Handig Opbergsysteem met DIN-Rails

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Handig Opbergsysteem met DIN-Rails

Bericht door Kars-cnc »

Erg mooie opbergmogelijkheid! Zelf heb ik wel opberg houders geprint en ook wel in hout uitgeboord. Beide werken eigenlijk prima in mijn geval, maar ik heb ook maar een fractie van wat ik hier zie... In het kader hiervan heb ik eigenlijk een gemeen vraagje; wat maken jullie nu eigenlijk met al die tools?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Handig Opbergsysteem met DIN-Rails

Bericht door stef stuntpiloot »

Dankje!

Nou m'n vriendin heeft onlangs het boek "15 minute meals" van Jamie Oliver gekregen en hoewel de gerechten snel klaar zijn heb je er wel veel verschillende gereedschappen voor nodig. :mrgreen:
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Handig Opbergsysteem met DIN-Rails

Bericht door flex »

De houders zien er strak uit idd.
Enig kritiek punt dat ik heb is dat het een vrij hangende oplossing is. Nu is de bezetting vrij zwaar te noemen maar het is niet ondenkbaar dat bij het uitnemen het blijft haken en je zo de boel van de rail tilt.
Iets van een haak dat de onder lip haakt lijkt me een goede verbetering. Een doorstekende lip waar je een boutje in draait die onder de rail komt als borging kan ook werken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Handig Opbergsysteem met DIN-Rails

Bericht door Kjelt »

De DIN aardklemmen van Wago, Phoenix Contact, Weidmuller etc hebben een schroefverbinding waarbij een metalen "klauwconstructie" zich aan beide kanten van de Din rail vastklemt. Je zou dat wellicht kunnen gebruiken voor een betere borging. Hoe dikker de draad doorsnede waar de klem voor geschikt is des te robuuster deze mechanische klem.

Voorbeeldje:
https://goo.gl/images/RYqAqw

Nog een vraag je hebt behoorlijk veel van die houders, ik dacht dat die behoorlijk duur waren, is daar nog een betaalbaar adres voor of is het gewoon eenmalig dik investeren?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Handig Opbergsysteem met DIN-Rails

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de feedback!

Goed idee om er aardeklemmen voor te gebruiken! Ik ga kijken welke van de opties het beste hier bij past, aardeklemmen(of andere terminals) iets zoals een PCB klem kan ook.

Wat betreft dat het vrij hangend is, dat is wel een ding wat ik wil aanpakken bij een volgende versie. Het primaire doel was bij dit ontwerp om zo min mogelijk dingen nodig te hebben
naast het geprinte object. Het blijft prima hangen als je bij een rij van 4 er 1 uit haalt, maar als je er 3 uit haalt dan is het inderdaad al iets minder stabiel (kan als je snel/ruw bezig bent
van de rail af komen) Een mooie optie is wat Kjelt deelde. In dat geval stap ik af van de wens om het alleen van geprint plastic te maken op hooguit een paar schroeven na)

Ik ga ook een "tijdelijke" oplossing delen, in dit voorbeeld moet je denken aan een plastic klemmetje (die ook geprint wordt) waarmee je hem op zijn plek houd na installatie op de rail.

Een helemaal andere richting, ik zou er ook 1 kunnen maken van plaatstaal dat ik dan met de zetbank vouw. Helaas is de potentiele "markt" voor die ontwerpen wel een stuk kleiner dan die
van geprinte houders.

Tot slot, @Kjelt:
Ben zeer tevreden met deze houders, qua runout ruim binnen wat nodig is in een "knutselhok" en relatief snel geleverd (ongeveer 2 weken). Ja je raad het al, ze komen uit china. Heb ze van
ebay gekocht voor ongeveer 20 euro per stuk van een verkoper genaamd "zimi-hk" Prijsverschil tussen de ER11 ER20 en ER32 is verwaarloosbaar.
Plaats reactie