de ringetjes/buisjes onder de shield ?
Niet de officiele nee. Wel wat zelf gemaakt maar geen rvs.
Eigenlijk hetzelfde als sommige connectoren het doen, daar wordt de shield ook teruggeslagen over een knelring.
Ja klopt, best mooie instructies online als je wat wilt opzoeken hoe verbindingen op het hoogste niveau gemaakt worden.
Alleen jammer dat de spullen niet verkrijgbaar zijn of peperduur, aan de andere kant mijn machine hoeft de ruimte niet in natuurlijk :lol:
https://workmanship.nasa.gov/lib/insp/2 ... meset.html
Messing is volgens mij ongeschikt om krimpverbindingen te maken. Het juiste koper, waarschijnlijk zuiver (99.9% zuurstof vrij), en dat is van zichzelf zacht. Wanneer je het vervormd wordt het harder, waterleiding buis is vermoedelijk gestrekt na extrusie en daardoor wat harder.
Als je op zoek gaat naar zachte koperleiding, remleiding enz. zal het een stuk beter gaan.
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken in welke diameters die verkrijgbaar zijn, zal vermoedelijk niet veel variatie in zitten, het probleem is en blijft een aantal verschillende diameters te verkrijgen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door janplastiek »

neem latoen koper https://www.hazelaar.nl/product/1340808 ... 00x1000-mm
en draai dit rond de kabel, dicht solderen, klaar
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door Ballegooijen »

Je zou ook eens in een kampeer- of caravanwinkel kunnen kijken. https://www.kampeermarkt.com/Koperleiding-8mm.html
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door assink »

Steunhulzen voor uponor of andere kunststof leiding is ook mooi dunwandig spul.
Zijn vaak 1mm wanddikte, deze zachtgloeien en dan zul je al een heel eind zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door Kjelt »

Ok genoeg nieuwe info om eens op zoek te gaan , bedankt allemaal :)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Dunne koperen pijp 9, 10, 11 mm binnendiameter

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 12 aug 2018 10:30 Messing is wel zachter denk ik?
Over het algemeen is een legering (hier: messing = koper + zink) harder of/en taaier dan de zuivere vorm (koper of zink) dat komt omdat bij een zuiver metaal het atoomrooster in mooie lagen geordend is, die lagen schuiven relatief eenvoudig over elkaar heen bij vervormen.
17402

Bij een legering wordt deze structuur 'vervuild' met grotere atomen in het rooster. De lagen haken daardoor meer in elkaar en schuiven wordt veel moeilijker, zodoende is de weerstand bij vervormen groter, dus de hardheid of taaiheid neemt hiermee toe.
17403
17404
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie